• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud

Webmastery

Social Media & Webredactie

  • Social media & webredactie
    • Communitymanagement
    • Socialmedia-redactie
    • Webredactie
  • Social enterprise
    • Onze impact
    • In de media
    • Opdrachtgevers
    • Dag van de Thuiswerker
    • Toolkit
    • Jaarverslagen
  • Medewerkers
    • Medewerkers
    • Vacatures
  • Nieuws
    • Nieuws
    • Gratis nieuwsbrieven
  • Contact
    • Onze tarieven
  • Privacybeleid
  • Show Search
Hide Search

Hoe je als bedrijf je volgers op Facebook blijft bereiken

Door: Margaret Massop

De laatste aanpassing in het algoritme van Facebook zorgt ervoor dat posts van vrienden en familie voortaan eerder zichtbaar zijn in iemands tijdlijn dan die van derden. Hoe kun je daar als bedrijf het beste mee omgaan?

facebook, algoritme, tijdlijn

Facebook werkt sinds kort met aangepaste ‘News Feed Values’. Dit houdt in dat de tijdlijn van een Facebookgebruiker voortaan een combinatie is van vrienden en familie, informatieve posts en entertainment. Een kleine aanpassing die Facebook nu heeft gemaakt, zorgt ervoor dat er meer updates van vrienden en familie boven in je tijdlijn staan. De rest volgt daaronder. De volgorde wordt gebaseerd op de acties van de persoon zelf.

Algoritme van Facebook

Iedere Facebookgebruiker krijgt per dag honderden berichten te verwerken. Dat is veel te veel om te kunnen lezen. Facebook heeft daarom een rekenmethode ontwikkeld die bepaalt wat de gebruiker wel en niet te zien krijgt. Dit noemen we een algoritme. Hierdoor worden posts standaard maar aan een klein deel van je volgers getoond. Het aantal interacties (shares, likes en reacties) dat hieruit voortkomt, is richtinggevend voor de verdere verspreiding van het bericht. Ook bedrijven zijn voor de weergaven van hun posts afhankelijk van dit algoritme. De afgelopen jaren is het organisch bereik door Facebook teruggebracht naar ongeveer 8%. Daar komt nu dus de eerder genoemde aanpassing bij, die de tijdlijn voor gebruikers relevanter moet maken.

Er zijn mogelijkheden

Facebook zou Facebook echter niet zijn als het partijen desondanks de mogelijkheid biedt om het bereik van hun posts te vergroten. Dit kunnen ze doen door de manier waarop ze hun content plaatsen aan te passen aan het nieuwe algoritme. Daarbij is het van belang om de volgende punten in acht te nemen.

clickbait, facebook, handleiding

Clickbait is verboden

Allereerst is het goed om te weten dat Facebook heeft aangegeven ‘clickbait‘ voortaan van het sociale netwerk te weren. Clickbaits zijn posts die zuiver dienen als ‘digitaal lokaas’. Denk aan koppen als ‘Hij werd ’s ochtends wakker en je gelooft nooit wat er gebeurde’ en ‘De hond blafte naar de postbode en zijn reactie was onbetaalbaar’. Websites als Upworthy en Buzzfeed maken hier veel gebruik van. Facebook heeft een handleiding uitgegeven waarin het precies uitlegt wat wel en niet mag.

Content die bereik trekt

Gelukkig zijn er ook vormen van content delen die binnen het nieuwe algoritme van Facebook juist meer succes hebben:

  • Hyper-gepersonaliseerde posts: hierbij gaat het om content die direct op de gebruiker is toegespitst. Denk bijvoorbeeld aan een bericht dat de naam van de gebruiker bevat, toegespitst is op diens locatie, interesses en op de tijd van de dag. Tot nu toe hebben mediabedrijven of merken nog geen gebruik gemaakt van deze methode. Met de gebruik van nieuwe technologieën is dit waarschijnlijk wel mogelijk. Een eerste aanzet daartoe liet Toyota eerder dit jaar al zien door een reclame in honderd verschillende versies te lanceren, waarbij telkens andere hobbies werden uitgelicht.

  • Interactieve content: posts die afhankelijk zijn van ‘sharing’. Hierbij gaat het om posts die mensen aanzetten content te delen. Een voorbeeld hiervan is een interactieve poll. Wanneer iemand hier aan meedoet, zal de poll in de tijdlijn van zijn vrienden opduiken. Een ouderwetse kettingbrief kan een soortgelijk effect hebben. Facebook zal creativiteit en innovatie echter belonen. Nog niet eerder getoonde vormen van interactieve content hebben daarom een grotere kans om in tijdlijnen op te duiken.

sharing, content, delen, dilemma, poll, algoritme

  • Content met een beloning: denk aan een kortingscode, waardebon of win-actie. Dergelijke posts zullen meer betrokkenheid opleveren, en daarmee gepaard een groter bereik.
  • Content met financieel voordeel: en dan uiteraard voor de Facebook-volger die het bericht in zijn tijdslijn ziet. Denk aan ‘10% Korting voor diegenen die binnen tien minuten op deze link klikken.’ Uiteraard hangt hier wel een prijskaartje aan, dus vraagt het om een juiste inzet en goede afweging voor gebruik.

content met beloning, surprise, actie

Voortdurende verandering

Natuurlijk is de werking van Facebooks algoritme niet openbaar en is deze voortdurend aan verandering onderhevig. Mocht blijken dat genoemde wijzigingen een negatief effect hebben op de populariteit van Facebook, dan kan het bedrijf van het ene op het andere moment besluiten om weer terug naar het oude te gaan.

Engagement

Belangrijk is bovendien om te realiseren dat de wijzigingen vooral effect hebben op bedrijven die weinig interactie hebben met hun volgers. Zakelijke pagina’s die veel likes, reacties en shares hebben, zullen minder van Facebooks aanpassingen merken. Net als voorheen blijft engagement dus van het grootste belang.

Interessant? Deel de blog met vrienden en collega's.


  • Facebook


  • Twitter


  • Linkedin


  • Whatsapp


  • Email

Meer lezen

Mastering het Instagram-algoritme in 2023: zo scoor je met tijdlijnberichten, Stories en Reels
Tip van de week: gebruik de template voor je stories op Instagram
Tip van de week: kies je eigen video-still in Instagram

Gepost op 18 augustus 2016
Categorie: Blog, Facebook Tags: algoritme, facebook, newsfeed, posts, tijdlijn

Over Margaret Massop

Margaret is eigenaar van Webmastery en beheert websites en social media voor organisaties, waaronder Alzheimer Nederland. Met passie en visie helpt ze organisaties doelstellingen te behalen via internet.

Neem contact op voor meer informatie

Webmastery is een social enterprise

  • Social media & webredactie
  • Social enterprise
  • Medewerkers
  • Nieuws
  • Contact
  • Privacybeleid
  • Zoek jij een baan op maat? Vanuit huis, met flexibele uren en werkzaamheden waar je energie van krijgt?Check onze vacatures >>