Een goede methode om je online invloed te berekenen, is de Klout Score. Wereldwijd bestaan er maar liefst 750 miljoen Kloutprofielen, zowel zakelijk als particulier, waarvoor dagelijks 45 miljard interacties op social media worden bekeken. Hoog tijd dus om antwoord te geven op de vraag ‘Wat is Klout en wat kun je ermee?’.
Klout is een web- en mobiele applicatie die gebruik maakt van social media-statistieken om gebruikers te beoordelen op hun online invloed. De uitkomst hiervan heet Klout Score en bestaat uit een getal tussen de 1 en de 100. De gemiddelde Klout Score ligt tussen de 20 en 40. Gebruikers die 55 of hoger halen, zitten bij de top 10%. Zit je boven de 63? Dan hoor je tot de top 5% van de gebruikers.
Hoge Klout Score door status
President Obama heeft de hoogste Kloutscore ter wereld: maar liefst 99 punten. Daarmee heeft hij Justin Bieber van de eerste plaats gestoten, die het nu met een ‘luttele’ 94 moet doen. In het verleden heeft de popster wel eens de 100 bereikt. Omdat Klout tegenwoordig ook naar iemands status in de ‘echte wereld’ kijkt, heeft hij deze plek verloren.
Een Klout Score is dynamisch. Op Fanpagelist zie je de actuele standen.
Klout Scores zijn vaak erg frustrerend, omdat ze niet makkelijk te doorgronden zijn en voor de buitenwereld moeilijk te begrijpen. Het bedrijf achter Klout zegt zelf dat ze doorlopend naar meer dan 400 verschillende elementen op negen social media-platformen kijken. Tezamen bepalen die de hoogte van iemands online invloed. Daarbij gaat het niet zo zeer om als aantal volgers, maar om het engagement daarvan.
Het gaat om interacties, niet om volgers
De informatie die je via jouw social media-kanalen deelt, moet mensen aanzetten tot actie, net als de mensen die je via je volgers weer bereikt. Denk bijvoorbeeld aan likes op Facebook, retweets op Twitter, volgers op Instagram en connecties op LinkedIn. Het telt allemaal mee, van de afgelopen negentig dagen. In totaal gaat het om zo’n vierhonderd activiteiten van negen verschillende netwerken. Als je wilt, kun je daarnaast ook nog je accounts van Tumblr, Flickr of YouTube toevoegen. De interacties die op deze platformen plaatsvinden, hebben echter geen effect op je score.
Waarom zou je wakker liggen van een lage score?
Sam Fiorella (23.000 volgers op Twitter), de Amerikaanse auteur van het boek Influence Marketing, zegt dat zijn lage Klout score van 34 ooit de reden is geweest dat hij een baan is misgelopen. ‘Mijn gesprekspartner kapte al vrij snel nadat ik dit bekend had gemaakt het gesprek af. Uiteindelijk kozen ze voor iemand aan met een Klout Score van 67’, vertelt hij hierover tegen Wired. Volgens zeggen nemen Amerikaanse marketingbedrijven zelfs niemand aan die lager dan 50 scoort. Houd je van luxe, dan komt een goede klout score ook van pas. Hotels, winkels en vliegtuigmaatschappijen hebben voor mensen met een hoge plaats op de ranglijst nog wel eens mooie aanbiedingen.
Factoren die van invloed zijn op je Klout
Alhoewel het algoritme van Klout niet eenvoudig te doorgronden is, zijn er een aantal factoren duidelijk van belang. Zoals:
- Werkelijk bereik: hoe groot is je geëngageerd publiek? Hoeveel actieve volgers en vrienden zitten in je netwerk? Wie bereik je met je content? En last but not least: hoeveel mensen volg je zelf in vergelijking met het aantal volgers?
- De (mede)deel factor: hoe groot is de kans dat de mensen die je volgen jouw informatie delen, of reageren op de posts die je deelt? Hoeveel retweets, likes of comments weet je te behalen? Minstens net zo belangrijk: post je te vaak of juist te weinig?
- Netwerkscore: hoe invloedrijk zijn je lezers? Vanzelfsprekend heeft het meer waarde/invloed als Mark Rutte je post deelt dan wanneer de buurvrouw dat doet. Ook de mate waarop mensen uit je netwerk bereid zijn om informatie te delen, is van belang. Als ze alles uit hun tijdlijn reposten, vermindert dat het ‘gewicht’ van bijvoorbeeld een retweet.
Waar je op moet letten bij een goede Klout Score
- Verbind al je social media-accounts om de juiste score te krijgen.
- Let goed op wat je post: een sterk bericht is beter dan tien middelmatige.
- Plaats posts die voor interactie zorgen (zoals prikkelende stellingen, polls, vragen, ervaringsverhalen)
- Maak je inhoud makkelijk deelbaar door het gebruik van hasthags, het taggen van gebruikers, interessante trefwoorden en interessante/nieuwswaardige content.
- Plaats updates op het moment dat je doelgroep online is.
- Zorg dat je een aantal invloedrijke volgers in je netwerk hebt en probeer een reactie van hen te krijgen.
Top tien meest invloedrijke wereldleiders
Misschien lukt het je na het volgen van deze tips nog niet om Barack Obama van zijn troon te stoten. Maar bij Mark Rutte maak je wellicht een kans. Dankzij zijn actieve online aanwezigheid heeft hij een Klout Score van 87. Daarmee staat hij op de negende plek van de tien meest invloedrijke wereldleiders online. Iets waar hij in werkelijkheid wellicht alleen maar van kan dromen…
“Wil je weten wat je eigen Klout Score is? Dat kan heel eenvoudig op Klout.”
Onze opdrachtgever Alzheimer Nederland wilde graag hun Klout Score verhogen. Ze vroegen Webmastery hierbij te helpen. Met succes. Door een betere interactie met het publiek, aanpassingen in de content kalender, het koppelen van alle social media-kanalen en het plaatsen van meer actuele berichten is de Klout in een paar maanden van 55 naar 71 gestegen.’