Live gedeelde content zorgt voor extra zichtbaarheid en interactie op social media. Gebeurtenissen tijdens tv-uitzendingen, evenementen en congressen zijn zeer geschikt om op social media te delen. Tel daarbij op dat live verslag ook nog eens enorm leuk is om te doen en je twijfelt niet langer of het binnen je social media strategie past. Met onze 14 tips kom je ook nog eens goed beslagen ten ijs.
Margaret en ik waren op 14 mei bij de Zapp Your Planet tv-marathon van NPO Zapp en de WNF-Rangerclub. Een actiedag voor de Afrikaanse olifant waarvoor WNF-Rangers al maanden geld inzamelen. Door onze ervaring te bundelen met het draaiboek van die dag en door open te staan voor dat wat spontaan op ons pad kwam, ontstond er mooie content, goede webcare en leuke interacties.
Voor WNF-Rangerclub verzorgden wij op Facebook en Twitter 10 uur lang een live verslag. Het event bestond uit onder andere: optredens van artiesten en activiteiten op het podium van Studio 21, te zien op NPO 3. Diverse workshops binnen en een tiental buitenactiviteiten.
Er was zoveel georganiseerd dat er veel meer te doen en te beleven was dan de tv-kijker kon zien, dus besloten wij om als second screen te werken. Dit om de sfeer in beeld te brengen en om te laten zien wat er achter de schermen gebeurde, zoals bloopers en leuke quotes. Ook konden we actievoerders met een mooi verhaal in beeld brengen, volgers laten zien dat het aanwezig zijn de moeite waard was en mensen die nog twijfelden om te komen over de streep te trekken.
En onze inspanning werkte, getuige deze tweet van een moeder van 3:
En ook achteraf zagen we in de statistieken dat onze inzet beloond werd:
Onze tips
Zo’n dag alles op de voet volgen, vereist wel de nodige voorbereiding. Met onze 14 tips zou je zelf ook een goed resultaat kunnen behalen.
#1 Weet wat komen gaat
Om verslag te doen, moet je natuurlijk weten wat er gaat gebeuren. Zorg daarom voor een draaiboek, een callsheet. Weet welke gasten er komen en wie er gaat spreken: zoek alvast hun Twitteraccount op voor een mention en weet hoe hun namen en de namen van organisaties exact geschreven worden. Wat gebeurt waar en hoe laat? Op die manier weet jij waar je ergens moet zijn om een filmpje te maken, een vraag te stellen of een bekendmaking niet te missen. Als je hierin afhankelijk bent van anderen, schroom niet om erom te vragen.
#2 Kies je kanalen
Naast Twitter en Facebook kun je natuurlijk ook kiezen voor Instagram, YouTube, Periscope en Snapchat als jouw social mediakanalen. Kies de plekken waarvan je weet dat je volgers er ook zitten of dat ze er makkelijk op kunnen.
#3 Creëer een goede werkplek
Om snel en goed te kunnen werken, ben je afhankelijk van een aantal zaken. Als je hier zelf geen invloed op hebt, vraag dan aan een dienstverlener of contactpersoon of er gezorgd wordt voor een goede wifi-verbinding, goed licht en geluid. Heb ook een naam of telefoonnummer achter de hand van iemand die je kunt bereiken voor een spoedvraag mocht er iets misgaan.
#4 Zorg voor de juiste spullen
Een schot voor open doel wellicht, maar zorg voor voldoende opladers, een extra telefoon of camera en een goede laptop. Check de aanwezigheid van wifi, neem een extra volle batterij mee. Een microfoon die je met een kabeltje in je mobiele telefoon kunt stoppen, kan handig zijn.
#5 Maak afspraken met influencers
Zowel op Twitter als Facebook kwam extra traffic doordat het Wereld Natuur Fonds enkele van onze berichten deelde. Het hebben van zo’n belangrijke influencer is heel handig. Kijk wie je influencers zijn en breng hen op de hoogte van het social media verslag en vraag om enkele retweets of mentions.
