Van een bedrijfspagina op LinkedIn kun je veel profijt hebben. Dat is geen nieuws: niet voor niets zijn er alleen al in Nederland 120.000 organisaties op dit zakelijk netwerk actief. Hoe zorg je ervoor dat jouw bedrijf hiertussen opvalt?
Alleen een pagina op LinkedIn hebben is niet genoeg om succes te hebben. Daarvoor is uiteraard meer nodig. Webmastery beheert de LinkedInpagina’s van Alzheimer Nederland, Op naar de 100.000 banen, De Normaalste Zaak en natuurlijk die van onszelf: Webmastery. Wij delen graag onze tips:
– Analyse: Maak een analyse van je posts. Kijk in de statistieken van LinkedIn. Welke berichten doen het goed en welke niet? Welke onderwerpen en thema’s horen daarbij? Op welke tijden heb je de berichten gepost? Hoe doen posts met beeld het ten opzichte van die met alleen platte tekst? Op deze manier is het mogelijk om in kaart te brengen wat voor jouw bedrijf op LinkedIn werkt en wat niet. En kun je met behulp van de uitkomst je strategie aanpassen.
– Targeten: LinkedIn biedt de mogelijkheid om een bericht te richten aan een specifieke deel van je volgers. Dit kan door bij ‘Deel met’ te kiezen voor Doelgroep. Een doelgroep moet minimaal 100 LinkedIn-gebruikers bevatten. Je kunt selecteren op bedrijfsgrootte, werknemers en niet-werknemers, bedrijfstak, functie, aantal dienstjaren, locatie en taal. De doelgroep krijgt het bericht als netwerkupdate binnen, daarnaast zijn de gerichte updates zichtbaar op de pagina van je bedrijf.
– Vormgeving: Kijk ook eens de vormgeving van je pagina. Hoe ziet je bovenbanner eruit? Aantrekkelijk of degelijk? Durf de banner te wisselen. Plaats bijvoorbeeld een afbeelding waarin je aandacht besteedt aan een lopende campagne, vacatures plaatst of gewoon een mooie foto van een bedrijfsevent zet. Een nieuwe look kan heel verfrissend werken.
– Omschrijving: Kijk nog eens kritisch naar de omschrijving van je bedrijf. Gebruik je de juiste woorden om je werkzaamheden te vatten? Zijn dit ook de termen die je (potentiële) doelgroep zullen gebruiken, of waarop ze zoeken? En hoe wervend is je tekst? Een goede tip is om te kijken hoe andere bedrijven in hetzelfde vakgebied hun pagina hebben ingericht. Uiteraard zijn diegene die het goed doen dan het meest interessant. Hoe ziet hun pagina eruit? Welke berichten plaatsen zij? Welke influencers hebben zij?
– Showcases: Biedt jouw bedrijf verschillende diensten en producten aan? Maak dan gebruik van LinkedIn showcases. Deze pagina’s zijn gekoppeld aan je bedrijfspagina. Ze maken het mogelijk om specifieke doelgroepen met een eigen boodschap te bereiken. Showcasepagina’s zijn bedoeld om langdurige relaties te ontwikkelen. Ze zijn niet bedoeld voor kortlopende marketingcampagnes. Denk aan belangrijke, terugkerende gebeurtenissen met unieke volgers, zoals een jaarlijks congres, een collecteweek en ‘De dag van…’. Je publiek kan ervoor kiezen om deze pagina’s apart te volgen, naast of los van je bedrijfspagina. Let wel op dat je hiermee extra werk op de hals haalt. Ook deze pagina’s vragen immers onderhoud.
– LinkedIn Ads: Voor eenmalige gebeurtenissen kun je beter LinkedIn Ads gebruiken. Met deze kleie advertenties kun je linken naar een profielpagina op LinkedIn of naar een webpagina. Bij een Ad mag je een korte omschrijving en kleine afbeelding plaatsen. Als je wilt, kun je tot vijftien variaties van advertenties maken. (Wat A/B-testing mogelijk maakt.)
Uitbesteden van een LinkedIn-bedrijfspagina
Wie deze tips volgt, is verzekerd van een goede basis voor een bedrijfspagina op LinkedIn. Uiteraard vraagt dit wel om beheer en onderhoud. Is hier geen tijd voor? Of ontbreekt de kennis hiervoor in huis? Webmastery kan helpen bij het opzetten en monitoren van een bedrijfspagina.