• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud

Webmastery

Social Media & Webredactie

  • Social media & webredactie
    • Communitymanagement
    • Socialmedia-redactie
    • Webredactie
  • Social enterprise
    • Onze impact
    • In de media
    • Opdrachtgevers
    • Dag van de Thuiswerker
    • Toolkit
    • Jaarverslagen
  • Medewerkers
    • Medewerkers
    • Vacatures
  • Nieuws
    • Nieuws
    • Gratis nieuwsbrieven
  • Contact
    • Onze tarieven
  • Privacybeleid
  • Show Search
Hide Search

Nieuw socialmediaplatform Clubhouse: waar liggen de kansen voor organisaties?

Door: Margaret Massop

“Zit jij al op Clubhouse?” Begin dit jaar had iedereen het over het nieuwe socialmediaplatform Clubhouse. Het eerste platform dat zich volledig richt op het voeren van gesprekken. Beroemdheden als Oprah Winfrey en Elon Musk zaten bijvoorbeeld op het platform. Ik bemachtigde een inlog en onderzocht waar de kansen liggen voor het gebruik van deze audio-app voor organisaties.

Waar Instagram vooral goed is voor foto’s, en YouTube voor video’s, richt Clubhouse zich op live-audio. Terugluisteren kan niet. Daarmee houdt het midden tussen een podcast en een live talkshow. In de app betreed je virtuele rooms waar je kan luisteren naar interessante gesprekken. Experts, journalisten, politici en gewone mensen wisselen ideeën uit in virtuele clubs. Als je iets wil toevoegen, steek je je virtuele hand op en kan de moderator je toevoegen aan het gesprek.

In eerste instantie werkte Clubhouse alleen op iPhone en met uitnodigingen en een wachtrij. Die exclusiviteit prikkelde. Ook ik zette m’n netwerk in om een inlog te bemachtigen. Ik wilde natuurlijk wél kunnen meepraten. Maar nadat ik bij de uitverkorenen hoorde, vond ik niet de rust om interessante rooms te vinden om mee te luisteren. Ik dacht dat dat aan mij lag: ook podcasts zijn namelijk meestal niet aan mij besteed. Alleen tijdens lange autoritten maak ik een uitzondering en wil ik nog wel eens een TED Radio Hour opzetten.

De hype van socialmediaplatform Clubhouse voorbij

Hoe populair Clubhouse in het begin ook was, de hype lijkt alweer voorbij. De introductie van de Android-versie in mei zorgde voor een sterke groei van het aantal gebruikers en rooms waar de gesprekken plaatsvinden. Maar de nieuwe gebruikers zitten vooral in landen waar Clubhouse nog niet actief was. 

Ook was het socialemediaplatform tijdens de lockdown heel populair, maar is veel van zijn gebruikers bij ons kwijt. En dat heeft met twee dingen te maken: de cafés zijn opnieuw open en de concurrenten komen met gelijkaardige toepassingen. Twitter heeft met zijn Spaces een gelijkaardig platform. En Facebook, LinkedIn en Spotify laten weten dat ze aan een Clubhouse-kloon werken.

Gebruik van Clubhouse in Nederland

Al maanden vroeg ik me af: wie gebruikt Clubhouse in Nederland? Loont het voor organisaties om dit nieuwe socialmediaplatform in te zetten? Recent kwam Newcom naar buiten met de eerste cijfers. Deze zet ik graag voor je op een rij.

  • Er zijn 415.000 Clubhouse-gebruikers in de leeftijd 18-65 jaar. Dat is 4% van de bevolking.
  • 170.000 mensen gebruiken het platform dagelijks. Dat is 2% van de bevolking.
  • 3% van de bevolking geeft aan de intentie te hebben om het dit jaar nog te gaan gebruiken.

In het onderzoek kijkt Newcom naar diverse opkomende platformen. Daarbij kijken ze naar wie het gebruikt. Als gekeken wordt naar de gemiddelde gebruiker van de 4 grootste platformen, komt er een duidelijk profiel uit.

  • Driekwart van gebruikers van nieuwe platformen is man.
  • Ca driekwart is jonger dan 35 jaar.
  • Meer dan de helft is hoogopgeleid. 6% heeft een laag opleidingsniveau. De rest gemiddeld.

Download het rapport van Newcom

Clubhouse voor het opnemen van podcasts

Ondanks een indrukwekkende naamsbekendheid in korte tijd lijkt Clubhouse zijn belofte (nog) niet waar te maken. Als er niet genoeg budget of mankracht is binnen je organisatie, is de keuze voor bestaande socialmediakanalen, zoals Instagram, LinkedIn, Twitter, Facebook, YouTube, Pinterest en TikTok logischer. Een wekelijks gesprek faciliteren over jouw thema zal relatief veel tijd kosten en weinig bereik krijgen.

Er zijn een aantal uitzonderingen:

  • Clubhouse kan een podium zijn voor vakexperts. Zie dan een meeting in Clubhouse als het organiseren van een online conferentie. Nodig mensen uit in een bepaalde room op een bepaald tijdstip.
  • Doe dit vooral als je doelgroep bestaat uit hoog- of middelhoogopgeleide mannen onder de 35 jaar.
  • Ik volg de ontwikkelingen om de gesprekken in Clubhouse op te nemen. Zo’n gesprek zou je namelijk prima kunnen inzetten als podcast. Bij de gespreksdeelnemers moet dan trouwens wel expliciet duidelijk zijn dat het gesprek wordt opgenomen.
  • En als je Clubhouse gebruikt: zorg voor goede moderatie.

Wil je alle trends en nieuwe functies op het gebied van online communicatie ontdekken, zonder zelf het hele web af te struinen? Elke twee maanden stuurt Claudia je een nieuwsbrief waarmee ze je bijpraat over alle belangrijke ontwikkelingen van social media en websites.

Interessant? Deel de blog met vrienden en collega's.
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Whatsapp
  • Email

Gepost op 31 augustus 2021
Categorie: Audio, Clubhouse, Featured, Social Media

Over Margaret Massop

Margaret is eigenaar van Webmastery en beheert websites en social media voor organisaties, waaronder Alzheimer Nederland. Met passie en visie helpt ze organisaties doelstellingen te behalen via internet.

Neem contact op voor meer informatie

Webmastery is een social enterprise

  • Social media & webredactie
  • Social enterprise
  • Medewerkers
  • Nieuws
  • Contact
  • Privacybeleid
  • Zoek jij een baan op maat? Vanuit huis, met flexibele uren en werkzaamheden waar je energie van krijgt?Check onze vacatures >>