Het nieuwsoverzicht van Facebook gaat op de schop. Er verschijnen meer berichten van familie en vrienden en minder berichten van bedrijven en nieuwsorganisaties. Terwijl deze in sommige gevallen behoorlijk afhankelijk zijn geworden van de aandacht die ze op het platform krijgen.
De belangrijkste reden voor de aanpassing is dat het gebruik van Facebook al enige tijd terugloopt. Het platform hoop het tij te keren door nu in te spelen op de wens van gebruikers die liever berichten van familie en vrienden zien.
Algoritme aanpassen
Door te focussen op berichten van bekenden wil het sociale netwerk weer socialer worden. Dat kan door het algoritme achter het nieuwsoverzicht aan te passen.
Als je bijvoorbeeld vaak foto’s van je zus liket, dan verschijnen nieuwe foto’s van je zus sneller bovenin het nieuws overzicht. Daarnaast gaat het sociale netwerk kijken naar welke artikelen je leest en welke video’s je kijkt, om op die manier relevante informatieve artikelen of grappige video’s vaker bovenin het nieuwsoverzicht te plaatsen.
Terugloop bezoekers bedrijfspagina’s
Media en bedrijven die veel van het sociale netwerk gebruikmaken, kunnen minder bezoekers verwachten. Omdat berichten van media nu nog prominent in de timeline worden getoond, trekken ze regelmatig veel bezoekers. Maar dat bezoek loopt door de aanpassingen in het algoritme terug, zo laat Facebook weten. De enige manier waarop media en bedrijven straks nog te zien zouden zijn, is door voor hun berichten te betalen.
Om terugloop van views en likes naar bedrijfspagina’s te voorkomen, adviseert Lars Backstrom, technisch directeur van Facebook, dat media en bedrijven nog meer inspelen op wat gebruikers willen zien. En dat ze berichten plaatsen die hun volgers zullen delen met hun vrienden.
Webmastery houdt de gevolgen voor bedrijfspagina’s nauwlettend in de gaten. Zodra het algoritme is aangepast, komen we met tips om een zo goed mogelijk bereik te houden.
Update: lees onze blog Hoe je als bedrijf je volgers op Facebook blijft bereiken