• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud

Webmastery

Social Media & Webredactie

  • Social media & webredactie
    • Communitymanagement
    • Socialmedia-redactie
    • Webredactie
  • Social enterprise
    • Onze impact
    • In de media
    • Opdrachtgevers
    • Dag van de Thuiswerker
    • Toolkit
    • Jaarverslagen
  • Medewerkers
    • Medewerkers
    • Vacatures
  • Nieuws
    • Nieuws
    • Gratis nieuwsbrieven
  • Contact
    • Onze tarieven
  • Privacybeleid
  • Show Search
Hide Search

Lettertypes in websites en op social media: welke kies je?

Door: Jack Tummers

Tegenwoordig is er een groot aanbod aan lettertypes in websites en op social media. Maar welke kies je?

In de begintijd van internet had je slechts een handvol lettertypes of fonts waar je uit kon kiezen: Verdana, Arial, Helvetica, Georgia en Times New Roman, dan had je het wel gehad. Inmiddels biedt alleen al Google Fonts een keuze uit 999 verschillende fonts waarvan velen meerdere varianten hebben, schuingedrukt en in verschillende diktes. Een commerciële aanbieder zoals fonts.com biedt momenteel de keuze uit meer dan 21000 fonts, maar de website whatfontis.com toont er maar liefst 656.000.

TYPE FONTS IN HET KORT

Serif: vaak gebruikt door wat serieuzere websites, zoals kranten, universiteiten, voor verslagen etc. Ook een goede keuze voor bijvoorbeeld gedichten of delen uit een roman. Voorbeelden hiervan zijn Georgia en Times New Roman.

Sans-serif: zeer divers en doorgaans makkelijk te lezen en met name voor beeldschermen zeer geschikt. De meeste websites gebruiken ze in een combinatie van twee lettertypen, een voor de kopjes en een voor gewone tekst. Voorbeelden van sans-serif fonts zijn Arial, Helvetica, Verdana, Roboto en Source Sans Pro.

Monospace: geschikt voor het tonen van code, datums, data. Elke letter heeft zijn eigen gelijke breedte op het beeldscherm. Voorbeelden hiervan zijn Courier en Inconsolata.

Handwriting: vaak cursief en met of zonder krullen versierde quasi handgeschreven letters zoals het font Dancing Script.

Welke fonts kan ik het beste gebruiken op internet?

Dat is uiteraard afhankelijk van je startpunt. Ben je een bedrijf, dan heb je meestal al een huisstijl met een of meerdere lettertypes. Voor de herkenbaarheid is het dan belangrijk dat je deze ook gebruikt op internet, alleen is dat niet altijd een goede keuze. Wel uiteraard in visuele presentaties, pdf’s die men kan downloaden en in het logo, maar voor gewone tekst kan het soms beter zijn een ander en meer gangbaar lettertype te kiezen. Leesbaarheid is dan de belangrijkste factor. Dan kan men zoeken naar een lettertype dat qua gevoel goed aansluit bij de lettertypes van de huisstijl.

Ben je om een andere reden actief op internet, dan ben je in principe vrij om te kiezen wat je maar wilt. Daarbij let je wel op leesbaarheid, want je wilt niet dat lezers na een alinea alweer afhaken. Leesbaarheid gaat hier dan niet over taalgebruik of zinsopbouw, want dat is weer een heel ander verhaal. Voor de rest zijn er geen beperkingen, en dan is het wel weer opvallend dat juist schrijvers en kunstenaars vaak kiezen voor een onopvallend en klassiek lettertype zodat er geen afleiding is van de inhoud.

Hoe kies je lettertypes in websites en op social media?

Meestal wordt er gesproken over fontcombinaties. Een font voor de kopjes, een voor de platte tekst en eventueel een (maar niet noodzakelijk) voor accenten zoals quotes of datums. Ik kan me herinneren dat toen er voor de pc opeens een heleboel lettertypes beschikbaar kwamen, ik de neiging had om deze allemaal door te nemen, op zoek naar dat ene lettertype of lettertypecombinatie waar ik helemaal blij van zou worden. Toen was dat al onbegonnen werk, laat staan nu. Gelukkig zijn er wel wat hulpmiddelen om een lettertypecombinatie te vinden die bij jou of je bedrijf past.

