Instagram is nog steeds booming, WhatsApp heeft de meeste gebruikers en Facebook leidt grote verliezen. Dat blijkt uit het Nationale Social Media Onderzoek 2019, het grootste trendonderzoek naar het gebruik van social media in Nederland, uitgevoerd door Newcom Research.
Wil jij weten op welke social media jij je het best kan gaan richten in 2019? Wij zetten een aantal highlights uit dit onderzoek voor je op een rijtje. Handig om mee te nemen in je overwegingen.
👉 Instagram grote winnaar
👉 Facebook grote verliezer
👉WhatsApp meeste gebruikers
👉 YouTube grootste stijger na Instagram
👉 Groei LinkedIn en daling Twitter
Instagram grote winnaar
Instagram blijft het goed doen en groeit nog steeds. Dagelijks maken 2,7 miljoen Nederlanders gebruik van dit populaire social netwerk. Wij begrijpen dat wel. Beeld doet het gewoon goed en zegt meer dan 1.000 woorden. Wij krijgen er in ieder geval geen genoeg van. Tips voor het inzetten van Instagram vind je dan ook veelvuldig terug op onze site.
Facebook grote verliezer
Facebook heeft een grote klap te verduren met het verlies van ruim een half miljoen gebruikers. Keerden eerst vooral jongeren het medium de rug toe, nu haken ook de andere leeftijdsgroepen af. De daling is het grootst onder de 40-jarigen. Betekent dit dat ook wij ons Facebook-account aan de wilgen moeten hangen? Nee. Want ondanks alle verliezen heeft Facebook nog altijd meer dan 10 miljoen gebruikers in Nederland. Instagram zit ongeveer op de helft daarvan.
WhatsApp meeste gebruikers
11,9 miljoen Nederlanders appen wat af. 9,1 miljoen Nederlanders doen dit dagelijks. WhatsApp heeft hiermee als social mediakanaal in Nederland het grootste aantal gebruikers. Weten hoe je WhatsApp zakelijk in kan zetten voor je bedrijf of organisatie? Mijn collega Anna Teresa schreef een blog over de aanpak en de voordelen.
YouTube grootste stijger na Instagram
Een mooie groei voor YouTube: 720.000 nieuwe gebruikers. Het is daarmee na Instagram de grootste stijger en staat op de 3e plek op de ranglijst van meest gebruikte social media-platforms in Nederland. Tip: upload je zelfgemaakt video’s direct op social. YouTube is een mooie verzamelplek voor al je video’s.
Groei LinkedIn en daling Twitter
LinkedIn is dan weliswaar door Instagram van de 4e plek op de Nederlandse ranglijst verstoten, qua groei zit er nog beweging in. Zowel in het aantal gebruikers als in het dagelijks gebruik. Twitter gaat niet mee in deze groei. 908.000 Nederlanders tweeten er momenteel dagelijks nog lustig op los. Dat waren er vorig jaar nog iets meer dan een miljoen. Tip: maak in een Tweet altijd gebruik van hashtags # en mentions @. Het vergroot je bereik.
Nationale Social Media Onderzoek Newcom
In januari 2019 nodigde Newcom Nederlanders van 15 jaar en ouder uit om deel te nemen aan het Nationale Social Media Onderzoek. Via een online vragenlijst kon men deelnemen aan het onderzoek. De steekproef van 7.012respondenten vormt een representatieve afspiegeling van de Nederlandse bevolking van 15 jaar en ouder. Nieuwsgierig naar het hele rapport? Download het via de website van Newcom.