• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud

Webmastery

Social Media & Webredactie

  • Ons werk
    • Webcare
    • Contentcreatie
    • Webredactie
  • Ons team
    • Ons team
    • Vacatures ↗
  • Onze impact
    • Onze impact
    • Kantoorbaan op de schop
    • Dag van de Thuiswerker
  • Onze tarieven
  • Contact
    • Nieuws
    • Gratis nieuwsbrieven
    • Privacybeleid
  • Show Search
Hide Search

Nissewaard en Webmastery werken samen aan één doel: meer mensen mee laten doen

Claudia Grannetia · mei 20, 2025 ·

Als je bij de overheid werkt, ben je er voor iedereen. Je wilt dan dat alle communicatie helder en begrijpelijk is voor iedere inwoner. Van brieven tot mails. Van formulieren tot documenten en website-content. Wat komt er allemaal bij kijken als je écht de stap zet naar inclusieve en B1-taal? Dat vertelt Linda van Erkel, Adviseur Dienstverlening bij gemeente Nissewaard. Sinds 2024 werken wij samen en Linda deelt graag hoe wij alle website-teksten aanpakten en wat hen dat opleverde.

Geen puzzeltocht maar duidelijke taal

“Voor ons betekent inclusieve communicatie dat iedereen mee moet kunnen doen”, valt ze met de deur in huis. “En dat begint bij begrijpen wat er staat.” B1-taal is daarbij volgens haar de basis: helder, en concreet schrijven. Zonder moeilijke woorden. “We willen geen puzzeltochten, maar duidelijke informatie, waar inwoners echt iets aan hebben.”

Digitale toegankelijkheid als wake-up call

Wanneer trokken ze de conclusie dat ze meer mensen bereiken als ze eenvoudigere teksten maken? “Dat kwartje viel tijdens ons traject rond digitale toegankelijkheid (WCAG). We kwamen erachter dat onze website en aanvraagformulieren vaak op B2- of zelfs C1-niveau zaten. Terwijl we dachten dat we het al best goed deden qua begrijpelijkheid. Maar nee, stiekem toch niet! We willen als gemeente streven naar B1, dus daar viel echt wat te verbeteren.”

Teksten in B1 hebben korte, actieve zinnen, eenvoudige woorden en zo min mogelijk afkortingen en jargon. 9 op de 10 mensen begrijpt zo’n tekst, terwijl 40% moeite heeft met een niveau hoger. En 6 op de 10 met nog lastigere teksten (op C1). Dus schrijven in B1 maakt inclusiever en helpt inwoners sneller, terwijl onduidelijke teksten leiden tot meer vragen, klachten en kosten.

Een match via-via

Een mooie klus voor gemeente Nissewaard om op te pakken. Binnen de eigen organisatie hadden ze niet voldoende menskracht. Hierdoor kwamen andere organisaties al snel op de radar, waaronder Webmastery. Ze hoorden van ons via de bouwer van hun website en CMS. Een partij waarmee wij fijn samenwerken. Daarop volgde mailcontact tussen ons contentstrateeg Willemijn en gemeente Nissewaard. “En na het eerste contact hadden we meteen het gevoel: ja, dit past”, vertelt Linda enthousiast. “Jullie spreken dezelfde taal (letterlijk en figuurlijk) en begrijpen wat wij als gemeente nodig hebben. De klik was er gelijk, en dat merken we terug in de samenwerking.”

Alsof je er een collega bij krijgt

De gemeentelijke adviseur kan ons geen groter compliment geven als ze lachend zegt: “Samenwerken met Webmastery voelt alsof je er een collega bij hebt die gewoon meedenkt én lekker schrijft.” Ze vertelt dat de samenwerking met ons ervoor zorgde dat zij op een andere manier naar eigen teksten gingen kijken. Enthousiast: “Wat we eerder als helder beschouwden, bleek vaak veel toegankelijker te kunnen.”

Onze flexibiliteit noemt ze als één van de pluspunten: “Jullie schakelen snel, stellen slimme vragen en vertalen ingewikkelde gemeentetaal naar heldere teksten die prettig lezen. Wat ook fijn is: jullie houden de toon menselijk. Niet te stijf, niet te los, precies goed. Het helpt om te zien hoe externe ogen je eigen taalgebruik kunnen versimpelen zonder afbreuk te doen.”

Begin gewoon

Ze is pleitbezorger van begrijpelijke communicatie bij andere gemeenten. “Een mooie tip voor andere gemeenten die ook met begrijpelijke communicatie aan de slag willen: ’Begin gewoon. En neem afscheid van de gedachte dat je alles zelf moet kunnen.’ Een frisse blik van buiten helpt enorm. Zeker als die komt van mensen die weten wat het betekent om grenzen te ervaren, én om daarbinnen ruimte te creëren. Onderschat daarbij nooit de kracht van een goed geschreven zin.

Bij ons werken mensen met een scherp gevoel voor inclusie. Veel van hen hebben zelf of in hun omgeving te maken met een aandoening, waardoor ze van nature extra alert zijn op wie (onbedoeld) wordt buitengesloten. Ze kiezen bewust voor communicatie die open en zonder oordeel is. Want we weten: inclusieve communicatie maakt de wereld écht mooier. Wil je hier samen met ons aan werken? Neem eens contact op! Ieder moment van de dag staat er wel iemand te popelen om voor je aan de slag te gaan.

 

Interessant? Deel de blog met vrienden en collega's.
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Whatsapp
  • Email

Meer lezen

“Herhaling is kracht” – hoe wij de content voor Open Hiring naar een next level brengen

Het succes ontrafeld - voor onze opdrachtgever Ruimte voor Lopen geldt: hoe hoger hoe droger

Schrijven op B1-niveau voor social media werkt, maar past het bij je organisatie?

Featured, Opdrachtgevers b1, inclusief, opdrachtgevers

Over Claudia Grannetia

Claudia is een social media medewerker en webredacteur met één missie: teksten schrijven die lezers woord voor woord verslinden.

Neem contact op voor meer informatie

  • Bluesky
  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Pinterest
  • TikTok
  • YouTube

Webmastery is een social enterprise

  • Ons werk
  • Ons team
  • Onze impact
  • Onze tarieven
  • Contact
  • Wij maken van je scrollers volgers en van je volgers fans. 🖤Interesse?