Veel van de trends uit de afgelopen maanden zullen zich in 2017 verder ontwikkelen. Welke daarvan zijn de belangrijkste en hoe kun je hier als bedrijf op inspelen?
We vinden steeds vaker producten en diensten via social media. Een groot deel van ons beschouwt social media als zijn of haar belangrijkste bron voor nieuws en actualiteiten. Online video’s kijken vinden we bovendien doodnormaal, zelfs op mobiel en/of onderweg. Communiceren doen we daarentegen steeds minder via sociale media, maar vaker via social messengers als Messenger en WhatsApp. Of het nu om privé- of zakelijke gesprekken gaat. Kortom: online heeft een vaste plek gevonden in ons bestaan. En die plek zal alleen nog maar groter worden.
1. Van Mobile ready naar Mobile first
Wat betreft het gebruik van mobiele applicaties en websites hebben social media de afgelopen jaren een voortrekkersrol gespeeld. Bijna alle platformen zijn anno 2016 geschikt voor smartphone. Instagram en Snapchat, beiden vooral op jongeren gericht, zijn zelfs uitsluitend mobiel (‘mobile only’). Met slechts 59% van haar interacties op een smartphone is LinkedIn momenteel de grote hekkensluiter. Aan de andere kant van de lijn staan Facebook en Twitter, die beiden ruim 85% van hun gebruikers via dit device bereiken. Naar verwachting zal het percentage in 2017 voor alle social media-kanalen aanzienlijk stijgen. Voor bedrijven dus belangrijk om bezoekers alleen naar hun website te sturen als deze geschikt is voor mobiel. Of nog beter: responsive.
2. Van praatje-plaatje naar virtual reality
2016 was met recht het jaar van de virtual reality (VR) en augmented reality (AR). Voor wie dit niet gelooft: halverwege het jaar was Pokémon GO populairder dan Tinder en Instagram. Via dit spel maakte het grote publiek kennis met AR. Tegelijkertijd zagen we veel VR-toepassingen op de markt verschijnen, zowel voor gaming doeleinden als zakelijke toepassingen. In 2017 gaat de opkomst van VR en AR verder doorzetten en zullen deze tools in meerdere industrieën toepassingen vinden. Bij bedrijven die in meer traditionele branches opereren, speelt VR en AR volgend jaar waarschijnlijk nog een minder grote rol. Toch doen ook zij er goed aan om de ontwikkelingen in de gaten te houden. Door de kennis hierover up-to-date te houden, is een eventuele toekomstige stap naar samenwerkingen op dit gebied sneller en eenvoudiger te maken.
3. Van streaming naar live video
Tot voor kort werden vooral evenementen als sportwedstrijden op deze manier uitgezonden. Dit veranderde nadat live streaming een standaard functie op de smartphone werd. Daardoor is het nu even makkelijk als bellen en sms’en. Apps als Periscope (dat nog steeds bestaat) en Meerkat (terziele) hebben voor bekendheid van deze functie gezorgd. Om de aantrekkingskracht van VR te vergroten, probeert Facebook al een tijdje 360 video uit. Het belangrijkste onderdeel hiervan is live streaming. Ook andere platformen zijn met streamen gestart. Voorbeelden zijn YouTube Live, Twitter Live en Instagram Live Video. Dankzij deze diensten kunnen gebruikers eenvoudig en snel bewegend beeld met vrienden en volgers delen. Ook voor bedrijven biedt het mogelijkheden. Zij kunnen via live streaming meer on demand en live content creëren.
4. Van massabericht naar happy few
Sociale media-netwerken en apps richten zich in hun berichtgeving steeds meer op specifieke gebruikersgroepen. Doorgaans gaat het hierbij om mensen met een bepaald interessegebied en/of dezelfde hobby. Bijna alle social media-platformen bieden tegenwoordig de optie om updates alleen aan een vooraf geselecteerde groep volgers te tonen (‘targeting’). Handig, want op deze manier voorkom je als bedrijf dat je overmatig post, en houd je content voor een ieder relevant. Door social media monitoring tools te integreren in CRM-systemen, kunnen bedrijven bovendien hun doelgroepen nog beter analyseren en zodoende de interactie verder verbeteren. Gepersonaliseerde content zal hierdoor steeds specifieker worden.
5. Van social publishing naar social advertising
Een soortgelijke ontwikkeling gaan we in 2017 bij social advertising zien. Bedrijven vinden het al lang niet meer vreemd om gesponsorde berichten op social media te plaatsen. Sterker nog, het lijkt tegenwoordig haast normaal om te betalen voor bereik. Zichtbaarheid van een merk bij specifieke groepen mensen is echter alleen effectief wanneer een bedrijf in een bepaalde nichemarkt opereert. Het is de kunst om die netwerken in te zetten die het beste bij jouw doelgroep passen. Een goede analyse van de (potentiële) doelgroep en de social media-platformen kan hierbij helpen.
6. Van sociale netwerken naar social webcare
Tot nu toe hebben bedrijven zich voor hun webcare vooral gericht op social media-kanalen. Dit jaar zagen we dat al langzaam verschuiven. Verschillende verzekeraars, vliegtuigmaatschappijen, banken en zelfs gemeenten zijn tegenwoordig ook via WhatsApp te bereiken. Online shops bieden daarnaast steeds vaker de mogelijkheid om de klantenservice via Messenger te benaderen. Bedrijven die die social messaging als servicekanaal in willen gaan zetten, doen er goed aan te bedenken welke meerwaarde ze hiermee kunnen leveren. Zet de klant centraal en voorkom marketingpraatjes. Bied in plaats daarvan een snelle, laagdrempelige service.
7. Van zoekmachine naar social search
Met meer dan 3.5 miljard zoekopdrachten per dag voert Google de ranglijst van meest gebruikte zoekmachines nog steeds aan. Het aantal zoekopdrachten op sociale netwerken neemt echter hand over hand toe. Zo maakte Facebook halverwege dit jaar bekend er al meer dan 2 miljard per dag te verwerken. Bij deze zogeheten social search zoeken gebruikers op ervaringen van anderen binnen platformen als YouTube, Pinterest en Facebook. Het belang van persoonlijke ervaringen en tips neemt zo toe. En daarmee gepaard de invloed van beroemdheden, vloggers, bloggers en andere creatievelingen.
8. Van advertentie naar social storytelling
Door influencers een authentiek verhaal (social story) over het product of dienst uit te laten dragen, kunnen bedrijven een specifiek publiek bereiken. Dat maakt de inzet van deze groep tot een krachtig communicatiemiddel. Ook in Nederland zien we steeds vaker samenwerkingen tussen online persoonlijkheden en marketing- en voorlichtingscampagnes. Een mooi voorbeeld daarvan is de #jouwkeuze-video van Anna Nooshin, die in samenwerking met het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid is gemaakt. En Albert Heijn werkt voor het vergroten van haar engagement regelmatig samen met foodbloggers. Naar verwachting zal influencer marketing in 2017 nog belangrijker worden. Het monitoren van (potentiële) influencers en zijn/haar online discussies met social monitoring tools als Hootsuite en Coosto wordt daarmee belangrijker dan ooit. Bedrijven kunnen zo eerst een effectmeting uitvoeren, alvorens met een specifieke influencer in zee te gaan.
9. Van nepnieuws naar betrouwbare content
2016 was het jaar van het nepnieuws, en ook het besef van het gevaar daarvan. Zeker in een tijd dat steeds meer mensen social media als hun belangrijkste bron van nieuws beschouwen. De Amerikaanse verkiezingen hebben laten zien wat voor impact valse berichten kunnen hebben, en hoe snel die zich kunnen verspreiden. Niet voor niets ontsproot het afgelopen jaar de ene na de andere website die zich met factchecking bezighoudt. Met een groot aantal verkiezingen in Europa (Nederland, Frankrijk en Duitsland) voor de deur, is de urgentie voor het opzetten van fact-checkingdiensten op social media-platformen groot. Facebook, die tot nu toe de meeste kritiek op dit gebied kreeg te verwerken, heeft factcheckers in dienst genomen. Washington Post heeft een plug-in voor Chrome gelanceerd die de tweets van Donald Trump op waarheid checkt. En Google heeft zijn algoritme aangepast om nepnieuws uit te kunnne sluiten.
De hang naar waarheid biedt kansen en mogelijkheden voor bedrijven. Door komend jaar voor nog betrouwbaardere content te zorgen, kunnen zij hun geloofwaardigheid (verder) vergroten. Het ontmaskeren van nepnieuws kan daarnaast helpen de online autoriteit te vergroten.
10. Van nieuwe ontwikkelingen naar nieuwe kansen
De steeds grotere rol die social media in onze samenleving innemen, bieden kansen voor bedrijven. Bijvoorbeeld om de zichtbaarheid te vergroten, beter in contact te komen met relaties en om nieuwe klanten te vinden. Daarbij kan social media bijdragen aan de merkbekendheid. Bovendien kan het helpen klantrelaties te verbeteren, door het bieden van een snelle(re) service via webcare. Benieuwd naar welke mogelijkheden en kansen er voor jouw bedrijf zijn? Webmastery kan via een brainstormsessie helpen om het online doel, de doelstellingen en de boodschap te formuleren.