Begin dit jaar organiseerden wij onze eerste #DagvandeThuiswerker. Thuiswerken; dat deden we het afgelopen jaar meer dan ooit én wij, thuiswerkers, waren nog nooit zo belangrijk. Tijdens de #DagvandeThuiswerker was het tijd om die waardering uit te spreken voor alle collega’s. Maar hoe doe je dat, inhaken op een inhaakdag? En, hoe maak je jouw inhaakmoment succesvol?
Ik deelde al een aantal tips in een eerdere blog: Een eigen inhaakdag in het leven roepen: zo doe je dat – Webmastery. Maar ook als je de inhaakdag niet zelf in het leven hebt geroepen, kan een inhaker succesvol worden voor jouw organisatie.

Een belangrijk onderdeel van de inhaker is de “call to action” (CTA), de uitdaging of oproep die door de organisator aan de inhaakdag gekoppeld wordt. Wanneer je een goede CTA hebt, genereer je meer bereik. Met meer bereik staat jouw inhaker en indirect jouw organisatie meer in de spotlight.
Dat is uiteraard precies de bedoeling; dat scrollers en volgers jou gaan zien. Volgers zijn in de berichten op zoek naar de herkenbaarheid. Zoek daarom bij het inhaken naar de beste manier om aan te sluiten bij de tone of voice van jouw organisatie. Succes is daar grotendeels afhankelijk van. Dat betekent uiteraard niet dat je niet kunt verrassen.
Inhaken op een inhaakdag: verschillende invalshoeken
Dankbaarheid & waardering
Naast de CTA en het inhaken op social media, is het goed om jouw medewerkers te betrekken bij deze dag. Op de #DagvandeThuiswerker kregen alle medewerkers van Webmastery een bos bloemen. Veel organisaties volgden dit voorbeeld en stuurden hun thuiswerkende medewerker een cadeau. Dit kun je natuurlijk ook doen op bijvoorbeeld #CollegaDag of #NationaleSecretaressedag.
Zichtbaarheid
Laat je medewerkers jouw inhaker delen óf zelf inhaken. De thuiswerkers haakten zelf uiteraard ook in. Dit is een mooie manier om extra zichtbaarheid te kunnen genereren. Zij deelden foto’s van en uitzichten vanaf hun werkplek, vaak met “thuiskantoordier”. En niet onbelangrijk: hun eigen verhaal.

Succesvol inhaken: creativiteit, humor en impact
Van groot belang is de creativiteit binnen jouw organisatie. Hierbij is het verstandig om de vraag te stellen: hoe willen we onze organisatie neerzetten? Denk aan het beleid rondom humor, maar ook aan de manier van inhaken. Wat wil je in beeld brengen en op welke wil je dat doen? Doe je dit op alle kanalen? En doe je op alle kanalen hetzelfde of maak je daar onderscheid in? Dat is allemaal afhankelijk van jouw doelgroep.
Als je op verschillende kanalen verschillende doelgroepen hebt, is het wellicht ook verstandig om de vorm van de inhaker op diverse kanalen te laten verschillen. Het zijn allemaal vragen die je eerst moet beantwoorden om tot een goed doordachte inhaker te komen welke jouw organisatie de zichtbaarheid geeft die je hoopt te krijgen. We zagen hier mooie voorbeelden van op de #DagvandeThuiswerker.
https://www.linkedin.com/posts/manonbode_dagvandethuiswerker-activity-6777501750837571584-9oyq/
(19) Edwin Wielenga op Twitter: “Duurde het nog maar een dag. #dagvandethuiswerker” / Twitter
Wanneer je de inhoud van je bericht op de juiste manier matcht met de tone of voice van jouw organisatie kun je inspelen op de emoties bij jouw volgers, je kunt hen een boodschap meegeven. Dan maak je indruk en creëer je een groot draagvlak. Een mooi voorbeeld hiervan is de video van Exact, waarin zij laten zien dat je op afstand ook verbonden kunt zijn met elkaar.
Informatief inhaken op een inhaakdag
Naast zichtbaarheid en creativiteit kan je ook inhaken op een inhaakdag met een bericht van informatief karakter. Op de #DagvandeThuiswerker werden er door diverse organisaties thuiswerktips gedeeld. Afhankelijk van het onderwerp van de inhaakdag is het ook een goed moment voor bedrijven om hun producten aan te prijzen. Ook dan speel je je in de kijker van je volgers. Dit is iets wat wij ook zeker veel gezien hebben op de #DagvandeThuiswerker.
Een inhaker is dus ook een kans om jouw visie naar buiten te brengen. Zo kun jij aandacht vragen voor een belangrijk onderwerp. Deze tweet van @Incluvisie sluit bijvoorbeeld naadloos aan bij onze #DagvandeThuiswerker.
Er zijn dus veel manieren om in te haken op een inhaakdag. En allemaal een mooie basis voor succes. Wat al deze organisaties gemeen hebben, is dat zij de inhaker hebben omgebouwd naar dat wat dat bij hen past. En daar helpen wij je maar al te graag mee!
Heb je hulp nodig bij het regelmatig inhaken op inhaakdagen of het bedenken van je eigen inhaakdag? Laat het ons weten. Wij denken graag met je mee.