Voor het project ‘Op naar de 100.000 banen‘ monitorde Anna Teresa het landelijke event Dag van de Duizend Voorbeelden op Twitter. Door het gebruik van een eigen hashtag (#1000banen), het posten, retweeten en citeren van deelnemers en ambassadeurs werden we zelfs trending op Twitter. Enorm leuk en eigenlijk helemaal niet zo ongewikkeld om te doen.
De Dag van de Duizend Voorbeelden vond voor het eerst plaats op donderdag 16 februari en stond helemaal in het teken van inclusief ondernemen. Ondernemers die dat al doen zetten hun deuren open om andere geïnteresseerde ondernemers te inspireren met praktijkvoorbeelden. Ook werden deze ondernemers in het zonnetje gezet voor het aannemen van mensen met een arbeidsbeperking.
Omdat de activiteiten door het hele land plaatsvonden, werkte Anna Teresa vanuit huis. Na een Skype-overleg in de ochtend kon het monitoren van De Dag van de Duizend Voorbeelden om 9 uur beginnen. Het event waar al weken, zo niet maandenlang hard aan gewerkt was achter de schermen, vond eindelijk plaats en alle deelnemers en activiteiten wilden we zo mooi mogelijk in de schijnwerpers zetten en benoemen op Twitter.
Een echt draaiboek lag er niet. Het was dit keer dan ook vooral een kwestie van kijken in hoeverre het event op social media los zou barsten onder deelnemers en ambassadeurs en daar direct op inspelen. Naast het retweeten en citeren van deze posts, maakte Anna Teresa ook eigen tweets namens organisator ‘Op naar de 100.000 banen’. Bijvoorbeeld op basis van foto’s die vanuit aanwezigen via Whatsapp binnenkwamen.
Twaalf uur lang aan de laptop gekluisterd zitten, een hotline tussen Anna Teresa en de projectmanager en Margaret die het werk van Anna Teresa twee keer overnam zodat zij pauze kon nemen, leverde naast een fraai Twitterverslag ook een trending* hashtag op. En daar zijn we dan stiekem best trots op. Wil je dat zelf ook bereiken? Doe dan je voordeel met deze tips.
* Trending zijn betekent immers dat je hashtag bij Twitter genoemd wordt als populair en dat trekt nieuwe belangstelling voor je berichten.
Zo word je trending op Twitter
-
Kies de juiste hashtag
1. Kies een hashtag met een goede lengte: dus een evenwichtige balans tussen niet te lang, maar wel duidelijk.
2. Kies ook een zo origineel mogelijke hashtag. Een die altijd duizenden keren per uur in andere tweets wordt gebruikt, zal jouw tweet niet echt helpen om op te vallen.
3. Moet je dan hashtags plaatsen die bijna niemand gebruikt? Nee niet per se. Vaak gebruikte hashtags hebben als voordeel dat ze regelmatig gezocht worden door twitteraars die interessante tweets willen vinden. Het zijn meestal hashtags die snel in je opkomen en als zoeksuggestie of trend verschijnen.
4. Gebruik een tool om een hashtag te kiezen, zoals RiteTag. Deze online tool laat je nauwkeurige informatie zien over elke hashtag die je invoert. Zo kun je achterhalen hoeveel keer per uur een bepaalde hashtag in tweets gebruikt wordt, hoeveel retweets er ontstaan en wat de exposure is. Aan de hand van deze informatie kunnen hashtags gevonden worden die niet te vaak gebruikt worden, maar alsnog populair zijn. -
Kondig de hashtag aan
Maak ruim van te voren een nieuwsbericht en tweet waarin je de hashtag aankondigt. Een mooie termijn daarvoor is twee weken voor je de hashtag wilt gaan inzetten. Mensen (denk aan klanten, opdrachtgevers, andere twitteraars en de pers) die rond het event ook content willen maken weten op die manier wat de juiste hashtag is. Het is door dit bericht duidelijk dat jij de hashtag op de kaart heb gezet.
-
Communiceer de hashtag
Communiceer je hashtag ook aan deelnemers, bv in de mail, in het tv-programma of op de titelsheet van een presentatie. Zo zullen de deelnemers van het event hun eigen tweets van de hashtag voorzien om aan te geven dat ze aanwezig waren of een bijdrage hebben geleverd.
-
Gebruik zelf de hashtag consequent
Gebruik je hashtag zelf consequent. Mocht je op een moment pieken met het aantal tweets dat je rondstuurt, dan hoeft het niet in élke tweet, maar zorg dat zeker de meest relevante en belangrijke tweets de hashtag bevatten. Gebruik de hashtag zeker ook als je mensen retweet die wel over je praten maar niet de hastag gebruiken of wanneer je influencers noemt om ze bij je event te betrekken.
-
Volg de hashtag
Volg de hashtag gedurende het evenement. Als mensen de moeite nemen om leuke content te posten en daarbij ook nog je hashtag gebruiken is het des te leuker om ze te bedanken met een retweet. Bovendien laat je zo aan je volgers weer zien dat ook anderen jouw hashtag gebruiken.
-
Laat je volgers weten dat je trending bent
En ben je dan trending: laat je volgers dat dan ook weten. Niet om jezelf nu op de borst te kloppen, maar om te laten zien dat ieders inzet loont en om dat samen even te vieren. Bovendien is het een extra stimulans voor mensen om je hashtag te blijven gebruiken en voor anderen een reden om het te gaan gebruiken.