• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud

Webmastery

Social Media & Webredactie

  • Social media & webredactie
    • Communitymanagement
    • Socialmedia-redactie
    • Webredactie
  • Social enterprise
    • Onze impact
    • In de media
    • Opdrachtgevers
    • Dag van de Thuiswerker
    • Toolkit
    • Jaarverslagen
  • Medewerkers
    • Medewerkers
    • Vacatures
  • Nieuws
    • Nieuws
    • Gratis nieuwsbrieven
  • Contact
    • Onze tarieven
  • Privacybeleid
  • Show Search
Hide Search

Facebook lanceert goede doelen tool

Door: Margaret Massop

fundraiser-desktop-vrijstaand

Fundraisers is de nieuwste feature van Facebook. Met deze tool kunnen non-profit-organisaties binnen Facebook fondsen werven voor hun campagnes.

Fondsenwervers krijgen met de nieuwe tool een aparte pagina op Facebook, vergelijkbaar met de eventpagina’s. Op deze pagina vertelt de organisatie het verhaal achter een specifieke campagne en kunnen mensen direct doneren. Een barometer laat zien hoeveel donaties zijn binnengehaald. Vervolgens kan de organisatie de donateurs op de hoogte houden van nieuws.

Donatie in tijdlijn

Donateurs kunnen berichten van de organisatie liken en delen en ook hun eigen donatie delen met vrienden. Het bericht hiervan dat vervolgens in de tijdlijn verschijnt, gaat gepaard met een doneerknop.

Op deze manier zal  zowel de naamsbekendheid van de organisatie als de campagne op een organische manier toenemen, binnen Facebook. Het blijft volgens Facebook wel nog aan de goede doelen zelf om transparant te blijven en gebruikers te laten zien waar het gedoneerde geld voor wordt gebruikt. De Fundraisersmodule is overigens alleen te gebruiken door gecertificeerde goede doelen, die al een Facebookpagina hebben.

Mensen komen in actie

Naomi Gleit, hoofd van het Facebook Social Good team licht de komst van de module toe: “We zien nu al dat mensen op Facebook geld ophalen als er een ramp gebeurd is, naar vermiste kinderen zoeken en aandacht schenken aan zaken die hen aan het hart gaan. We zien in onze community dat als mensen in actie komen, levens veranderen. Wij willen dit stimuleren.”

De Fundraisersmodule wordt momenteel uitgetest in de Verenigde Staten, bij enkele non-profitorganisaties waaronder het WWF. De tool is nu nog gratis, maar de verwachting is dat in de loop van dit jaar een betaalde abonnementsvorm volgt. Het is nog niet bekend wanneer de feature in Nederland beschikbaar komt.

Kijk voor meer informatie op donations.fb.com.

Geïnteresseerd? Webmastery volgt de ontwikkelingen van Facebook Fundraisers op de voet. Laat je gegevens achter via info@webmastery.nl en we houden je persoonlijk op de hoogte.

Interessant? Deel de blog met vrienden en collega's.


  • Facebook


  • Twitter


  • Linkedin


  • Whatsapp


  • Email

Meer lezen

Nieuw: Instagram Stories heeft donatie-button voor goede doelen.
Binnen je organisatie samenwerken aan online zichtbaarheid: het grote wie, wat, waar, waarom en hoe
Tip van de week: monitor Instagram-opmerkingen in je Facebook Postvak IN

Gepost op 15 januari 2016
Categorie: Social Media Tags: donateur, facebook, Fundraisers, goede doel, non-profit

Over Margaret Massop

Margaret is eigenaar van Webmastery en beheert websites en social media voor organisaties, waaronder Alzheimer Nederland. Met passie en visie helpt ze organisaties doelstellingen te behalen via internet.

Neem contact op voor meer informatie

Webmastery is een social enterprise

  • Social media & webredactie
  • Social enterprise
  • Medewerkers
  • Nieuws
  • Contact
  • Privacybeleid
  • Zoek jij een baan op maat? Vanuit huis, met flexibele uren en werkzaamheden waar je energie van krijgt?Check onze vacatures >>