• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud

Webmastery

Social Media & Webredactie

  • Social media & webredactie
    • Communitymanagement
    • Socialmedia-redactie
    • Webredactie
  • Social enterprise
    • Onze impact
    • In de media
    • Opdrachtgevers
    • Dag van de Thuiswerker
    • Toolkit
    • Jaarverslagen
  • Medewerkers
    • Medewerkers
    • Vacatures
  • Nieuws
    • Nieuws
    • Gratis nieuwsbrieven
  • Contact
    • Onze tarieven
  • Privacybeleid
  • Show Search
Hide Search

Slow communities, slow social media? Profiteer van deze trend

Door: Celine Galama

Van vliegensvlug naar langzaaaaaaam. Langzamer leven: steeds meer mensen hebben er behoefte aan. Het verwordt tot een trend. En ook social media stapt in. Zo lanceerde Mohi onlangs het eerste slow socialmedia-platform. Wat is het? En: hoe profiteer jij ervan? In deze blog praat Céline je bij.

Onze maatschappij gaat hard, heel hard. We doen alles razendsnel en kicken op efficiëntie. Maar als iets hard gaat, ontstaat er vaak ook een tegenhanger: en wat voor één. ’t Startte met slow food, maar intussen zien we steeds meer slowness initiatieven. Van Europa tot de VS, en van Australië tot Japan. En nu dus Mohi.

Touwtrek-wedstrijd tussen snel en langzaam op social media.

Snel en langzaam zijn elkaars aartsrivalen op social media. De ontwikkelingen gaan hard en wat gisteren populair was is vandaag old fashioned. Van tijdlijnposts en lange video’s, naar snelle tweets en videosnacks. Vluchtige content én grapjes in zo kort mogelijke video’s. En reageren doen we met één druk op de knop. Om nog maar niet te spreken van de automatiseringen zoals de chatbots in de social inboxen of de snelheid waarmee we reacties verwachten te krijgen. Algoritmes zorgen voor de meest snelle beleving: alles wat we zien is op ons afgestemd.

Willen of moeten we ook online langzamer?

Is er behoefte aan meer rust in de tent? Langzamere social media-kanalen waar je in alle rust kennis kunt opnemen, waar reactiesnelheden niet à la minute nodig zijn? Ja en ja. Mensen hebben behoefte aan meer diepgang, meer contact. Op Linkedin reageren we ook op posts van dagen geleden, twitter geeft mogelijkheden voor langere tweets en ook op ‘de Gram’ zien we een duidelijke trend: beeld wordt al langere tijd ondersteund door uitgebreide teksten. Teksten die het waard zijn, schrijvers die de moeite nemen om écht te raken én zowaar hele biografieën en boekwerken delen onder hun posts. En het werkt: deze posts krijgen steevast veel likes en bereik.

Mohi springt in gat markt

Hoe sneller wij gaan, hoe meer geld de socialmedia-bedrijven verdienen…  De verdienmodellen maken echter dat een deel van de gebruikers algoritme-moe worden. Ze zien de berichten van vrienden en familie niet meer en zijn op zoek naar meer diepgang. Een groep mensen die de behoefte heeft om zelf te zoeken naar content, en daar ook de tijd voor wil nemen. Joehoe, een gigantisch gat in de markt! Waar Mohi met een driedubbele salto in springt. Of het een succes wordt? Geen idee, maar ’t speelt in ieder geval in op bovengenoemde slowtrend.

Wat is Mohi?

Ons kikkerlandje is sinds de zomer van 2021 een nieuwe social rijker: Mohi. In Hindi betekent het fascinatie en dat is het platform zeker! Mohi is namelijk een social media-platform waar je met familie en vrienden jouw meest geliefde dingen kunt uitwisselen: van lees en luistertips, tot bingewatch-waardige series. Een ware slow media-app, waar je als vertegenwoordiger van een organisatie de diepte in kunt gaan.

Deel bijvoorbeeld een impactvol verhaal, een interessante podcast of handige link. En blijf een tijdlang in de bibliotheken van jouw connecties staan. Een voordeel: je hoeft je niet te haasten om er op tijd bij te zijn. Content op Mohi vergaat net zo snel als onkruid. Niet dus…

Ontdekken wat er leeft

Verder ontdek je via de gratis applicatie wat jouw connecties graag lezen, kijken en luisteren. Zo leer je wat er leeft onder je doelgroep. Gaandeweg kun je zogenoemde influencers, mensen met veel online invloed op jouw thema, opzoeken op Mohi en volgen. Superhandig als vertrekpunt voor jóuw content.

Handig!

Mohi… De komende tijd gaan we ontdekken of dít de nieuwe trend wordt op het gebied van social media. Op dit moment valt me in ieder geval al één ding op: het is een onwijs handige en makkelijke app. Vanuit vrijwel iedere app en browser kun je jouw tips uploaden op Mohi, dus geen gehannes meer met andere apps. Bovendien is er geen algoritme dat bepaalt wat jij ziet. Mohi biedt ons de unieke kans om het online aanbod aan info te beperken. De ‘digitale Marie Kondo ervaring’ noemen ze het zelf: je filtert the trash eruit, alleen het beste blijft over voor jouw inner circle.

Benieuwd naar Mohi?

Mijn advies is: ga het uitproberen! En geen haast hoor. Take it easy, take it slow. 😉


 

Interessant? Deel de blog met vrienden en collega's.
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Whatsapp
  • Email

Meer lezen

Socialmedia-inhakers van maart 2023: Dag van de Thuiswerker, Boekenweek en start lente
Dit zijn ze: de socialmedia-trends van 2023
Inclusief communiceren doe je zo: neem nooit stelling in over een hele groep

Gepost op 9 februari 2022
Categorie: Blog, Featured, Online communicatie Tags: Mohi, social media

Neem contact op voor meer informatie

Webmastery is een social enterprise

  • Social media & webredactie
  • Social enterprise
  • Medewerkers
  • Nieuws
  • Contact
  • Privacybeleid
  • Zoek jij een baan op maat? Vanuit huis, met flexibele uren en werkzaamheden waar je energie van krijgt?Check onze vacatures >>