Staat jouw geluid uit als je door je Facebooktijdlijn scrollt? Voor de meeste mensen was dit wel dé norm; ondertiteling bij een video was noodzakelijk. Maar in 2021 is alles anders, want er zit enorm veel groei in audio op social media. Van Clubhouse tot podcasts en spraakberichten: ‘spoken word is king.’ Hoe kun jij deze trend inzetten voor je organisatie? In deze blog een paar tips.
Audio op social media: Gouwe Ouwe
Spraak, geluid en muziek. Als ik erover nadenk, heeft audio een belangrijke plaats in ons leven. Luisterboeken, Soundcloud, Spotify en YouTube. En nu nemen spraakberichten ook nog eens een enorme vlucht op social media. In mijn ogen een heel erg opvallende ontwikkeling, want het fenomeen van ‘voice messaging’ is al bijna een klassieker. Denk aan een voicemail.
Voer proactieve webcare met spraakberichten
Spraakberichten zijn een leuke en fijne functie voor als je ’s avonds laat (lees: midden in de nacht) te moe bent om een bericht te typen. Maar wij zien meer mogelijkheden! Bijvoorbeeld voor de webcare. Door een gesproken bericht op social media maak je natuurlijk nóg meer connectie met je volgers. De chat krijgt hierdoor echt het karakter van een gesprek. En je organisatie een menselijk gezicht.
De meeste grote socialmediakanalen hebben een optie om spraakberichten in te spreken in privé- en groepschats. Instagram was eind 2018 de laatste die de functie kreeg. Hoe maak je een gesproken bericht? Houd hiervoor de microfoonknop ingedrukt of sleep ‘m naar boven, spreek je boodschap in en laat vervolgens de knop weer los. Je spraakbericht wordt dan automatisch verzonden.
Levendig discussiëren op Clubhouse
Clubhouse, clubhouse, clubhouse. In maart zag ik de naam van deze nieuwe app steeds vaker oppoppen. Jij ook? Het is een nieuw socialmediakanaal dat als een gouden speld in de hooiberg is. Je kunt op Clubhouse lid worden van ‘rooms’: sports, tech, life, wellness, enzovoorts. Binnen deze interessegebieden kun je (telefoon)gesprekken beluisteren én zelf je zegje doen. De ene keer lijkt het gesprek net een professionele podcast, een andere keer is het een boeiende discussie of een gezellig bargesprek. Het platform laat zien hoe populair live audio op social media is.
Eén ding is zeker: Clubhouse is verslavend, maar wat kun je er als organisatie mee? Onze eerste tip is om te redeneren vanuit jouw communicatie- of jaarplan: kan Clubhouse meehelpen onze doelstellingen te behalen? Wil je gezien worden als expert op jouw vakgebied? Dan is het kanaal waarschijnlijk een waardevolle toevoeging: je deelt er makkelijk kennis en bereikt er snel andere mensen mee dan op andere social media.
Voice-over belangrijker
Naast Clubhouse zijn er meer kanalen die je niet kunt kijken met geluid uit, zoals TikTok en Instagram Reels. Dit maakt een goede voice-over belangrijk. Een waar vakgebied, zo blijkt. Er zijn werkelijk ‘spoken word artiesten’ die een boodschap mooi overbrengen, met gebaren. Met kracht, emotie, authenticiteit en/of humor.
Een apart genre binnen de ‘spoken word artiesten’ is de ‘slam poetry’: dichters die niet alleen dichten, maar het ook prachtig voordragen. Een geweldig voorbeeld is de jonge Amanda Gorman (22 jaar) die tijdens de inauguratie van president Biden sprak. Over haar zei de stadsdichter van Amsterdam, Gershwin Bonevacia: “Haar gedicht laat zien hoe poëzie op de meest cruciale momenten een boodschap kan overbrengen.”
Wat wij hiervan kunnen leren? Als Webmastery maken we gedichten voor verschillende opdrachtgevers. Voor Alzheimer Nederland gaan we ook aan de slag met gesproken gedichten. Voor de Instagram Reels en Stories.
Ook aan de slag met audio op social media?
Overtuigd? Maak van scrollers volgers en van volgers fans; zet spoken word in op je social media. Kun je hierbij wel hulp gebruiken? Wij nemen je graag het werk uit handen. We hebben een professionele stem in huis, maken mooie content voor je socialmediakanalen en zetten een contentplanning op. Neem contact met ons op om te kijken wat we voor je kunnen betekenen.