Webmastery bestaat 10 jaar. In deze serie blogs delen we de hoogtepunten van onze grootste opdrachtgevers. Daarin willen we vooral laten zien wat we geleerd hebben om zo anderen te inspireren. Deze maand: opdrachtgever van het eerste uur: werkgeversnetwerk De Normaalste Zaak.
Een keukentafelgesprek tussen Margaret Massop en Bert van Boggelen, kwartiermaker van De Normaalste Zaak, in september 2012, was het startschot voor Webmastery. Hij kwam langs omdat zij zich aanmeldde als partner van het netwerk voor werkgevers die mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aannemen. Hij had al vertrouwen in haar eenmanszaak met personeel op afstand voordat zij ermee begonnen was. En dat droeg bij aan Margarets zelfvertrouwen en succes.

Bert herinnert zich dat bezoek ook nog: “Een socialmedia-bedrijf waarbij mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt vanuit huis in hun eigen tempo en met hun eigen talenten aan het werk kunnen. Dat vond ik een briljant en gaaf idee! Dat moest gewoon een kans krijgen. Het paste ook nog eens perfect bij het doel waarvoor De Normaalste Zaak dat jaar was opgericht. En dus vroeg ik Margaret om onze social media en website te gaan beheren. Want wat ik ook bij haar zag was dat ze naast haar idealistische plan, ook nuchter genoeg was om als ondernemer een goede bedrijfsvoering neer te zetten. Ze heeft zich in de loop der jaren overal doorheen geslagen.”
“Wat ik bij Margaret zag was dat ze naast haar idealistische plan, ook nuchter genoeg was om als ondernemer een goede bedrijfsvoering neer te zetten.” ~Bert van Boggelen, kwartiermaker De Normaalste Zaak
Deed Margaret in het begin nog veel zelf, al gauw beheerde haar eerste medewerker Angélique van Ewijk de website, Twitter en nieuwsbrieven. Trouwe rechterhand: Jack Tummers die het technische en functionele beheer van de website op zich neemt.

Mijn kindje
“Ik ben supertevreden met het werk dat ik doe voor De Normaalste Zaak”, vertelt Angélique. “Vrijwel alles wat op de site staat, komt van mijn hand. Waar ik vroeger onzeker was om de content te plaatsen, ben ik nu bijna altijd vertrouwd met wat ik doe. Het is ook het eerste project waar ik mee gestart ben, dus het voelt een beetje als mijn ‘kindje’.”
Een extra werkdag cadeau
Marieke Mulder was als bureaumanager van De Normaalste Zaak een belangrijke contactpersoon voor Webmastery. Zij kan de woorden over een goede samenwerking alleen maar onderstrepen. “Werken met Webmastery was alsof ik een extra werkdag cadeau kreeg. Aan het eind van de dag slingerde ik per mail alle events, agendapunten en verslagen naar Angélique en als ik de volgende dag mijn laptop openklapte, stond alles op de website. Geredigeerd en wel en ze durfde dan ook het initiatief te nemen om bijvoorbeeld een betere lay-out te kiezen. Wij hebben zeker de vruchten geplukt van dat snel kunnen schakelen en die flexibele werktijden.”
“Werken met Webmastery was alsof ik een extra werkdag cadeau kreeg.” ~Marieke Mulder, Bureaumanager De Normaalste Zaak
Bert: “Met Angélique heb ik een bijzondere band opgebouwd. We werkten jarenlang samen zonder dat we elkaar ooit hadden gezien. Maar ik kon van haar op aan, op welk moment van de dag ik haar ook nodig had.”
Bert vindt het geweldig dat Angélique zo gegroeid is in haar werk. Dat is één van de krachten van Webmastery. “Sinds corona is thuiswerken geen kunst meer. Maar toen Webmastery van start ging, was het echt iets nieuws. Ik vind het prachtig wat deze opzet mensen die hun huis niet uit durven, willen of kunnen zoveel mogelijkheden brengt: het gevoel dat ze een plek hebben in de samenleving en de ruimte om te bloeien en te groeien. Prachtig is dat. En dan zie je dat Webmastery meer is dan thuiswerken alleen. De medewerkers krijgen tijd, ruimte, aandacht en vertrouwen om zichzelf te ontwikkelen. Dat is er bij gewone bedrijven vaak niet.”
“Je ziet dat Webmastery meer is dan thuiswerken alleen.” ~Bert van Boggelen

