Jarenlang was ze als teamleider, project – en accountmanager een bekend gezicht bij onze opdrachtgevers, totdat ze Webmastery verruilde voor de Openbare Bibliotheek in Amsterdam. Gelukkig niet voorgoed! Sinds kort is Céline terug, onze ‘unseen hero’ die achter de schermen nieuwe plannen verkent en uitrolt. Van de opzet van een influencerprogramma-dienst tot het integreren van AI in ons dagelijks werk. In dit interview deelt Céline waar zij de komende jaren haar pijlen op richt.
Flexibel werken als rustpunt en vliegwiel
We spreken elkaar via Teams, binnen Webmastery de gangbare manier voor meetings. Terwijl we beiden in onze vertrouwde thuisomgeving zitten – bij Céline met een hangmat op de achtergrond – maakt ze me deelgenoot van haar verhaal. “Ik had altijd wel een lijntje met Margaret. Zeker eens per maand spraken we over de laatste techontwikkelingen, vooral op het gebied van AI. Eigenlijk een soort kennissessie, één-op-één.” Tijdens een van die gesprekken deelde Céline dat ze het leuk had op haar werk, maar dat ze soms zin had om wat meer door te pakken. “Ik miste het bruggetje van strategie naar uitvoering. Van denken naar dóen.” Precies op dat moment opperde Margaret: zou een terugkeer naar Webmastery iets voor je zijn?
Dat bleek precies het duwtje dat Céline nodig had. Ze zei volmondig ‘ja’ op het voorstel en onze Teams-chat ontplofte haast van de super-enthousiaste reacties toen Margaret het nieuws bekendmaakte. Wat hadden we haar gemist! De reden dat ze weer voor ons koos? De inhoud, collega’s, flexibiliteit en de manier waarop Margaret haar bedrijfsvoering inricht. Het idee van werken in een bedrijf dat zo efficiënt reilt en zeilt en tegelijkertijd impact voorop weet te zetten, vindt ze fantastisch. En de flexibele thuiswerkopties. “Voor mij is veel thuiswerken meer dan een praktische keuze. Het geeft me rust en de kans om werk goed te combineren met mijn leven buiten werk: mijn vriend en m’n drie kinderen.” En dat is precies waar we als Webmastery voor staan: ruimte gegeven aan werk dat meebeweegt met jouw leven. Céline ervaart die vrijheid als een vliegwiel voor haar creativiteit.
Techoplossingen en strategie
Zoals het ons betaamt, is haar functietitel speciaal voor Céline in het leven geroepen: Adviseur Strategie & Innovatie. Ze legt uit: “Er gebeurt zo ontzettend veel in de wereld van tech en media. Nieuwe platformen, veranderend mediagebruik en natuurlijk de razendsnelle opkomst van AI. Maar wat is relevant voor ons, en wat doen we ermee? Ik houd die ontwikkelingen nauwlettend in de gaten.”
Ze laat zich leiden door deze vraag: ‘Wat zijn we als contentspecialisten nog waard over vijf jaar als we alleen maar blijven schrijven?’ “Daarom onderzoek ik wat invloed heeft op ons werk – en hoe we ons kunnen blijven onderscheiden.” Dat betekent ook kijken naar een nieuwe positionering. Meer community-building en nog meer focus op storytelling, voortkomend uit de achterban, zijn daar voorbeelden van. Céline zorgt ervoor dat ze het medialandschap filtert. Voor collega’s en opdrachtgevers: “Zo hoeven zij alleen te focussen op wat écht van waarde is.”
Haar favoriet? Combi van strategie uitzetten én doen
Wat ze het leukste vindt aan haar werk? Daarover hoeft Céline gek genoeg niet lang na te denken. “De combinatie van strategie bedenken, de grote lijnen uitzetten, en het vervolgens ook zelf doen. Ik houd ervan om me op meta-niveau bezig te houden met trends en dat pragmatisch door te vertalen naar heel concrete acties.” Die mix vind je volgens haar vooral bij een klein bedrijf als Webmastery. “Bij grote organisaties zie je vaak een gap tussen strategie en uitvoering; hier schuift dat juist in elkaar”, lacht ze.
Met haar achtergrond in marketing en communicatie en haar neus voor vernieuwing is Céline nu een soort vliegende keep: ze houdt overzicht, signaleert kansen en helpt opdrachtgevers concreet verder. Zij helpt ons filteren: welke innovaties zijn relevant, en waar moeten we nog even de kat uit de boom kijken? Dat doet ze met een scherpe blik op ethiek, privacy en effectiviteit.
Nieuwste dienst: influencerprogramma
Eén van Célines nieuwe speerpunten is het opzetten van een nieuwe dienst: het influencerprogramma. “Niet met flashy BN’ers met honderdduizenden volgers op Instagram of gesponsorde Reels. Wij kijken juist in de achterban van maatschappelijke organisaties: wie zit daar met een écht authentiek verhaal en betrokken fans?” Ze legt uit dat dit veelal mensen zijn met 5.000 tot 50.000 volgers, die bijvoorbeeld geregeld een verhaal delen over hun oma met dementie.
“We geven ze erkenning door een gesprek erover te openen, houden contact en bouwen zo aan een relatie vóórdat we iets van ze vragen. Dat lijkt omslachtig, maar het zorgt ervoor dat ze eerder iets voor ons willen delen bij een grote campagne. Bovendien krijg je zo natuurlijke, persoonlijke verhalen die je op je eigen tijdlijn kunt delen.
Authentieke content als antwoord op AI
Dat ligt gelijk in het verlengde van hoe we ons volgens Céline kunnen onderscheiden van AI. Blijvend. Het delen van authentieke verhalen blijft mensen raken. “Die zijn echt, betrokken en menselijk. Storytelling zetten we voor verschillende opdrachtgevers in – en daar plukken we de vruchten van. “Voor Open Hiring analyseerde ik laatst de best bekeken berichten van 2024. Wat bleek? Het waren allemaal verhalen die we hadden opgehaald bij werkgevers. Hetzelfde doen we bij Alzheimer Nederland en HerinneringenRit: we zoeken actief contact met mensen die onder onze posts hun persoonlijke ervaringen delen. Daar halen we woorden op die raken. Céline: “Dan voel je: hier zit de ziel. Dat kan AI voorlopig nog niet voor ons doen. Daarom geloven wij dat AI ondersteunend is in onze interne bedrijfsvoering, maar in het echte menselijke contact dat we hebben, voorlopig niet leidend zal zijn.”
Samen bouwen aan online verhalen die blijven hangen?
Of je nu zoekt naar een frisse contentstrategie gebaseerd op social listening, de inzet van microfluencers of hulp bij het slim toepassen van AI: we denken graag met je mee. Neem contact op met onze contentstrateeg: Willemijn Huisman (link naar e-mail).
