“Gebruik niet meer dan 4 hashtags, begin met een quote, mention zoveel mogelijk organisaties…” Ken je dit soort stappenplannen? Goeroes te over die beloven dat je zo een succesvolle LinkedIn-post vanuit je mouw op het scherm tovert. De praktijk, de werkelijkheid is wat weerbarstiger. Ja, er is een LinkedIn-algoritme. Ja, er zijn een aantal criteria die invloed hebben hoe succesvol jouw post wordt. Nee, dat kan niet bij alle willekeurige content. Toch vind je in deze blog een paar tips over hoe jij succesvoller wordt op LinkedIn.
Wat is dat eigenlijk, het LinkedIn-algoritme?
Algoritme hier, algoritme daar, algoritmes overal. Het is een veelgehoorde term, maar veel mensen hebben geen idee waar ze over spreken. In feite is een algoritme niet meer dan een stappenplan dat bestaat uit een set regels of instructies in een vaste volgorde. Door alle stappen te volgen kom je tot een bepaald resultaat en behaal je jouw einddoel. Dat kan van alles zijn: van een recept voor lasagne tot een routebeschrijving om van A naar B te fietsen. En van Google die in een fractie van een seconde 6.500.000 resultaten ophaalt voor de zoekterm ‘algoritme’ tot LinkedIn die een set regels heeft om te bepalen welke berichten mensen zien op hun tijdlijn.
Algoritmes komen we tegen in allerlei computersystemen. Voor de bedenker van de definitie moeten we een heel stuk verder terug in de tijd. De Perzische wiskundige en astronoom Mohammad ibn Musa Al-Khwarizmi beschrijft als eerste een methode om met tien cijfers (0 t/m 9) te rekenen. Een algoritme dat de tand des tijds heeft doorstaan en nu nog steeds gangbaar is.
Hoe het LinkedIn-algoritme werkt
Net zoals op andere socialmedia-platforms is het algoritme op dit kanaal ook veel bepalend: is het je vriend, dan zien veel mensen jouw content. Is ’t tegen je, dan zal je post haast geruisloos van het online toneel verdwijnen. In essentie werkt het een beetje als het algoritme van Facebook en Instagram. Het stuurt erop dat je berichten ziet die relevant zijn voor jou en die je waarschijnlijk interessant vindt. Met het logische idee in het achterhoofd dat je dan langer op hun platform blijft. Boventoon bij LinkedIn is de absolute focus op kwaliteit. Deze kwaliteitskeuring vindt haast volautomatisch plaats en valt uiteen in 4 fasen:
Kwaliteitskeuring
Zodra je iets post, bekijkt het LinkedIn-algoritme in welke categorie die post valt. Om welk contenttype gaat het, kale tekst, afbeelding, video of link? Vervolgens krijgt je bericht een label: spam, lage kwaliteit of goedgekeurd. Je zult zelf wel snappen in welke categorie je wilt vallen. Het labeltje spam wordt geplakt als de LinkedIn-bot de volgende signalen oppikt:
– Slechte grammatica en spellingsfouten
– Het gebruik van meerdere links in één post
– Het taggen van meer dan 5 personen in één post
– Te vaak posten (vaker dan één post per 3 uur)
– Bepaalde hashtags (denk aan #like, #comment, #follow)
Lage kwaliteitsberichten zijn posts met een moeilijk leesbare tekst of die inhoudelijk niet matchen met de interesses van je doelgroep. Ook het taggen van irrelevante personen die hoogwaarschijnlijk niet gaan reageren vallen hieronder.
Tip: dan blijft er nog hoge-kwaliteitscontent over. Die maak je door:
– fijn leesbare (B1!) content te maken;
– interactie aan te moedigen;
– niet teveel mensen/organisaties te mentionen;
– je berichten te checken. Wij hebben een corrector, om te voorkomen dat er een zeldzaam typo’tje doorheen slipt;
– links te vermijden.
– laat vooral zien wat je weet over een bepaald onderwerp, wat jouw mening en jouw advies is. Storytelling doet het goed op dit kanaal, maar kennisposts worden helemaal gewaardeerd! Zeker sinds de update van het algoritme.
Interactiefase
Nu is je content zichtbaar voor een selecte groep mensen. Liken zij je bericht, reageren of klikken ze erop of delen ze het zelfs? Dat is een goed teken! Het laat zien dat je bericht relevant is. In de zomer van 2023 is het LinkedIn-algoritme aangepast en sindsdien werken lange reacties vooral heel goed om veel beeldschermen binnen te dringen.
Tip: is er een bericht waarvan je het bereik wilt aanzwengelen? Vraag dan van tevoren aan mensen om een reactie achter te laten of om de post te delen. Vele handen maken licht werk.
Verdere verspreiding
Is de interactie goed, dan mag je door naar het volgende level. Hier zijn 3 rankingsfactoren van belang: de connectie met de ontvangers, de relevantie van jouw post voor deze groep en de kans op interactie (op basis van de likes, kliks en reacties en al gegeven zijn). Dit drietal doet het LinkedIn-algoritme beslissen om je post niet te meer te laten zien, alsnog als spam te markeren of juist aan méér mensen te tonen.
Tip: zet voor deze fase webcare in. Blijft actief reageren op reacties. Zo vergroot je de kans dat je bericht het stempel ‘relevant’ krijgt en meer beeldschermen weet binnen te dringen.
Levensduur van jouw post ein-de-loos verlengen
Dan de aller-allerlaatste fase, waarin het LinkedIn-algoritme niet meer je post beoordeeld, maar de redacteuren van het platform wel. Zij willen zo doorgronden waarom je post zo goed werkt. Dit nemen ze mee om het algoritme te perfectioneren.
Tot slot: de zin en onzin van #hashtags
Zo zit het LinkedIn-algoritme dus in elkaar. Net als overal is het dus essentieel om sterke content te maken die relevant is voor je volgers. In foutloos Nederlands en met krachtig beeldmateriaal dat meer zegt dan 1000 woorden. Als uitsmijter van deze blog wil ik het nog hebben over de hashtags. Het regent momenteel #hashtags op LinkedIn; ik kom wel eens berichten tegen met 4 regels #hashtags. Uit onderzoek naar meer dan 4.500 posts komt echter naar voren dat 3 tot 9 hashtags het meest ideale is voor dit zakelijke platform. Alles daaronder én daarboven verslechtert je bereik.
Tip: denk kritisch na over de #hashtags die jij gaat gebruiken. Zijn ze relevant voor deze post en heeft de tag veel volgers? Dit kun je zien als je in de LinkedIn-zoekmachine een bepaalde #hashtag intikt.
Bonustip: Zet de 3 belangrijkste vooraan. Die komen namelijk in de URL in je post en dragen zo bij aan jouw vindbaarheid in zoekmachines als Google. Nb. in de zomer van 2023 is dus het algoritme veranderd. Er zijn stemmen die beweren dat maximaal 3 hashtags goed zijn. De waarheid? Zelf heb ik nog niet kunnen ontdekken of meer hashtags slechter zijn.