Wanneer je elke uiting vanuit je eigen merk baseert op storytelling, blijf je geloofwaardig en authentiek. Speel je dan ook nog in op een actuele gebeurtenis, met een goede dosis humor, dan heb je een geslaagde én passende inhaker.
Het maken van een inhaker is leuk maar zeker ook zinvol. Uit onderzoek (2010) naar de effectiviteit van inhakers blijkt namelijk dat deze een positieve uitwerking hebben op het imago van een merk. Een inhaker zorgt er – wanneer goed ontvangen – voor dat een merk als meer sympathiek en origineel wordt ervaren. Ook zijn inhakers dé mogelijkheid om de kernwaarden van je organisatie of de kracht van je product of dienst te verduidelijken.
Vertel een verhaal
Om die sympathie te verkrijgen, maak je gebruik van storytelling. Ga uit van het authentieke verhaal dat je vanuit jouw merk of organisatie wilt vertellen. Hoe beter de inhaker past bij het verhaal dat je met je bedrijf wilt vertellen, en hoe beter je humor, nostalgie en herkenbaarheid gebruikt, des te positiever wordt er op je uiting gereageerd.
Mensen zullen
– de inhaker waarderen en begrijpen.
– er de humor van inzien.
– je bericht delen met vrienden en daarmee aan hun volgers laten zien dat ze achter jouw merk of organisatie staan.
– uitkijken naar een leuke volgende inhaker.
Speel in op actualiteit
Een inhaker (maak er een met onze 6 tips) speelt in op een actuele gebeurtenis, iets dat op dat moment gesprek van de dag is. En is niet meer relevant als hij op een ander, later moment wordt geplaatst. Denk aan de ophef rondom de blauwe vinkjes van Twitter, de geboorte van een prinses, een staking bij de NS of een dag als Prinsjesdag, Complimentendag, Internationale Vrouwendag of 1-april.
Oefening baart hierbij kunst en als je het een beetje in je creatieve vingers hebt, kan het verleidelijk zijn om elke inhaker aan te grijpen. Want dat trekt aandacht op social media en daarmee potentiële volgers en klanten. Immers: meer mensen volgen het nieuws en het thema van de inhaker begeeft zich in het actieve gedeelte van de hersenen van de consument.
Kies wat bij jou past
Echter, niet elke dag of gebeurtenis zal bij je bedrijf passen. Want waar Secretaressedag misschien wel aansluiting vindt en je vast ook een goede draai kunt geven aan Dierendag en Valentijnsdag, lukt dat wellicht minder bij Wereld Toiletdag en Geen BH Dag. En juist die match met je bedrijf is waar je je geloofwaardigheid en binding met je volgers kunt vasthouden of vergroten.
Om uit te blinken kies je dan dus ook zorgvuldig jouw moment uit.
Staar je niet blind op geplande actualiteiten waar massaal op ingesprongen wordt.
Zoek naar spontaniteit, originaliteit en betrokkenheid.
Haak in op een ander merk
Een laatste tip om positief op te vallen is door de interactie aan te gaan met andere bekende merken.
Brand matching:
– Vergroot je zichtbaarheid.
– Door de samenwerking met een gewaardeerd merk, staan lezers ook positiever tegenover jouw merk.
– Door het matchen van merken uit verschillende productcategorieën, worden ze beiden voorgesteld aan een geheel nieuw publiek.