De 10 hoogtepunten van De Normaalste Zaak
We delen als inspiratie graag de hoogtepunten en lessons learned in deze 10 jaar samenwerking. Dit zijn de hoogtepunten van Bert, Marieke, Margaret en Angélique.
Een decennium actief op Twitter
Al vanaf de start tien jaar geleden zijn we actief op Twitter. In de hoogtijdagen van dit platform bereikten we meer dan 50.000 mensen per maand. We konden in die tijd wel 60 tweets per maand plaatsen. Twitter heeft anno 2022 meer concurrentie. Tegenwoordig wordt deze effort verspreid over meerdere populaire socialmedia-kanalen: Instagram en LinkedIn spelen ook een belangrijke rol. Inmiddels heeft De Normaalste Zaak ook een eigen communicatiemedewerker, Lisanne, die LinkedIn en Instagram voor haar rekening neemt. Er blijkt een 1-op-1-relatie tussen het aantal berichten dat je plaatst, het bereik dat je haalt en het aantal nieuwe volgers dat je krijgt.
Tip: Wacht niet te lang met het aanmaken van een account bij een opkomend socialmediaplatform, dan kun je meeliften met het succes bij het bredere publiek.
Een kijktip op Twitter als beste bericht
De afgelopen jaren zetten we steeds vaker kijktips in om mensen te bereiken. Bij zo’n bericht kunt je bn’ers en omroepen taggen: accounts die vaak veel volgers hebben. Win-win dus, want zo wordt jouw bijdrage door veel mensen buiten je eigen netwerk gezien. Bovendien zoeken mensen op social media naar amusement, dingen die ze ook buiten de eigen computer kunnen doen. Ook bij De Normaalste Zaak vallen zulke tips in goede aarde. Populairste bericht aller tijden: deze kijktip uit 2018 voor Brandpunt:
Tip: Haak in op de actualiteit, deel kijktips en mention bn’ers & omroepen.
Bereiken van de mijlpaal 2.000 volgers op LinkedIn
Vol frisse moed maken we in 2015 een LinkedIn-profiel aan. De Normaalste Zaak groeit hier gestaag met iedere maand een handvol nieuwe volgers. Lisanne plaatst de meeste berichten. Wij vullen aan en nemen het over in haar vakantie. In 2021 een grote mijlpaal: 2.000 volgers! Dit succes komt mede door het toevoegen van de LinkedIn-button aan de website.
Tip: Zorg dat je al jouw socialmedia-kanalen op de website hebt staan.
1.700 abonnees voor de maandelijkse nieuwsbrief
Al ruim 7 jaar versturen we de nieuwsbrief van De Normaalste Zaak. En dit werpt z’n vruchten af: het is een effectief communicatie-middel, waarmee we maar liefst ruim 1.700 abonnees bereiken. Een mooi mailbestand. De meest succesvolle nieuwsbrief was die van 2016: ruim 51,3% opende die. We gebruiken daarbij de nieuwsbrieffunctie van WordPress zelf, genaamd Mailpoet.
Tip: Gebruik je WordPress voor je website en bestaat je nieuwsbrief vooral uit nieuwsberichten die ook op de website staan? Gebruik dan de plugin MailPoet. Dat scheelt veel tijd.
De altijd actuele website inspireert
Angélique en Jack updaten de website bijna dagelijks. Het resultaat is een altijd actuele website met het laatste nieuws en de meest interessante evenementen voor werkgevers die ook mensen met een aandoening in dienst hebben. Een vaak aangepaste website scoort goed in Google. Google Analytics bewijst dit: in de 10 jaar dat wij de toen kersverse website zijn gaan beheren, zijn 280.000 unieke mensen bereikt.
Tip: Update je website regelmatig voor een hogere positie in Google
Het succes van de partnerpagina’s
Voor elke nieuwe partner van De Normaalste Zaak hebben we een partnerpagina aangemaakt: 700 partnerpagina’s in totaal. Deze online zichtbaarheid blijkt een stimulans om partner te worden. Angélique maakt de pagina’s met veel plezier. Angélique: “Een van de leukste dingen om te doen is het plaatsen van een pagina over een partner. Daar sprokkel ik dan een bijpassende foto bij om er een mooie pagina van te maken.”
Tip: Geef je belangrijkste stakeholders een eigen pagina op de website.
Beeldredactie als onderdeel van het succes
Margaret: “Wat ik merk bij kennisintensieve organisaties is dat de focus vaak op tekst ligt. Logisch: je wilt immers kennis delen. Wat je echter niet moet onderschatten is hoe weinig mensen op internet lezen. Ze scannen vooral: ze lezen bijvoorbeeld vooral titels en kopjes. Daarbij missen ze de foto’s op de pagina nooit. Als een foto nieuwsgierig maakt of zelfs het verhaal al vertelt staat je met 1-0 voor. Ik vond het daarom superleuk om de beeldredactie te doen voor de routekaart. Ik heb vooral échte foto’s van partners opgesnord en daar geplaatst waar het een grote bijdrage had aan het verhaal.”

