Regelmatig schrijf ik berichten voor het Diabetes Fonds, Samen Dementievriendelijk en NedKAD. Onwijs leuk om te doen én ook nog eens leerzaam! Medische doelgroepen bereiken op social media vraagt namelijk een heel specifieke insteek. Een insteek die getuigt van inside-informatie, inlevingsvermogen, moed en af en toe gepaste 😇 zelfspot.
Medische doelgroepen bereiken met organische content: de noodzaak
Organische berichten waren altijd al belangrijk. Je kunt nog zulke creatieve campagnes uitdenken; uiteindelijk moet je jouw volgers, jouw doelgroep, jouw achterban aan je binden. Hoe kan dit beter dan met goede tijdlijnberichten die je regelmatig op je socials post? Daarbij wordt niet-betaalde content vanaf 19 januari 2022 nóg belangrijker! Op die dag verwijderen Facebook en Instagram ‘gevoelige’ targetingcategorieën in de Ads manager, waaronder die voor bepaalde medische termen. Hierdoor wordt het lastiger jouw doelgroep te bereiken met advertenties.
Naast gezondheidstermen verwijdert Meta alle targetingopties voor ‘onderwerpen die mensen als gevoelig kunnen beschouwen.’ Zoals seksuele oriëntatie, religieuze overtuiging en politieke/sociale voorkeuren. Een grootse wijziging die aanpassing, aanpassing & aanpassing vraagt. Desondanks zijn wij erg blij met deze stap! Nu kun je aan de hand van ingezette advertenties afleiden wie bijvoorbeeld kanker of diabetes heeft. Of wat iemands huidskleur is. Door deze update wordt het moederbedrijf van onder meer Facebook en Instagram inclusiever. En dat is iets wat wij als social enterprise enorm aanmoedigen.
Speel in op patiënten die zoeken naar informatie
De aanleiding is duidelijk, maar hoe pak je ’t aan? Hoe kun je als organisatie medische doelgroepen bereiken zonder ads? Allereerst door goed de ‘wie’, ‘wat’, ‘waar’ en ‘waarom’ af te bakenen. Om met de laatste te beginnen: vraag je af waarom jouw doelgroep op jóuw socialmediapagina zit. Steeds vaker is dit om vragen te stellen. Vragen over issues die bij hen leven, problemen waar ze tegen aanlopen. Zelf ben ik lid van de Belangenvereniging voor Kleine Mensen. Hier zie ik regelmatig vragen over lagere keukens en kleinere bureaustoelen. Perfect! Als organisatie weet je nu waar jij over kunt berichten.
Geen idee waar jouw medische doelgroep over valt? Scroll eens door relevante hashtags op Twitter en Instagram. Of maak een zoekopdracht aan. Kom je interessante vragen tegen? Als dit je niet voldoende oplevert, kunnen wij je helpen door een omgevingsanalyse te maken. Hierin analyseren we met een speciale tool waarover jóuw doelgroep praat op social media.
Laat zien dat jij expert bent en leef mee
Ben je er uit waarover je wilt schrijven? Laat in je berichten zien dat jij beschikt over inside-informatie. Jij kent álle termen, afkortingen en behandelingen. Omdat je zelf de ziekte hebt, iemand kent met de ziekte, of omdat je je retegoed hebt ingelezen. Zelf werken wij het liefst met ervaringsdeskundigen. Vervolgens is het zaak om niet onpersoonlijk over te komen. Mensen zoeken mensen op social media: inlevingsvermogen. Dit is niet alleen beseffen dat iemand het zwaar heeft, maar ook doorvoelen wat de consequenties voor hem of haar zijn. Welke impact het heeft op hun leven.
Zoek de interactie
Hoeveel volgers je ook hebt, belangrijk is om altijd de interactie te zoeken. Dit kan door in je eigen berichten vragen te stellen. Maar ook door te reageren op opmerkingen of op gedeelde berichten van anderen. Hierbij komt webcare of communitymanagement om de hoek kijken. Interactie is soms lastig. Ons geheim? Content posten waar volgers herkenning in vinden. Vaak zijn dat treffende quotes, wist-je-datjes én gedichten.
Wij zijn vooral fan van de laatste! Poëzie heeft altijd iets magisch, iets superpersoonlijks. Mensen herkennen zich er heel snel in. Gedichten worden vaak gedeeld. Door ze een herkenbare vormgeving mee te geven, kom je zo in het vizier van mensen die jou niet volgen.