• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud

Webmastery

Social Media & Webredactie

  • Social media & webredactie
    • Communitymanagement
    • Socialmedia-redactie
    • Webredactie
  • Social enterprise
    • Onze impact
    • In de media
    • Opdrachtgevers
    • Dag van de Thuiswerker
    • Toolkit
    • Jaarverslagen
  • Medewerkers
    • Medewerkers
    • Vacatures
  • Nieuws
    • Nieuws
    • Gratis nieuwsbrieven
  • Contact
    • Onze tarieven
  • Privacybeleid
  • Show Search
Hide Search

Top 10 Nederlandse hashtags op Twitter van 2016: zo maak je er gebruik van

Door: Janneke Kaim

img_5653

Dat 2016 een bewogen jaar was, blijkt wel uit het jaaroverzicht van Twitter. Jaarlijks brengt dit sociaal netwerk een lijst uit met onderwerpen waarover het meest gesproken is. Vorig jaar stond de hashtag #vacature op de eerste plaats, maar deze is van zijn troon gestoten. Wat was dan wél de meest trending hashtag in 2016 in ons land, en hoe maak je daar gebruik van? Wij delen de top 10 én onze tips!

10. #TeamNL

De Nederlandse topsporters werden via Twitter op de voet gevolgd en massaal aangemoedigd tijdens de Olympische Spelen. Leuk weetje: Twitter introduceerde voor #TeamNL een unieke emoji in de vorm van een tulp. Thuisland Brazilië en de Verenigde Staten waren de enige andere landenteams die een speciaal ontworpen emoji hadden. De emoji verscheen automatisch bij de hashtag #TeamNL.

9. #Trump

In de nacht van dinsdag 8 op woensdag 9 november werd Donald Trump verkozen tot nieuwe president van de Verenigde Staten. Veel Nederlanders bleven wakker om de verkiezingen nauwlettend te volgen en er werd maar liefst ruim 91.000 keer hierover getweet. Gedurende de hele nacht is Trump (+70.000) meer besproken op Twitter dan Clinton (+20.000) en het social medium werd dan ook massaal gebruikt om een ongezouten mening te geven over de uitslag.

8. #dwdd

De Wereld Draait Door, het tv-programma dat dagelijks een miljoen kijkers trekt, kan natuurlijk niet ontbreken in deze lijst. Op het succes van zo’n populair tv-programma kun je meeliften door tijdens de uitzending zelf gebruik te maken van deze hashtag. Hiermee zorg je voor extra bereik van je boodschap.

7. #trots

Deze hashtag valt niet terug te leiden naar één gebeurtenis of prestatie. Toch wordt #trots ontzettend vaak gebruikt. Speel hierop in door tweets ook van deze hashtag te voorzien. Waar ben jij (als bedrijf) trots op? Een mooi behaald resultaat, een bijzondere medewerker… Maak er gebruik van!

6. #Eurovision

Nederlandse twitteraars schonken veel aandacht aan het Eurovisie Songfestival, waarin Douwe Bob met zijn nummer ‘Slow Down’ de finale haalde. Daarin eindigde Nederland uiteindelijk net buiten de top 10 met een elfde plek. Of je nu van het Songfestival houdt of niet, je kunt er op Twitter echt niet omheen.

5. #PokemonGO

Hét straatbeeld van afgelopen jaar: massa’s mensen die met de smartphone in de hand dezelfde kant op rennen om zoveel mogelijk Pokémon te vangen. Ook op Twitter was het Nintento-spel blijkbaar een populair onderwerp, waar ook bedrijven op inhaakten.

4. #Euro2016

De afwezigheid van het Nederlands elftal mocht blijkbaar veel Twitteraars niet deren: er werd veel getweet over het EK voetbal in Frankrijk. Vlijmscherpe analyses en luchtige grapjes wisselden elkaar in rap tempo af.

3. #Rio2016

De Olympische Spelen in Rio de Janeiro is zelfs met twee plekken in de top tien vertegenwoordigd. Al eerder bleek dat #TeamNL erg populair was dit jaar, maar blijkbaar leefden Nederlanders ook mee met sporters uit andere landen, zoals blijkt uit hashtag #Rio2016 in de top drie.

2. #Vacature

Solliciteren via Twitter bleef ook in 2016 erg populair. Als werkgever of recruiter kun je daar je voordeel mee doen; Twitter is tegenwoordig onmisbaar als kanaal om potentiële werknemers te bereiken.

1. #Brexit

De uitslag was voor velen onverwacht, en op het moment dat de Britten besloten de Europese Unie te verlaten, gebruikten we dan ook massaal #Brexit. Het Verenigd Koninkrijk is verdeeld in twee kampen, maar ook in Nederland waren er felle voor- en tegenstanders en Twitter werd wederom gebruikt voor het geven van een ongezouten mening op een actuele gebeurtenis.

Tips:

  • Een hashtag is als het ware een ‘label’ met een kernwoord of onderwerp, die je aan je tweet hangt. Gebruik bekende woorden binnen je branche of de merknaam van je diensten.
  • Promoot de hashtag(s) tijdens je events en benut deze events eventueel om een nieuwe hashtag te introduceren.
  • Op de site HekjePlekje zijn overzichten te vinden, die helpen bij het kiezen van de juiste bestaande hashtag.
  • Zet Twitter in als second screen: gebruik de hashtag van een goed bekeken tv-programma, evenement of sportwedstrijd en tweet op het moment zelf.
  • Maak een inhaker door in te spelen op een actuele gebeurtenis die past bij je merk. Wacht hiermee niet te lang, omdat je wel wilt meeliften op het succes van de hashtag.

Interessant? Deel de blog met vrienden en collega's.


  • Facebook


  • Twitter


  • Linkedin


  • Whatsapp


  • Email

Gepost op 21 december 2016
Categorie: Nieuws, Social Media, Twitter

Over Janneke Kaim

Janneke is communicatieadviseur en verzorgt de interne en externe communicatie van Webmastery. Ze laat graag zien dat mensen met een aandoening hier de kans krijgen om te werken. En dat we steengoed werk leveren en altijd op de hoogte zijn van de laatste trends op social media.

Neem contact op voor meer informatie

Webmastery is een social enterprise

  • Social media & webredactie
  • Social enterprise
  • Medewerkers
  • Nieuws
  • Contact
  • Privacybeleid
  • Zoek jij een baan op maat? Vanuit huis, met flexibele uren en werkzaamheden waar je energie van krijgt?Check onze vacatures >>