  • Typespiration
  • Digital Synopsis font combinations
  • Canva font combinations (start met een font en vindt een bijpassende font)

Of gewoon even googelen op ‘font combinations’.

Daarnaast is er nog een beproefde methode, en dat is spieken bij websites die weten waar ze het over hebben. Grote websites die veel bezocht worden, hebben vaak van tevoren al onderzoek gedaan naar de leesbaarheid en het effect van bepaalde fonts op hun lezerspubliek. Dat, of ze hebben na jarenlange ervaring ondervonden wat goede en slechte keuzes waren. En misschien zit daar ook wel een website tussen die je onbewust vaak bezoekt omdat je het zo’n fijne website vindt, en dat zou best weleens kunnen komen door de keuze van lettertypes op die site. De kunst afkijken van iemand anders is niets mis mee.

Geldt dit ook voor berichten op social media?

Socialmediakanalen gebruiken zo goed als allemaal een eigen vast en vrij universeel lettertype waar je als gebruiker geen invloed op hebt. Vaak zie je juist de klassieke fonts terugkomen zoals Arial en Helvetica (Facebook), en idem bij Twitter en Instagram, hoewel deze laatsten ook Roboto gebruiken dat eigenlijk een moderne versie van Arial is. Ook de bekende SEO-site van Yoast gebruikt dit lettertype.

Op social media kun je echter gebruikmaken van graphics: foto’s of andere afbeeldingen waar je dan in een fotobewerkingsprogramma je eigen tekst aan toevoegt, zoals een fotogedicht. Dan ben je dus vrij in het kiezen van een lettertype en kun je toch jouw gevoel of dat van je bedrijf overbrengen op de lezer. Maar ook hier geldt dat leesbaarheid én effect bovenaan staan. Dus geen groene letters op een gele ondergrond want dat is slecht leesbaar en je wilt juist een groot publiek bereiken.

Fonts in socialmediagraphics komen bij voorkeur natuurlijk en esthetisch over. Twee of hooguit drie verschillende fonts in één graphic is wel het maximum. Ook weer niet te veel tekst, anders gaat de impact van de afbeelding zelf verloren. Bij een graphic kun je ter vergelijking de cover van een week- of maandblad voor ogen nemen. Niet de Story want die is te druk, maar bij andere tijdschriften is er vaak een goede balans te zien tussen foto en begeleidende tekst(en). Dit is het werk van ervaren ontwerpers en dtp-ers en ook hier valt dus veel van te leren. Verschil met social media is natuurlijk wel de ruimte. Voor een graphic op social media is een afbeelding met kopje en korte begeleidende tekst meer dan genoeg. Aan de andere kant, op internet zit je nooit vast aan één graphic :).

Toegankelijkheid

Een steeds belangrijker aspect voor websites en uitingen op social media zoals graphics is de toegankelijkheid of accessibility. Google neemt dit zelfs al mee in de waardering van websites en dus de positie in de zoekresultaten. Hoe toegankelijk is de geboden informatie voor de lezer? Denk aan mensen met een beperking, zoals slechtzienden en mensen die overgevoelig zijn voor visuele prikkels. Dit zou mede moeten bepalen hoe een website en graphic opgebouwd is en dus ook de keuze van lettertypes in websites en op social media. Daarover meer in een volgend blog.

Interessant? Deel de blog met vrienden en collega's.
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Whatsapp
  • Email

Meer lezen

Socialmedia-inhakers van maart 2023: Dag van de Thuiswerker, Boekenweek en start lente
Dit zijn ze: de socialmedia-trends van 2023
Inclusief communiceren doe je zo: neem nooit stelling in over een hele groep

Gepost op 13 oktober 2020
Categorie: Blog, Social Media Tags: lettertypes, social media, toegankelijkheid

Over Jack Tummers

Jack is webdesigner en fotograaf. Hij heeft oog voor detail, is betrokken en komt altijd to the point. Jack zet zich in voor duurzaamheid en houdt van kunst en natuur.

Neem contact op voor meer informatie

Webmastery is een social enterprise

  • Social media & webredactie
  • Social enterprise
  • Medewerkers
  • Nieuws
  • Contact
  • Privacybeleid
  • Zoek jij een baan op maat? Vanuit huis, met flexibele uren en werkzaamheden waar je energie van krijgt?Check onze vacatures >>