Optimaal je hashtags gebruiken voor meer bereik.
De medewerkers van Webmastery maken met elkaar tientallen social mediaberichten per week. Daarbij ontdekken ze vaak handigheidjes en manieren om nog beter resultaat te boeken. Deze tips delen we graag met jou.
Als socialmediamanager plaats je berichten met een doel. Je wilt je boodschap vertellen, interactie met je volgers oproepen, nieuwe volgers krijgen en je bereik vergroten. Een manier om dat te doen is het maximaal inzetten van hashtags. De hashtags helpen sociale media kanalen om inhoud te organiseren en te categoriseren zodat Instagram, Facebook en Twitter relevante content aan de juiste gebruikers kan uitserveren. Is een hashtag populair, dan lift je mee op dat succes. Kijkt jouw doelgroep naar berichten in een bepaalde categorie, en gebruik jij een passende hashtag, dan kom je in de feed terecht van mensen die jij wilt bereiken.
Hashtags gebruiken: onze 4 tips
#1 Gebruik een hashtag generator
Er zijn een aantal tools die je hiervoor kunt gebruiken.
- Tag-o-matic: een gratis en makkelijke app voor op je smartphone om de beste hashtags bij je tweets te vinden.
- Tagsfinder: een Nederlandse website om hashtags op Instagram te vinden. Hoef je niet te installeren, kan op je pc.
- Keywordtool.io: een deel is gratis en wil je meer, dan ga je betalen. De tool behoort tot de standaarduitrusting van iedereen die beter vindbaar online wil zijn. Voor SEO wordt de tool bijvoorbeeld veel gebruikt. Maar dus ook voor Instagram op zoek naar relevante hashtags. Ook in het Nederlands!
#2 Kijk wat anderen binnen jouw gebied gebruiken
Een andere makkelijke manier om ideeën te krijgen is om te kijken naar de hashtags van bekende twitteraars of instagrammers binnen jouw vakgebied. Zoek een paar influencers op, accounts met een mooi aantal volgers en noteer de hashtags die ook bij jou zouden passen.
#3 Maak lijstjes per onderwerp
Al die hashtags moet je natuurlijk wel onthouden, of beter nog achter de hand hebben om direct te kunnen inzetten. Gebruik daarvoor de notitie-app op je smartphone. Heb je meerdere opdrachtgevers of accounts die je beheert, noteer dan per kanaal/opdrachtgever/onderwerp de hashtags die daarbij horen. Als je dan een bericht plaatst, hoef je niet telkens weer de passende hashtags in te typen.
#4 Duik in de niche en gebruik langer houdbare hashtags
Er zijn hashtags die veelgebruikt worden en misschien ook wel voor de hand liggen. Denk aan #socialmedia #instatips #marketing. Maar het is niet altijd slim om de (op het moment) meest populaire hastag te gebruiken. Een hashtag die duizenden keren per uur in andere posts wordt gebruikt, zal jouw bericht niet echt helpen om op te vallen. Het andere uiterste, kiezen voor hashtags die bijna niemand gebruikt is ook niet aan te raden. Want die zoekt niemand op.
Kies daarom voor de gulden middenweg.
- Zoek het in de niche. Gebruik hashtags die alleen mensen in een bepaalde doelgroep gebruiken. Mensen die dan bij jouw berichten terechtkomen door een niche hashtag zijn wellicht ook echt geïnteresseerd in jouw content. Wij gebruiken bijvoorbeeld woorden als #contentcreatie #beeldredactie #creatingfans #benutkansen #workingaparttogether
- Onderzoek met de online tool RiteTag. Deze tool laat je nauwkeurige informatie zien over elke hashtag die je invoert. Zo kun je achterhalen hoeveel keer per uur een bepaalde hashtag in tweets gebruikt wordt, hoeveel retweets er ontstaan en wat de exposure is. Aan de hand van deze informatie kunnen hashtags gevonden worden die niet te vaak gebruikt worden, maar alsnog populair zijn.
Meer tips? Lees hoe je hashtags succesvol inzet op Facebook.