Ook in de maand november kregen de social media platformen een aantal nieuwe tools. Anna Teresa licht er 5 uit die je gelijk toe kunt passen op je eigen social mediakanalen. Plus 1 bonustip!
In deze blog:
#1 Collecteer online met de goede doelen tool
#2 Trek de aandacht met korte filmpjes op Instagram
#3 Maak een slideshow met tekst en muziek bij je Facebookadvertentie
#4 Tag je eigen producten in een Facebookbericht
#5 Kies zelf de uitgelichte video op je Facebookbedrijfspagina
Nog tijd over? Probeer dan de tool Giphy uit!
#1 Collecteer online met de goede doelen tool
Ook Nederlandse non-profit-organisaties kunnen nu gebruikmaken van Facebook Fundraisers. Als je deze tool als organisatie activeert, kunnen gebruikers voor jouw goede doel een Facebook actiepagina aanmaken, met een online collectebus en de mogelijkheid om statusupdates te plaatsen. Denk aan het collecteren voor Alzheimer Nederland: collectanten kunnen naast het collecteren aan de deur, nu ook collecteren via social media bij vrienden die niet in de buurt wonen.
Met het aanvragen van de tool, krijgt ook de bestaande ‘doneren’-button een upgrade. Je kan er dan voor kiezen dat mensen direct in Facebook kunnen doneren, met hun creditcard of Pay-pall-account.

#2 Trek de aandacht met korte filmpjes op Instagram
Bewegend beeld trekt de aandacht en dus ook likes en volgers. Dat kon op Instagram al met korte video en Instagram Stories, maar nu ook met de recent gelanceerde tool Boomerang. Deze nieuwe app is speciaal ontwikkeld om van een serie kort achter elkaar gemaakte foto’s een korte video te maken. Let op: je maakt dus kort achter elkaar foto’s van iets dat beweegt!
Waarom deze gebruiken? De app is erg gemakkelijk in gebruik. Als gebruiker hoef je alleen maar de fotoknop aan te raken waarna Boomerang een aantal foto’s achter elkaar maakt. Van deze foto’s wordt daarna een korte video-loop gemaakt met soms verrassende effecten. Het is even spelen maar al gauw zul je merken hoe simpel en leuk deze app werkt. Het resultaat lijkt op de bekende en populaire gifjes en duurt slechts enkele seconden. Het is minder intensief dan het maken van een video of een storie, maar is leuk genoeg om de aandacht te trekken.
#3 Maak een slideshow met tekst en muziek bij je Facebookadvertentie
Het belang van bewegend beeld hadden we eerder al genoemd. En het mooie is, is dat je daar nu ook voor kunt kiezen bij een Facebookadvertentie. De diavoorstelling is beschikbaar voor alle advertentiedoelstellingen die video ondersteunen. Met 3 tot tien afbeeldingen (van jezelf of gratis stockafbeeldingen van Facebook) maak je een diavoorsteling van maximaal 50 seceonden waar je ook nog muziek onder kunt zetten. Het stappenplan plus tips voor het beste resultaat heeft Facebook handig op een rij gezet.
Of dat werk zin heeft? Uit het succesverhaal van sokkenmerk Stance blijkt dat een diavoorstelling je bereik zeker verhoogt.
#4 Tag je eigen producten in een Facebookbericht
Facebook heeft een heel fijne tool ontwikkeld voor iedereen die producten te verkopen heeft: je kunt in je paginaberichten maximaal 30 producten en links uit je winkel taggen in foto’s of video’s. Als mensen de getagde producten in je berichten zien, kunnen ze op de tags klikken om zo in je webshop uit te komen.
Een product taggen in een foto
- Open je bericht en beweeg de muisaanwijzer over de foto
- Klik op het pictogram Producten taggen
- Klik op het product dat je wilt taggen en begin met het typen van de productnaam
- Kies de volledige productnaam van het product dat je wilt taggen zodra deze wordt weergegeven
- Klik op Klaar met taggen
Nu zie je het product dat je in de foto hebt getagd in de schuifbalk boven je bericht.
Een product taggen in een video
- Upload je video
- Klik op het pictogram Producten taggen
- Voer de productnamen in van de producten die in je video te zien zijn
- Wanneer je klaar bent, klik je op Publiceren
Nu zie je de producten die je hebt getagd in je video.
#5 Kies zelf de uitgelichte video op je Facebookbedrijfspagina


Nog tijd over?
Probeer dan de tool Giphy uit!
Je kent het misschien wel: je wilt een YouTubefilmpje posten op je Facebokpagina en het enige dat je volgers dan zien is een kleine foto en een korte beschrijving. Dat is niet altijd genoeg om ze te activeren op de link te klikken.
Immers: bewegend beeld trekt meer aandacht en dus meer bereik. En dus is bewegend beeld bij je post over een YouTubefilmpje beter. Lastig? Niet als je de link van het YouTubefilmpje (maar ook Vimeo, Vine of je eigen url) plakt in de creatorbalk van Giphy.
Binnen een paar seconden wordt dan namelijk een gifje gemaakt dat je nog kunt bewerken ook met bijvoorbeeld het aanbrengen van een titel. Dit filmpje zet je in je bericht met de link naar het originele filmpje. Superleuk, superhandig en supermakkelijk.