• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud

Webmastery

Social Media & Webredactie

  • Social media & webredactie
    • Communitymanagement
    • Socialmedia-redactie
    • Webredactie
  • Social enterprise
    • Onze impact
    • In de media
    • Opdrachtgevers
    • Dag van de Thuiswerker
    • Toolkit
    • Jaarverslagen
  • Medewerkers
    • Medewerkers
    • Vacatures
  • Nieuws
    • Nieuws
    • Gratis nieuwsbrieven
  • Contact
    • Onze tarieven
  • Privacybeleid
  • Show Search
Hide Search

8 tips voor een Facebookbericht met het beste bereik

Door: Margaret Massop

Als je een goed idee hebt voor een Facebookbericht, dan wil je natuurlijk dat je volgers er niet langs scrollen, maar het zien en nog mooier: liken en delen. Een zo hoog mogelijk bereik krijgen op Facebook is voor ons een sport. Dit zijn onze 8 tips voor het beste bereik.

#1 Let op de lengte van je tekst

De optimale lengte van een Facebookbericht is volgens onderzoek 40 tekens. Onze ervaring is echter dat je wel wat meer kwijt kunt, mits je echt iets te vertellen hebt. Houd het dan wel op maximaal vijf regels en één boodschap. Als je meer typt, dan kan de rest van de tekst verdwijnen achter een ‘lees meer’-link.

1

#2 Voeg waarde toe aan de tekst

Deel niet alleen leuke, originele content, maar laat ook weten waarom je het deelt. Het beste werkt dit aan het begin van je bericht. Bijvoorbeeld: “Zo mooi:..”, “Bijzonder!…”, “Weetje..”, “Filmpje…”, “Nieuws…”. Dan weten je volgers direct wat ze kunnen verwachten van het bericht.

#3 Gebruik altijd een foto (of video) bij je Facebookbericht

Berichten met een foto krijgen meer weergaven dan berichten zonder. En met een video zit je trouwens helemaal goed. Kies een relevante, aansprekende foto. Een zelfgemaakte foto geeft personaliteit aan het bericht, en valt vaak meer op dan een stockfoto. En foto’s met mensen erop doen het vaak beter dan foto’s zonder mensen. Kies je wel voor een stockfoto? Kies er dan een die je zelf had kunnen maken.

3

#4 Kies een vierkante foto

Op Facebook werkt een vierkant gemaakte foto het beste. Deze neemt het meeste ruimte in en valt daarom het beste op. Heb je geen vierkante foto voorhanden? Kies dan een liggende. Deze wordt op een pc in ieder geval in de volle breedte getoond. Een staande foto krijgt de minste aandacht.

Een foto die je op de tijdlijn plaatst wordt in het overzicht maximaal 470 breed getoond. Maar omdat je wilt dat mensen op je foto klikken voor een grotere weergave, kies je als het mogelijk is een foto van 1200 pixels breed.

Je kunt ook meerdere foto’s tegelijk delen. Die verdeelt Facebook ook over zo’n vierkant formaat. Kies dan voor twee liggende afbeeldingen, voor twee staande afbeeldingen of voor vier vierkante foto’s. Mix deze niet, want dan is van een afbeelding slechts een beperkt deel zichtbaar.

ranger_facebook

#5 Upload een video ipv via Youtube

Facebook wil graag ‘native’ video hebben om de concurrentie met YouTube beter aan te kunnen gaan. Upload een eigen filmpje daarom rechtstreeks op Facebook en de kans is groter dat Facebook de video toont aan je volgers. Facebook is immers bezig om van het socialmedia-platform een echt videoplatform te maken. En uit onderzoek blijkt dat op videoberichten ook echt vaker geklikt wordt.

Een ander voordeel van ‘native’ video is dat hij bij voldoende internetsnelheid van de volger automatisch afspeelt, zij het zonder geluid. Ook hierdoor krijgt de video meer aandacht. Kies bij het uploaden het liefst een mpeg en zorg dat de video ook begrijpelijk is als hij zonder geluid wordt bekeken, bijvoorbeeld door het toevoegen van ondertiteling.

Video bij Facebookbericht

#6 Plaats een korte, mooie link

Wil je naar een artikel linken, dan kun je in plaats van zelf een foto te uploaden gebruik maken van een linkpreview die automatisch verschijnt bij het maken van het bericht. Let er op dat één goede afbeelding verschijnt en pas eventueel de tekst aan die eronder staat, zodat die het extra aantrekkelijk maakt om te klikken. Is er geen linkpreview mogelijk? Deel dan bij voorkeur een korte link, bijvoorbeeld via Tinyurl.com, met een eigen foto.

6

#7 Let op het tijdstip van het Facebookbericht

Er is niet 1 gouden regel voor het ideale moment om een bericht te plaatsen. Als we verschillende onderzoeken naast elkaar leggen, dan komen daar verschillende beste tijdstippen uit naar voren. Onze belangrijkste tip is dan ook: bekijk via de statistieken van je Facebookpagina wanneer jouw volgers online zijn en plaats het een uur voor de verwachte piek van de dag. Deze informatie vind je op de pagina statistieken > berichten. Bij onze opdrachtgevers is de meest ideale tijd meestal aan het einde van de middag.

7

#8 Reageer op reacties

Reageer op reacties, en dan wel persoonlijk en op een menselijke manier. Zodat je volger merkt dat er aandacht en interesse is voor zijn mening. Reageren met een knipoog mag ook, maar maak het daarbij niet te gek. De reactie moet wel relevant zijn.

Heb je zelf nog een tip? Deel deze met ons! Vragen? Stel ze gerust!

Interessant? Deel de blog met vrienden en collega's.


  • Facebook


  • Twitter


  • Linkedin


  • Whatsapp


  • Email

Meer lezen

Langer social media bericht levert meer interactie op
Binnen je organisatie samenwerken aan online zichtbaarheid: het grote wie, wat, waar, waarom en hoe
Tip van de week: monitor Instagram-opmerkingen in je Facebook Postvak IN

Gepost op 27 april 2016
Categorie: Facebook, Social Media Tags: afmeting, bericht, facebook, facebookbericht, foto

Over Margaret Massop

Margaret is eigenaar van Webmastery en beheert websites en social media voor organisaties, waaronder Alzheimer Nederland. Met passie en visie helpt ze organisaties doelstellingen te behalen via internet.

Neem contact op voor meer informatie

Webmastery is een social enterprise

  • Social media & webredactie
  • Social enterprise
  • Medewerkers
  • Nieuws
  • Contact
  • Privacybeleid
  • Zoek jij een baan op maat? Vanuit huis, met flexibele uren en werkzaamheden waar je energie van krijgt?Check onze vacatures >>