Als organisatie kun je via verschillende online netwerken content plaatsen en in contact staan met je publiek en volgers. Maar welke social media-platformen zijn populair in Nederland en dus raadzaam om in te zetten? We zetten de stijgers en dalers op een rij.
Het social media landschap in 2017 in zeven highlights
- WhatsApp is het grootste platform in 2017, Facebook en YouTube blijven groeien;
- Instagram stijgt relatief het sterkst en is de top-5 binnengedrongen;
- Facebook groeit met name onder ouderen, daling van 8 % onder jongeren 15-19 jaar in 2017;
- LinkedIn is niet gegroeid in aantal gebruikers. Dagelijks gebruik iets toegenomen. Qua dagelijks gebruik is LinkedIn het zevende platform in Nederland;
- Daling Twitter in 2016 heeft niet doorgezet (ook geen stijging). Door de stijging van Instagram staat Twitter, ondanks z’n trouwe gebruikers, niet meer in de Top 5;
- Instagram en SnapChat blijven groeien en zijn met name populair onder jongeren;
- Het gebruik van social media blijft stijgen, zorgen om privacy blijven hoog.
Bovenstaande highlights komen uit het jaarlijkse social media-onderzoek van Newcom Research & Consultancy. Dit is gehouden onder ruim achtduizend Nederlanders en geeft een goed beeld van de populariteit en het gebruik van social media-kanalen. Met deze cijfers kun je als organisatie zonodig je communicatiebeleid bijstellen. Want als jouw doelgroep niet op de social mediakanalen zit waar jij je content voor creëert, dan loop je het risico dat de boodschap niet door de juiste mensen gelezen wordt. En dat is zonde van je inzet en heeft gevolgen voor je bereikresultaten.
Instagram en Snapchat stijgen
De sociale netwerken Instagram en Snapchat zagen hun Nederlandse gebruikers aantal in 2016 het snelst stijgen. Het aantal dagelijkse gebruikers van beide apps ging met minstens 50 procent omhoog ten opzichte van een jaar eerder.
- Instagram groeide van 992.000 naar 1,5 miljoen dagelijkse gebruikers.
- In totaal heeft Instagram 3,2 miljoen Nederlandse gebruikers, genoeg om Twitter (2,6 miljoen) uit de Top 5 van meest populaire netwerken te stoten.
- Snapchat is de opvallendste stijger, met 1,9 miljoen gebruikers, waarvan de helft (960.000) dagelijks. Vorig jaar had de app nog 541.000 dagelijkse gebruikers.
WhatsApp is het grootst
- Chat-app WhatsApp, ook eigendom van Facebook, heeft 10,9 miljoen gebruikers (7,8 miljoen dagelijks) en is daarmee het grootste sociale netwerk.
- Daarna volgt Facebook zelf, met 10,4 miljoen gebruikers. De site heeft ook het grootste percentage dagelijkse gebruikers (72 procent, in totaal 7,5 miljoen).
- LinkedIn heeft 4,3 miljoen gebruikers, maar het aantal dagelijkse gebruikers ligt een stuk lager: dat zijn er slechts 400.000. Videosite YouTube heeft 7,5 miljoen gebruikers, waarvan 1,7 miljoen dagelijks.
Jongeren en ouderen op andere platformen
Kijkend naar leeftijd blijkt uit het onderzoek dat:
- tweederde van de jongeren tusen de 15 en 19 jaar gebruikmaakt van Snapchat;
- een kwart van kwart van de mensen tussen de 20 en 39 jaar gebruikt Snapchat;
- 40-plussers gebruiken Snapchat nagenoeg niet;
- Facebook is in het afgelopen jaar vooral populairder geworden onder ouderen. Onder 80-plussers steeg het gebruikersaandeel van 46 procent naar 61 procent.
Vier voorspellingen voor 2017
- Stijging gebruik social media onder ouderen zet ook het komend jaar gestaag door. Jongeren haken niet af, dus social media als medium blijft groeien.
- Facebook, WhatsApp en YouTube vormen volgend jaar nog steeds de top 3. Ook onder jongeren zal dit (nog steeds) de top 3 zijn.
- Instagram is volgend jaar qua dagelijks gebruik groter dan YouTube.
- Snapchat zal stijgen en Twitter voorbijgaan als het gaat om totaal gebruik.
Wil je je online communicatiebeleid onder de loep nemen en bepalen welk social media-netwerk het beste bij de content van je organisatie past? Webmastery neemt dit onderzoek graag op zich en adviseert over een nieuwe, of aangepaste strategie.