#6 Bereid live streamen goed voor
Live streamen zorgt voor extra dynamiek en een video op social media scoort altijd goed. Bereid je wel goed voor als je dit wilt oppakken. Wij werken voor WNF Rangerclub bijvoorbeeld via Mi Connect, Hootsuite en Facebook Paginabeheer. Tools waarmee live streamen op Twitter niet mogelijk is. Vantevoren hebben wij daarom het Twitteraccount van de WNF Rangerclub aan onze eigen account gekoppeld waardoor live streamen wel lukte.
Denk ook aan:
– De tekst die bij de live stream komt te staan moet je vooraf intypen. Bereid deze dus voor.
– Oefen thuis even met: de stand van je camera of mobiele telefoon, het starten en afsluiten van het filmpje.
– Ben je ervan bewust dat je laatste beeld het beeld is dat op social media te zien is als startbeeld.
#7 Gebruik en deel een hashtag
Om extra traffic te genereren bedenk je een hashtag die bij het event hoort. Gebruik die in zo goed als elk bericht. Die hashtag kun je daags van tevoren al communiceren maar zeker ook op de dag zelf. Bijvoorbeeld op een sheet van de presentatie die mensen zien als ze binnen komen, voorop het programmaboekje of op posters.
#8 Creëer een wij-gevoel
Retweet aanwezigen en gebruik mentions voor het groepsgevoel. Bedank artiesten of sprekers voor hun aanwezigheid.
#9 Zoom in
Focus op bijzondere momenten, momenten met emotie. Wat mensen in de zaal raakt, raakt waarschijnlijk ook op social media. Deel wat je raakt of waarvan je weet dat het anderen zal raken.
#10 Maak volop gebruik van foto en video
Of je al direct weet dat je het gaat gebruiken of niet, maak volop foto’s en video’s. Een moment dat voorbij is, haal je niet terug. Maar wat je hebt kun je, als je het niet direct gebruikt, meenemen in een fotoalbum na afloop of een ‘terugblik op’.
#11 Plan al iets in
Live is natuurlijk live, maar je kunt best al wat tweets of berichten klaarzetten. Waarbij je je ervan bewust moet zijn dat als er onverhoopt iets tussenkomt, je wel gelijk moet ingrijpen.
Denk aan een ‘we starten over 10 minuten, kijk je ook?’ bericht. Plan deze in, maar pas deze aan mocht de starttijd veranderen.
#12 Zorg voor back-up
Tijdens een event en live verslag gaan volgers ook vragen stellen. Praktische als ‘kan ik nog toegangskaarten kopen’of ‘ik word met mijn rolstoel weggestuurd’ tot meer inhoudelijke vragen over een actie of gebeurtenis. Heb bij een evenement altijd iemand achter de hand die de juiste antwoorden kan geven, zodat je uit naam van je opdrachtgever altijd volledig en correct reageert.
#13 Let op het aantal berichten
Het aantal te posten berichten ligt niet zwart-wit vast. Probeer in elk geval niet te spammen en kijk wat bij het kanaal past. Voor Facebook kun je vooraf wel goed inschatten hoeveel berichten je kunt maken. Voor deze 10 uur maakten 4 berichten: het is begonnen, het is hier geweldig, de eindstand en een foto-album. De dag(en) ervoor natuurlijk nog een aankondiging en de dag erna een videoverslag van de dag.
Op Twitter probeerden we zo goed mogelijk te doseren. Iedereen liken, sommigen retweeten en elk uur een bericht of 4 á 5 met leuke content. Een goede contentmix is daarbij belangrijk: afwisselend een foto, video, quote etc.
#14 Zorg voor jezelf en elkaar
Sta naast het werken ook stil bij jezelf. Drink goed, eet geregeld en maak even een wandeling of haal een frisse neus. Werk je met een collega? Vraag of diegene hulp nodig heeft en durf zelf ook om hulp te vragen. En geniet zelf ook van de interactie en van wat er om je heen gebeurt.