• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud

Webmastery

Social Media & Webredactie

  • Social media & webredactie
    • Communitymanagement
    • Socialmedia-redactie
    • Webredactie
  • Social enterprise
    • Onze impact
    • In de media
    • Opdrachtgevers
    • Dag van de Thuiswerker
    • Toolkit
    • Jaarverslagen
  • Medewerkers
    • Medewerkers
    • Vacatures
  • Nieuws
    • Nieuws
    • Gratis nieuwsbrieven
  • Contact
    • Onze tarieven
  • Privacybeleid
  • Show Search
Hide Search

Waarom je ineens actiefoto’s als zakelijke profielfoto ziet

Door: Margaret Massop

Netjes gekleed, recht in de lens kijkend en met een verzorgd uiterlijk: dat is waaraan je denkt bij een zakelijke profielfoto. Maar dat klassieke beeld komt steeds minder vaak voor. Tegenwoordig zien we juist een heel ander soort foto, namelijk die met een talkshowdecor of congresdoek als achtergrond. Vooral populair onder journalisten, trendwatchers en televisiedeskundigen.

profielfoto, samen, bn'ers

Dat een actiefoto handig is als je als ‘influencer’ over wilt komen, weten ze in de Verenigde Staten al langer. Kijk naar de profielfoto van Facebook-oprichter Mark Zuckerberg, die voor een achtergrond staat waarop nog enkele Chinese tekens en ‘gh’ en ‘stu’ zichtbaar zijn. Een foto genomen tijdens een optreden in Shanghai, van een man van de wereld, denk je dan. Ook Richard Branson heeft een LinkedIn-foto gekozen waarop hij super relaxed kijkt, met als achtergrond een kleurrijk decor. Conclusie: een belangrijke, vriendelijke man met een open geest. Iemand die je nog eens een idee kunt voorleggen.

profielfoto

Bill Gates daarentegen kiest op het professionele online netwerk voor een buitenfoto waarop hij een pet draagt. Dat laatste is iets wat normaal niet past bij een zakelijk profiel. Gates wil vandaag de dag liever als invloedrijk filantroop dan als oprichter van Microsoft worden gezien. Een bewuste keuze dus, dat hoofddeksel. In eigen land heeft Mark Rutte op Twitter voor een ietwat onscherpe foto op straat gekozen. Een politicus die weet wat er op straat speelt, lijkt hij hiermee te willen zeggen.

Elk detail is belangrijk

Dat het goed is om over je profielfoto na te denken, is geen geheim. Talloze onderzoeken, waaronder van Princeton University en de Universiteit van Gent  hebben dat ondertussen uitgewezen. Wie dates wil scoren op Tinder kan bijvoorbeeld het beste met een grote glimlach op de foto staan, het liefst mét lachrimpels. Voor banenzoekers is het goed te weten dat zonnebrillen op LinkedIn uit den boze zijn. Die geven namelijk het idee van onbetrouwbaarheid. Draag ook geen zwarte kleding, want dit komt hard over. Bijna elk detail van je uiterlijk en de omgeving kan iets over je persoonlijkheid zeggen, of lijkt dat ieder geval te doen.

Je karakter op de foto

Hoe kies je nu zelf voor de juiste profielfoto? Ten eerste is het belangrijk te bedenken op wat voor medium je de foto gaat zetten. Een informeel platform als Facebook of Instagram vraagt om een ander beeld dan het meer zakelijke Twitter of het professionele LinkedIn. En op een datingsite kun je het beste alleen op de foto staan. Bedenk hierna wat voor karakter je hebt of juist wilt uitstralen. Een recente studie van de Universiteit van Pennsylvania in Philadelphia biedt hierbij uitkomst:

profielfoto

  • Open: open personen kiezen voor een zo neutraal mogelijke foto, zonder tierelantijnen.
  • Extravert: extraverte personen hebben vaak vluchtige kiekjes met een meerkleurige achtergrond. Kies voor een foto waar je jonger op lijkt, met veel kleur en van slechte kwaliteit.
  • Mild en meegaand: hecht niet te veel waarde aan een scherpe profielfoto. Hij mag zelfs overbelicht zijn. Veel kleur in je gezicht en op de achtergrond is wel van belang.
  • Ruimdenkend: belangrijk is om te laten zien dat je van nieuwe ervaringen houdt en niet bang bent om op te vallen. Poseer daarom bij voorkeur met een object , draag een bril en zorg dat je gezicht verhoudingsgewijs groot overkomt.
  • Nauwkeurig en behouden: houd je van orde, voorspelbaar gedrag en zelfdiscipline? En wil je ook zo overkomen op anderen? Kies dan voor een perfecte foto, waaraan alles klopt. Geen haartje mag verkeerd zitten.

De combinatie van data telt

Volgens experts zijn profielfoto’s op zich niet geschikt om iemands persoonlijkheid te bepalen. Wordt de foto gecombineerd met andere data van social media-accounts, zoals de teksten van tweets, likes en status-updates, dan is een goede analyse wel mogelijk. Bovendien blijkt uit het onderzoek van de Universiteit van Gent dat je profielfoto op Facebook de kansen op een baan net zo erg beïnvloedt als de foto op het cv.

profielfoto

De perfecte profielfoto voor jou

Wil je weten wat anderen van je profielfoto vinden? Dan is Photofeeler een aanrader. Via deze website kun je een of meerdere profielfoto’s van jezelf door anderen laten beoordelen. Dat kan gratis, als je ook foto’s van anderen waardeert.

Interessant? Deel de blog met vrienden en collega's.


  • Facebook


  • Twitter


  • Linkedin


  • Whatsapp


  • Email

Meer lezen

Social media inhakers van april 2023: Autismeweek, Collegadag en Dag van de Aarde
Socialmedia-inhakers van maart 2023: Dag van de Thuiswerker, Boekenweek en start lente
Dit zijn ze: de socialmedia-trends van 2023

Gepost op 6 juli 2016
Categorie: Blog, Social Media, Tips Tags: informeel, profielfoto, social media, zakelijk

Over Margaret Massop

Margaret is eigenaar van Webmastery en beheert websites en social media voor organisaties, waaronder Alzheimer Nederland. Met passie en visie helpt ze organisaties doelstellingen te behalen via internet.

Neem contact op voor meer informatie

Webmastery is een social enterprise

  • Social media & webredactie
  • Social enterprise
  • Medewerkers
  • Nieuws
  • Contact
  • Privacybeleid
  • Zoek jij een baan op maat? Vanuit huis, met flexibele uren en werkzaamheden waar je energie van krijgt?Check onze vacatures >>