Wanneer je social media content baseert op storytelling, blijf je geloofwaardig en authentiek. Speel je dan ook nog in op een actuele gebeurtenis, eventueel met een goede dosis humor, dan heb je een geslaagde én bij jouw merk passende inhaker. Wij geven je de social media inhakers van september.
In de maand september staan deze gebeurtenissen op de kalender:
3 september – Duurzame Dinsdag
5 september – Dag van de Liefdadigheid
6 september – start Wereldhavendagen
7 september – Nationale Grondstoffendag
7 september – Dag van de Baard
8 september – Wereld Alfabetiseringsdag
8 september – Dag van de Fysiotherapeut
9 september – Dag van de Geboorte
10 september – World Suicide Prevention Day
12 september – Dag van de Migraine
12 september – Programmeursdag
13 september – Dag van de Jeugdprofessional
13 september – Dag van de Kraamzorg
13 september – Dag van de Scheiding
13 september – Chocoladedag
14 september – Wereld Eczeem Dag
14 september – start Open Monumenten Dagen
15 september – Dag van het Eetbare Landschap
16 september – start Week van de Loopbaan
17 september – Prinsjesdag
19 september – Dag van de Diëtist
19 september – Wereld Plas Dag
20 september – Houd het schoon Dag
21 september – Wereld Alzheimer Dag & 2bike4alzheimer
21 september – Internationale Dag van de Vrede
22 september – Car Free Day
22 september – Start Europese Sportweek
23 september – start Week tegen Pesten
23 september – start Week van het Werkgeluk
23 september – start Bewuste Visweek
23 september – Bi Visibilty Day
23 september – Dag van de Gebarentaal
24 september – Dag van de Apothekersassistent
24 september – Dag van de Domeinnaam
25 september – start Kinderpostzegelweek
25 september – Dag van de Thuiszorg
26 september – Wereld Anticonceptiedag
26 september – Europese Dag van de Talen
27 september – Wereld Toerisme Dag
28 september – Wereld Dovendag
28 september – Burendag
29 september – Dress Red Day / Dag van het Hart
30 september – Nationale Broer en Zus Dag
30 september – Dag van de Vertaler
7 tips voor een goede inhakers
Een goede inhaker…
- Is actueel
Een inhaker haakt in op actuele gebeurtenissen of feestelijke gelegenheden. Degene die het eerst met een geslaagde inhaker komt, krijgt vaak de meeste positieve aandacht. Het loont dus de moeite om voor terugkerende gebeurtenissen als kerst, Pasen, oud en nieuw, maar ook voor Valentijnsdag, Complimentendag en natuurlijk schrikkeldag een inhaker paraat te hebben. Gebruik de inhaakkalender om geen enkele dag te vergeten. - Heeft humor
Vaak hebben inhakers humor, maar ze mogen ook informatief of ontroerend van karakter zijn. Schakel de hulp in van collega’s, vrienden of familieleden om samen tot de meest originele ideeën te komen. - Is relevant
Maak vervolgens een tagcloud van alle elementen die met de actualiteit te maken hebben. Gebruik Google om leuke weetjes en interessante informatie te vinden. - Haakt in op imago
Zoek in de tagcloud de overeenkomsten met je merk. Het belangrijkste van een goede inhaker is namelijk dat het bijdraagt aan het imago, oftewel de smoel, van je merk. - Staat vroeg op social media
Heb je een inhaker gemaakt voor een feestdag? Plaats de afbeelding dan lekker vroeg op de dag op social media. Om acht uur in de ochtend is een prima tijd. - Wordt gemonitord
Houd vervolgens goed in de gaten wat er met je inhaker gebeurt: wordt er over gepraat en zijn er reacties? Dat is mooi en het is dan zaak daar direct op in te spelen: monitoren dus! - Valt op met een hashtag
Een goede inhaker is één, opvallen doe je vervolgens door er de goede hashtags bij te kiezen en zo je doelgroep te bereiken.