In 2016 hebben we voor diverse opdrachtgevers tijdens tv-programma’s Twitter en Facebook als second screen ingezet. Elke keer met een verrassend goed resultaat. We lichten de drie meest succesvolle keren toe.
Bij second screen kijken mensen tijdens een programma op televisie mee op een online applicatie als Twitter of Facebook. Dit doen ze om meer informatie te krijgen en/of voor de interactie met anderen. Uit onderzoek van Multiscope blijkt dat infotainmentprogramma’s zich het beste voor second screenen lenen. Webmastery’s ervaring is echter dat ook andere genres hier prima geschikt voor zijn. Dat blijkt ook uit de volgende voorbeelden.
#1 Zomergasten
Lottie trapte dit jaar af met second screenen tijdens Zomergasten. De desbetreffende uitzending in augustus was Andrea Maier te gast. Zij is hoogleraar interne geneeskunde en gespecialiseerd in Ouderenzorg. In het interview sprak ze uitgebreid over veroudering en onze strijd tegen ouderdomsziekten. Het second screenen vond dan ook plaats op het Twitter- en Facebook-account van Alzheimer Nederland.
Zomergasten is bij uitstek geschikt voor second screenen. Het gaat hier om infotainment, de door de gast gekozen tv-fragmenten roepen vaak veel reacties en vragen van het publiek op en het programma krijgt bovendien veel aandacht in de media. Van tevoren had Lottie via social media kijktips verstuurd en alvast een aantal tweets gemaakt bij fragmenten die al bekend waren. Zo kon ze deze tijdens de uitzending meteen plaatsen. In een groot deel daarvan zaten links naar informatie over dementie op de websites alzheimer-nederland.nl en dementie.nl.
Uiteindelijk zijn er tijdens de uitzending en er vlak na twee Facebook-posts en acht tweets verstuurd. Twee tweets eindigden in de top vijf van beste van de maand. Vooral de tweets die op het moment zelf zijn geformuleerd, deden het goed. Een belangrijk leermoment van het second screenen tijdens Zomergasten is dat het verloop van een live programma en ook hetgeen er op social media gebeurt nooit volledig is te voorspellen. Daarom is het belangrijk om tijdens de gehele uitzending ‘online’ te blijven. En ook nog een periode daarna. Op deze manier kun je meteen anticiperen op eventuele programmawijzigingen, vragen, reacties en (plotselinge) gebeurtenissen.
#2 Dance, Dance, Dance
In het RTL4-programma Dance, Dance, Dance nemen bekende Nederlanders het als dansduo tegen elkaar op. De Volendammers Kees Tol en Annemarie Keizer (de vrouw van Simon Keizer) deden dit jaar mee in de serie die vlak na de zomer werd uitgezonden. Het betreft hier een echt entertainmentprogramma: om die reden werd het ook op primtime zaterdagavond uitgezonden. Dance, Dance, Dance is echter niet iets wat aansluit bij de interesses van de doelgroep van Alzheimer Nederland. Het is meer iets voor jonge gezinnen. Deelnemers dansen evenwel voor het goede doel. Het Volendamse duo deed mee voor Alzheimer Nederland. Reden voor Margaret en Lottie om te besluiten toch afwisselend voor dit account op Twitter en Facebook te second screenen.
Al vanaf de eerste afleveringen trokken de geplaatste Facebook-berichten veel bereik. Dit was deels te danken aan de reeds bestaande populariteit van Kees Tol onder de volgers van de Facebook-pagina Alzheimer Nederland. Naarmate de finale dichterbij kwam, scoorden ook de tweets steeds beter. Een groot deel van de berichten die tijdens de uitzendingen in september en oktober zijn geplaatst, behoren achteraf gezien tot de beste van die twee maanden.
Het Facebook-bericht waarin Lottie Kees en Annemarie bedankte voor hun inzet (ze verloren op een haar na de finale en werden tweede) kreeg zelfs meer dan 2400 likes en werd maar liefst veertig keer gedeeld. Dit succes laat zien dat ook het second screenen tijdens programma’s die je in eerste instantie niet aan de doelgroep lieert een meerwaarde kan hebben. Dit kun je onder meer bereiken door de interesse te wekken van je volgers, door van tevoren kijktips te plaatsen en achteraf te linken naar Uitzending Gemist. Een bijkomend voordeel is dat je door dergelijke posts en de verspreiding daarvan veel potentiële nieuwe volgers op je social media-platformen kunt bereiken.
#3 Verborgen Verleden
Uw Stamboom Online heeft op het eerste gezicht geen doelgroep die social media als second screen toepast. Op deze website kunnen gebruikers een eigen stamboom maken. De Facebook- en Twitterpagina’s trekken voornamelijk een oudere doelgroep. Ook het NTR-programma Verborgen Verleden gaat over stambomen: wekelijks wordt de familiegeschiedenis van een bekende Nederlander uitgeplozen. Afgelopen najaar waren er negen afleveringen op de zaterdagavond te zien. Onder andere de stambomen van René Froger, Rick Nieman en Isa Hoes kwamen aan de beurt.
Sandra heeft tijdens iedere uitzending van Verborgen Verleden op Twitter en Facebook gesecondscreend. Met een ongekend goed resultaat. De tweet-weergaven van Uw Stamboom Online lagen in die periode honderd keer hoger dan normaal, het aantal bezoekers op Twitter verdubbelde en er brachten in de dagen rondom een aflevering maar liefst tien keer zoveel mensen een bezoek aan de social media-profielen.
Uit het second screenen tijdens Verborgen Verleden blijkt hoe belangrijk het gebruik van hashtags op Twitter is. Met name het noemen van bekende plaatsen, beroemdheden en omroepen werkt voor dit doeleinde goed. De kans dat andere twitteraars een dergelijk bericht oppikken, neemt hiermee hand over hand toe.
Als tweede tip noemt Sandra het plaatsen van een bericht op Twitter en/of Facebook waarover kan worden gepraat. Ontstaat er eenmaal een discussie, dan is de kans dat het bericht viral gaat groot. En die kans is toch al aanzienlijk wanneer de post aanhaakt bij een populair tv-programma.
Wordt vervolgd
De drie voorbeelden laten zien dat onze ervaringen op het gebied van second screenen het afgelopen jaar erg succesvol zijn geweest. In 2017 zullen we het dan ook zeker weer inzetten voor onze opdrachtgevers en op onze eigen accounts. Gezien onze ervaringen waarschijnlijk zelfs nog vaker dan dit jaar.
Lees ook: Margarets blog met tips over second screenen.