• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud

Webmastery

Social Media & Webredactie

  • Social media & webredactie
    • Communitymanagement
    • Socialmedia-redactie
    • Webredactie
  • Social enterprise
    • Onze impact
    • In de media
    • Opdrachtgevers
    • Dag van de Thuiswerker
    • Toolkit
    • Jaarverslagen
  • Medewerkers
    • Medewerkers
    • Vacatures
  • Nieuws
    • Nieuws
    • Gratis nieuwsbrieven
  • Contact
    • Onze tarieven
  • Privacybeleid
  • Show Search
Hide Search

Hoe is het om te werken bij een social enterprise?

Door: Willemijn Huisman

Webmastery is een social enterprise, een maatschappelijke onderneming die impact wil maken. Is werken bij ons anders dan bij een “gewone” organisatie? ‘Ja en nee’, vindt Willemijn. Zij werkt sinds januari 2022 bij Webmastery en vertelt in deze blog over haar ervaringen tot nu toe. 

Allereerst: wat is de definitie van gewoon? Het meest gangbare? Nee, we zijn geen gangbaar socialmedia-bureau. En nee, we zijn geen standaardbedrijf. Het bijzondere aan Webmastery is dat aan mij vanaf dag 1 wordt gevraagd: Waar ben je goed in? Waar word jij blij van? Want als je doet waar je goed in bent, rijd je als Max Verstappen. Als je werkt vanuit je talent, dan haal je het beste uit jezelf. Bij Webmastery werken mensen die weten waar ze goed in zijn: online content maken en webcare. Allemaal professionals. 

Minder gangbare professionals: nou én?

Professionals die tijdens hun studie of eerdere baan een keer vastliepen. Omdat ze niet konden werken op een manier die paste voor hen. Omdat ze al moe waren voordat ze naar werk waren gereisd. Omdat ze chronisch ziek zijn of een angststoornis hebben bijvoorbeeld. Je zou kunnen zeggen niet ‘gangbaar’. Je kan ook zeggen: Nou en? 

Nét anders, maar ook gewoon bergen werk verzet

Wij doen het net anders. Net als bij ieder ander bedrijf wordt er keihard gewerkt (ook al zie je dat niet altijd als buitenstaander 😇). Ik zie ambitie, de wil om het goed te doen en collega’s die de lat hoog leggen. En vooral: doen wat je kan. We lijken nét echte mensen. Mijn collega Amy vertelt me: ‘Bij Webmastery word ik niet in een functie geduwd. Maar mijn functie wordt rondom mij heen gebouwd: om mijn wensen, karakter en skills.’ Concreet betekent het dat Amy redactie en planningen doet. Ze werkt vier dagen, meestal 7 uur per dag. 

Voor Michelle is dat weer anders. Michelle is vormgever en heel goed in webcare. Beide skills zet ze in voor opdrachtgevers. Ze vertrouwt me toe: ‘In de webcare beeld ik mij wel eens in dat ik in een fysieke winkel sta en een klacht of vraag moet afhandelen. Dat helpt mij om de opdrachtgever als bedrijf te zien. Hierdoor kan ik beter inhoudelijke reacties geven en balans vinden in compassie tonen en feitelijk juiste informatie te geven.’ Dit is goud waard. Werkt Michelle fulltime? Nee, dat past niet bij haar. Maar tussen 12.00 en 16.00 uur werkt zij voor de volle 100%.

Kun je zo een commercieel bedrijf opbouwen?

Dus ja! Werken bij Webmastery is anders. Leuk. ‘Maar zo kan je geen commercieel gezond bedrijf opbouwen’ hoor ik menigeen denken. Zeker wel. Net als bij een commercieel bedrijf maken we afspraken met opdrachtgevers. Afspraken die we nakomen. We vullen het in door een match te zoeken tussen wat de opdrachtgever nodig heeft, wat Webmastery nodig heeft en wat al onze teamleden nodig hebben. Vervolgens doen we wat we zeggen. We leveren sterke webcare, mooie content. 

Geld verdienen is niet het belangrijkste

Natuurlijk hebben we omzet nodig om de kosten te betalen en iedereen een salaris te betalen. Het doel is alleen niet zo veel mogelijk winst maken. Het belangrijkste is dat we een creatief bedrijf zijn waar mensen werken die op hun plek zitten. Doen wat ze kunnen en steeds weer nieuwe skills aanleren.

Wist je dat ‘sociaal’ op nog veel meer vlakken voelbaar is bij Webmastery? 

We werken namelijk vooral voor organisaties met een maatschappelijke rol. Professionele organisaties die de wereld op hun eigen manier mooier maken. Een paar voorbeelden uit het rijtje van opdrachtgevers: Alzheimer Nederland, Longfonds, Kansfonds, Nierstichting en Open Doors.

Werken voor deze opdrachtgevers is leuk en leerzaam. Esther vertelt me dat ze ervan geniet om contact te hebben met de volgers van haar opdrachtgevers. ‘Ik vind die interactie heel leuk. Mensen steun bieden, soms ideeën of tips geven. Of gewoon even laten merken dat je er bent. De positieve reacties die je dan krijgt, maken het nog eens mooier. Dit contact is zo boeiend, zeker omdat het zoveel verschillende mensen en verhalen of situaties zijn.’

Onwijs veel respect

Het sociale is ook voelbaar als respect. Respect voor elkaars kennis, skills, grenzen, mogelijkheden, eigenaardigheden en manier van samenwerken. Amy werkt graag samen via mail, zoom, app of chat. ‘Eigenlijk alles behalve bellen. Haha!’ En Leonieke kan je juist het beste bellen: ‘De kortste route naar succes.’ Webmastery is zo opgebouwd dat iedereen elkaar kan vinden op zijn of haar manier. 

Werkt het altijd 100%? Nee, natuurlijk niet. Maar wees eens eerlijk werk jij altijd 100%? Ik niet… En daarom werk ik graag bij deze prachtige social enterprise. We zijn allemaal mens. Samen lukt het 9 van de 10 keer. En hoe! Iedere collega legt de lat hoog. Ik verdenk Margaret ervan dat ze ons hierop selecteert. 😉 Misschien komt het omdat we getraind zijn in de mentaliteit ‘Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan’ (Pippi Langkous).

Interessant? Deel de blog met vrienden en collega's.
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Whatsapp
  • Email

Meer lezen

Je eigen bedrijf? 7 x goed voor jezelf zorgen
Webmastery sluit zich aan bij Social Enterprise NL

Gepost op 11 februari 2022
Categorie: Blog, Ervaringsblog, Featured, Over Webmastery Tags: ervaring, social enterprise

Neem contact op voor meer informatie

Webmastery is een social enterprise

  • Social media & webredactie
  • Social enterprise
  • Medewerkers
  • Nieuws
  • Contact
  • Privacybeleid
  • Zoek jij een baan op maat? Vanuit huis, met flexibele uren en werkzaamheden waar je energie van krijgt?Check onze vacatures >>