Tip: Onderschat het belang van échte foto’s op de website niet.
Enorme persoonlijke groei Angélique
Misschien wel ons hoogste hoogtepunt. 10 jaar geleden zat Angélique thuis met het stempel “arbeidsongeschikt.” Al zo’n 20 jaar. Margaret: “Dikke onzin en zonde van haar schrijftalent. Zij werd mijn eerste medewerker. Natuurlijk is werken geen wondermiddel: Angélique blijf last houden van haar paniekaanvallen. Wél voelde ze zich onderdeel van de samenleving en genoot ze zichtbaar van alle online contacten. Ondertussen draagt ze de projecten van De Normaalste Zaak en Op naar de 125.000 banen bijna in haar eentje. Enorm trots op! 💪 En door de jaren heen heeft ze haar grenzen toch langzaam verlegd. Ze verkent Soest regelmatig zonder paniek. En zie haar hier nu eens stoer staan op haar eigen bruiloft! En ik mocht gewoon ook komen!”

Een ontmoeting met Bert als kroon op Angéliques werk
Terugkijkend op 10 jaar samenwerken is Angélique heel blij dat De Normaalste Zaak haar na al die jaren nog steeds waardeert om haar snelle handelen en haar de kans heeft gegeven om in haar werk te groeien. En ze koestert één herinnering. Angélique: “Toen Bert stopte als kwartiermaker van De Normaalste Zaak was er een afscheidsfeestje waar ik, door mijn pleinvrees, niet naartoe kon. Bert kwam toen helemaal naar Soest om mij persoonlijk gedag te zeggen. We dronken een kop thee in de Lindenhof. Dit vond ik wel zó mooi! De baas die ik nog nooit had gezien. Dat is voor mij echt hét hoogtepunt.”

Hoogtepunt van Margaret: van nieuwe partner naar expert
Terugdenkend aan dat keukentafelgesprek van 10 jaar geleden vindt Margaret het ongelooflijk wat voor wending dat inmiddels heeft gekregen. “10 jaar geleden was ik zelf nieuw lid bij De Normaalste Zaak. Ik zat vol vragen. En afgelopen september werd ik uitgenodigd als expert voor een sessie over hoe je thuiswerkers met een aandoening betrokken houdt. Hoe gaaf is het dat!”
Volg De Normaalste Zaak ook
Onder de indruk van onze samenwerking met deze opdrachtgever van het aller-allereerste uur? En wil je meer over ze weten? Volg ze via social media: