We begrijpen hoe druk de laatste maand van het jaar kan zijn. En daarom willen we je vast op weg helpen door je bij te praten over de socialmedia-trends van 2020. Wil je graag weten wat je op het gebied van social media allemaal te wachten staat? En waar je het beste je focus op kunt leggen? Of ben je juist benieuwd of je in 2019 de juiste weg ingeslagen bent? Check de socialmedia-trends hieronder.
Socialmedia-trend 1: betrokkenheid boven likes
Waar likes eerder toonaangevend waren voor de ranking van een bericht, is dat vandaag de dag niet meer zo. Sterker nog, Instagram haalt de zichtbare likes weg. Het draait om betrokkenheid, betrokkenheid en nog eens betrokkenheid. Algoritmes van social media bepalen door middel van deze betrokkenheid hoeveel mensen jouw bericht te zien krijgen. Stem jouw berichten daarom af op je doelgroep en zorg dat het bericht aanspoort tot een reactie. Dit kun je bijvoorbeeld doen door je bericht te eindigen met een vraag. Door op elke reactie te reageren, vergroot je de betrokkenheid en wordt het sneller opgepakt door het socialmedia-algoritme. Het gevolg: jouw bericht bereikt een grotere groep mensen. En laat dat nou net de bedoeling zijn.
Socialmedia-trend 2: creatieve content
Waarschijnlijk is dit niet de meest verrassende van alle socialmedia-trends, maar wel een hele belangrijke. Er wordt steeds meer gedeeld op social media. Om op te vallen in de massa is creatieve content een must! Denk dus verder dan een afbeelding met tekst, maar maak bijvoorbeeld ook eens een quiz of enquête om interactie uit te lokken. Dit kun je doen door een poll aan te maken of een stelling in een afbeelding te delen.
Socialmedia-trend 3: geef Instagram Stories aandacht
Efemere content wint terrein. Met andere woorden content die maar tijdelijk bereikbaar is. In 2019 is er al verschuiving zichtbaar. Gebruikers zetten (langzaam) een stap naar stories en Snapchat. De verhalen zijn kort, aantrekkelijk en verslavend. In 2020 zet deze trend door. Maak je nog geen gebruik van Instagram Stories en wil je geen potentiële volgers mislopen? Overweeg dan om Instagram Stories in je socialmedia-plan op te nemen.
Socialmedia-trend 4: video’s zijn de toekomst
Het is geen geheim meer dat de populariteit van socialmedia-video’s toeneemt. Van korte filmpjes op Instagram Stories tot langere videocontent op YouTube. Omdat social media bedoeld is voor het maken van verbinding, inhoud delen en vermaak passen video’s hier uitermate goed bij. Beeld, geluid en tekst is een heerlijke vorm van content tot je nemen… Video’s it is. Zorg voor een creatieve video die inspeelt op de interesses van jouw doelgroep. Het hoeven geen hele films te worden, want ook ultrakorte videocontent doet het goed. En heb je input voor een video-podcast? Zeker doen.
Socialmedia-trend 5: toename van influencers
Er zijn enorm veel bedrijven die gebruikmaken van een influencer. Het is een handige, maar soms ook kostbare manier om in beeld te komen bij de moeilijk te bereiken doelgroep. De influencer blijft ook in 2020 belangrijk, maar wel in een ander jasje. Naast de externe influencer, neemt de interne influencer een prominentere rol in beslag. Dit omdat de interne influencer, ook wel ambassadeur genoemd, in het bezit is van geloofwaardigheid, overtuiging en trots. Medewerkers zijn namelijk de perfecte kandidaat om jouw naam uit te dragen. Ze voelen zich verbonden en weten wat er speelt. Dit sterkt de geloofwaardigheid van hun berichten. Weet jij al welke medewerker jouw ambassadeur wordt?
Socialmedia-trend 6: de uitdaging TikTok
Facebook en Instagram domineren social media. Naast deze grote jongens zijn er de laatste jaren ook niche platforms ontstaan, waaronder TikTok. Vanaf het moment dat dit platform in 2016 verscheen, won het direct een enorme groep jonge volgers (lees: tieners). Op dit moment zijn er meer dan 1 miljoen Nederlandse gebruikers die dit videonetwerk omarmen. Heb je ultrakorte videocontent (van 15 seconde) die bij de doelgroep van TikTok past? Delen maar! Voor je het weet, heb je een nieuwe groep volgers te pakken.
Socialmedia-trend 7: verschuiving naar gesloten groepen
Dit is geen compleet nieuwe trend, maar wel een om in de gaten te houden. Er vindt een verschuiving plaats van alles openbaar delen, naar berichten delen in community’s. In 2019 gaf Zuckenberg al aan dat Facebook in de toekomst veel meer gesloten en private zal zijn. Instagram biedt de optie om Stories te delen met een selectieve groep mensen. Je stelt deze groep zelf samen door mensen aan je Beste vrienden lijst toe te voegen. Wanneer jouw Story klaar is om gedeeld te worden, kies je voor de button Beste vrienden. Jouw verhaal is dan alleen zichtbaar voor een door jou geselecteerde groep mensen. Ook biedt Instagram een chatfunctie in de Stories waarmee je een aantal mensen kunt uitnodigen om private te gaan.
Weet jij al hoe je deze socialmedia-trends vorm gaat geven in 2020?
We hebben weer een jaar met mooie socialmedia-trends voor ons liggen. Weet jij al wat jouw speerpunten worden? Of ben je nog zoekende en kun je wel wat hulp gebruiken? Onze medewerkers zetten hun expertise graag in om jou hierbij te helpen. Neem vrijblijvend contact met ons op en we helpen je graag verder.