• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud

Webmastery

Social Media & Webredactie

  • Social media & webredactie
    • Communitymanagement
    • Socialmedia-redactie
    • Webredactie
  • Social enterprise
    • Onze impact
    • In de media
    • Opdrachtgevers
    • Dag van de Thuiswerker
    • Toolkit
    • Jaarverslagen
  • Medewerkers
    • Medewerkers
    • Vacatures
  • Nieuws
    • Nieuws
    • Gratis nieuwsbrieven
  • Contact
    • Onze tarieven
  • Privacybeleid
  • Show Search
Hide Search

Tijdlijn van Facebook toont minder berichten organisaties; zo blijf je toch gezien

Door: Margaret Massop

De tijdlijn van Facebook gaat op de schop: het nieuwsoverzicht wordt flink anders. Het platform toont in de nabije toekomst vaker berichten die familie en vrienden delen en minder berichten van organisaties. Wij geven tips hoe je toch gezien blijft op de tijdlijn.

tijdlijn van facebook

Facebook wil de nadruk meer leggen op “berichten die uitnodigen tot gesprekken en waardevolle interacties tussen mensen” , in plaats van dat mensen enkel door het nieuwsoverzicht scrollen. Concreet betekenen de veranderingen dat Facebook zal bepalen wat bovenaan iemands tijdlijn verschijnt en wat niet. Facebookgebruikers zullen minder content van bedrijven en media zien, en wat ze zien zal aan strengere eisen moeten voldoen. Oprichter Mark Zuckerberg: “We zien bijvoorbeeld dat er veel meer gediscussieerd wordt bij live video’s. Soms helpt nieuws om belangrijke gesprekken op te starten, maar al te vaak is het een passief gebeuren.”

Facebook bepaalt: minder bedrijven en media

Deze verandering aan de tijdlijn van Facebook wil niet zeggen dat advertenties verdwijnen – op dat vlak blijft alles zoals het is. Het zijn vooral de organisaties die Facebook-updates gebruiken, die getroffen worden door de nieuwe maatregelen.

Zo kan het zijn dat pagina’s een daling in hun bereik zien en dat video’s minder goed worden bekeken. Het verschilt uiteindelijk per pagina wat er verandert. Facebook-pagina’s waar minder interactie plaatsvindt, dus waarvan mensen vooral berichten passief consumeren, kunnen hierbij harder worden getroffen dan pagina’s waar mensen wel op elkaar reageren.Virale video’s en nieuwsartikels zullen veel minder opduiken, tenzij er veel op gereageerd wordt door vrienden.

,,Het gaat hierbij om berichten die aanzetten tot reacties over en weer, berichten die Facebookgebruikers wellicht delen via Messenger en berichten die ze wellicht willen delen en waar ze op willen reageren – of het nu gaat om een vriend die advies zoekt, een vriend die om tips voor een reis vraagt of een nieuwsbericht of video waarover veel discussie ontstaat.”

Het is voor social media medewerkers en contentmanagers goed om deze verandering in het achterhoofd te houden bij het maken van nieuwe Facebookberichten. Het zogenaamd zenden van je eigen verhaal, wat toch al niet heel sterk is, heeft dus nog minder effect en levert nog minder bereik op.

Zo blijf je gezien op de tijdlijn van Facebook

Hoewel nog zal blijken hoe de veranderingen echt gaan uitpakken in de praktijk, kunnen we toch al wat tips geven waar je op je Facebook al direct mee aan de slag kunt gaan.

