Van non-profit tot gezondheidsfonds. En van goed doel tot overheidsprogramma. Ons palet van opdrachtgevers is bontgekleurd. En daar zijn we met recht trots op! De komende maanden willen we onze vele verschillende samenwerkingen in de etalage zetten. Vandaag bijt Claudia de spits af… met Ruimte voor Lopen. Voor dit project werkt ze veel samen met Frank Hart van Wandelnet. Een samenwerking die van beide kanten bevalt.
Frank: “De samenwerking met Webmastery is al vanaf de start in 2019 een feestje. Deskundig, accuraat en flexibel managen ze voor ons de berichtgeving via LinkedIn, X en de website. De persoonlijke stijl van communiceren zorgt voor een band en wekelijks een glimlach als de planning weer binnen komt.”
Wat is Ruimte voor Lopen?
“Lastig om dat in een aantal woorden te vatten”, lacht Claudia. “Sowieso heb je de City Deal en het platform Ruimte voor Lopen. Het Platform zag in 2019 het levenslicht en verbindt overheden, maatschappelijke organisaties en kennisinstellingen om meer Ruimte voor Lopen te maken. In beleid, op straat en in het hoofd. De City Deal is daaruit voortgekomen en is een samenwerkingspact tussen Rijk, steden en stakeholders. Samen werken ze aan het versterken van groei, innovatie en leefbaarheid van Nederlandse steden.
Socialmedia-redactie
In 2019 kwam Ruimte voor Lopen voor het eerst op ons pad. We tekenden een samenwerking en gingen de socials bijhouden: hun LinkedIn en X. Claudia: “Hiervoor speur ik werkelijk het web af. Op zoek naar interessant nieuws over looponderzoeken, beleid of plannen. Dat gaat in samenwerking met mijn webcare-collega’s. Zodra zij tijdens hun rondes iets interessants tegenkomen zetten ze dat door aan mij. Daarnaast zijn er altijd een paar goede sites waarvan ik weet dat ze vaak loopnieuws publiceren. Mooi om gelijk op in te haken.
Meestal is de socialmedia-redactie dus niet heel erg zendend, maar proberen we onze volgers te voorzien van nieuwe kennis, inzichten en inspiratie. Af en toe plaatsen we wel wat over eigen evenementen of bijeenkomsten. Input hiervoor krijg ik van ‘mijn collega’s aan de andere kant: Wandelnet of het Ministerie BZK.’ Volgend jaar gaan we nóg meer inzetten op dit onderdeel, in het kader van kennisuitwisseling. Ontzettend leuk! Overigens goed om te weten dat we ook een nieuwsbericht per week op de site plaatsen, zodat de site ook mooi gevuld blijft.”
Extra werk doen we tijdens de LoopAward en voor het magazine LOPEN. “Om ervoor te zorgen dat er voldoende aanmeldingen binnenkomen voor de LoopAward verzorgen we altijd advertenties”, vertelt Claudia vol enthousiasme. “Voor het magazine ben ik daarnaast al verschillende keren in de pen geklommen. Om experts op het gebied van lopen te interviewen. Dat werk vind ik misschien nog wel het tofste om te doen.”
Een beetje atypisch… maar wel leuk
Claudia grapt wel eens dat de volgers bij Ruimte voor Lopen wel van Mars lijken te komen. Geen socialmedia-regel lijkt hier op te gaan. Zo zien we bij andere opdrachtgevers dat storytelling enorm geliefd, is maar bij Ruimte voor Lopen is het: hoe droger, hoe hoger. Het zijn de langere kennisstukken die de harten weten te veroveren. Zo staat onderstaand bericht in de top-3 van afgelopen jaar. Let vooral op de afbeelding: geen aansprekende foto, maar de cover van een onderzoek.
Overigens heeft de beste post wel een foto met personen erop, maar het is er niet eentje waar iemand duidelijk in beeld is. Verrassend, want bij andere opdrachtgevers scrollen volgers hier zo aan voorbij.
Verrassingen op X
Een ander verrassend aspect aan Ruimte voor Lopen vinden we dat X (het voormalige Twitter) nog niet heeft afgedaan. Veel organisaties minderen op dit kanaal vanwege tegenvallende prestaties; sommige van onze opdrachtgevers zijn er zelfs helemaal mee gestopt. Alleen bij Ruimte voor Lopen loopt het van een leien dakje: afgelopen jaar kwamen 104 nieuwe volgers de achterban versterken en het bereik overtreft dat van LinkedIn.
Dit is de best presterende post over afgelopen 12 maanden:
Hoe kan een #gemeente een effectief #mobiliteitsbeleid ontwikkelen?
— Ruimte voor Lopen (@RuimtevoorLopen) March 20, 2023
Beleid waarin het gebruik van de #auto wordt ontmoedigd en onze buurten meer #groen en fijner worden? 💚
Marco te Brömmelstroet (@fietsprofessor) onderzocht het voor de @GemeenteEde 👉 https://t.co/qDdeSKZCHY pic.twitter.com/u3Hj3l1KSy
De belangrijkste les
Als ik Claudia vraag wat het belangrijkste is dat ze heeft geleerd van deze samenwerking hoeft ze niet lang na te denken. “Dat je niet altijd moet afgaan op wat algemene regels voor goede socialmedia-redactie zijn, maar dat je in de praktijk moet kijken naar wat er werkt. Als analist heb ik daar goed zicht op, maar ik merk het ook wanneer ik de planningen maak. Nu is het voor mij wel makkelijker om in te schatten wat aanslaat op de socials van Ruimte voor Lopen omdat het een beetje mijn 3e kindje is. Ik kwam als groentje op het project, maar door het vertrek van een collega kreeg ik alle taken toebedeeld: plannen, content maken en schrijven voor de site. Hartstikke leerzaam! Vanaf december trek ik gelukkig weer op met een collega: Amy.”