  • Plaats voor je volgers, niet voor jezelf
    Hou steeds in gedachten voor wie jij de berichten op de Facebookpagina plaatst. Niet voor jezelf, maar voor de volgers van je merk of organisatie. Zij volgen jou omdat ze iets van je verwachten. Je volgers willen in jouw tijdlijn hun mogelijkheden en dromen zien, gevoed worden met tips en tools of gesteund worden in hun gevoel met (h)erkenning. En als dat lukt, zullen ze sneller reageren of delen.
  • Weet wat jouw volgers interesseert, maak een persona
    Zorg ervoor dat je content optimaal aansluit bij je volgers. Weet tegen wie je het hebt, waarom zij jou volgen en waarom jij deze volgers wil hebben. Verdiep je daarvoor in jouw volger en stel een persona samen. Neem één persoon in gedachte en werk hem/haar helemaal uit. Hoe oud is hij, waar woont hij, wat doet hij voor werk en in zijn vrije tijd? Als jouw volger een ondernemer is, dan houdt deze bijvoorbeeld misschien ook erg van reizen.
  • Ga aan de slag met Facebook-groepen binnen je pagina
    Interactie is een van de doelen die je gaat stellen. Dat wilde en deed je al, maar nu misschien nog meer. En interactie ontstaat als je weet wat de volger bezighoudt, als je hem/haar kunt raken, prikkelen, boeien, verrassen. Je kunt daarbij best een beetje afwijken van je corebusiness. Zo zouden wij zelf als Webmastery bv een groep kunnen oprichten voor mensen die vanuit huis werken. Met daarop tips en tool, ervaringen, een steuntje in de rug.. Wat voor groep zou bij jouw Facebookpagina passen?
  • Speel in op het gesprek van de dag
    Het is zeker niet zo dat je op alle actualiteit of bijzondere dagen moet inhaken, niet ieder merk past immers bij een Kleed je huisdier aan-dag. 😉 Maar volg hashtags en gesprekken op bijvoorbeeld Twitter om te zien wat er leeft binnen jouw doelgroep. Met een passend bericht kun je het gesprek op je eigen Facebookpagina ook opstarten. En word je sneller gedeeld.
  • Experimenteer
    Je huidige fanbase heb je opgebouwd door goed op te letten wat aansloeg en daar beleid op te maken. Merk je verandering in het bereik van berichten op Facebook? Ga dan ‘back to the drawing board’ en experimenteer opnieuw met verschillende type content om te kijken wat het goed doet nadat het nieuwe algoritme van Facebook is ingevoerd.
  • Deel eens iets van een ander
    Besef dat ‘likeable’ content tegenwoordig niet genoeg is, maak het ‘remarkable’. Om je bereik op te krikken is het goed om zo nu en dan verrassende content te plaatsen dat hier aan voldoet. Je zult zien dat je eigen berichten in de week erna ook meer mensen bereiken. Deze content hoeft niet van jezelf te zijn. Deel dus gerust eens iets van een andere organisatie, geen concurrent, maar een partij waar je doelgroep ook affeniteit mee heeft, of een mooi/interessant nieuwsartikel. Plaats dit met een foto en een link. Dit zal Facebook zien als een originele foto, terwijl hij een link (met preview) naar het bericht zal typeren als content dat al eerder op Facebook heeft gestaan. Daarbij is bekend dat Facebook berichten met foto’s eerder aan meer mensen toont, dan linkpreviews.
  • Richt je op vrienden van vrienden
    Facebook heeft aangegeven dat mensen vooral berichten (van organisaties en vrienden) in hun tijdlijn kunnen verwachten als meer dan 1 vriend erop reageert. Dit kan zijn: 1 vriend deelt en de ander reageert, of vrienden reageren op elkaar. Dus: als je nieuwe volgers werft met een paginalike-campagne richt je dan op ‘vrienden van vrienden’. Daar heb je meer aan dan ‘losse’ volgers.

Interessant? Deel de blog met vrienden en collega's.


  • Facebook


  • Twitter


  • Linkedin


  • Whatsapp


  • Email

Meer lezen

Tip van de week: gebruik de template voor je stories op Instagram
Tip van de week: kies je eigen video-still in Instagram
Binnen je organisatie samenwerken aan online zichtbaarheid: het grote wie, wat, waar, waarom en hoe

Gepost op 12 januari 2018
Categorie: Facebook, Nieuws, Tips Tags: facebook, nieuwsoverzicht, tijdlijn, tijdlijn van facebook

Over Margaret Massop

Margaret is eigenaar van Webmastery en beheert websites en social media voor organisaties, waaronder Alzheimer Nederland. Met passie en visie helpt ze organisaties doelstellingen te behalen via internet.

Neem contact op voor meer informatie

Webmastery is een social enterprise

  • Social media & webredactie
  • Social enterprise
  • Medewerkers
  • Nieuws
  • Contact
  • Privacybeleid
  • Zoek jij een baan op maat? Vanuit huis, met flexibele uren en werkzaamheden waar je energie van krijgt?Check onze vacatures >>