Bij veel van mijn vrienden zie ik de coronaverveling toeslaan. Zwart-wit foto’s van zichzelf, powervrouwen in de schijnwerpers en een foto van tien jaar geleden: velen gaan de “uitdaging” aan. Het regent challenges op social media. Leuk op privévlak, maar wat kun je er zakelijk mee? Hoe zet je succesvol socialmedia-challenges in voor jouw organisatie?
Het ontstaan van challenges op social media
Allereerst goed om te weten dat socialmedia-challenges geen nieuw verschijnsel zijn. De stamvader van alle challenges is ‘de planking’, op grappige, vreemde en soms gevaarlijke plekken liggen als een plank. Wanneer dit een hype werd? Zo tussen 2010 en 2011. Ruim twee jaar later volgde de ‘Harlem Shake’. En in 2014 was het de beurt aan misschien wel de meest succesvolle van allemaal: de ALS Ice Bucket Challenge. Hierbij gooi je een emmer ijsblokjes over je heen, om zo aandacht te vragen voor ALS. Deze challenge veroverde veler harten.
Challenges op social medium TikTok
Ook nu zijn challenges op social media erg populair. Onder volwassenen, maar des te meer onder jongeren. Het zal je dan ook niet verbazen dat ze massaal viraal gaan op TikTok en in andere mate op Instagram. TikTok is een socialmedia-app waarmee je korte muziekvideo’s van 3 tot 15 seconden maakt en deelt. Onderzoeken wijzen erop dat het platform tot nu toe vooral in trek is bij tieners, hoewel ik steeds meer volwassenen zich eraan zie wagen.
Drie recente challenges op TikTok
#FliptheSwitch, gebaseerd op het liedje “I just flipped the switch” from the Drake song “Nonstop”. Het ontketende een ware hype op TikTok en vond zelfs haar weg naar Instagram. Over de hele wereld namen mensen video’s op waarin ze kleding en poses verwisselden terwijl ze het licht uit- en aandeden.
#PillowChallenge: quarantaine-mode maken van een kussen en die met riemen om je middel vastbinden. Vele modeliefhebbers werden meegezogen in deze challenge.
#TrickShot: hierbij gaat het om miljoenen video’s waarin iemand een bal weggooit of wegslaat die een parcours moet afleggen, bijvoorbeeld door af te ketsen tegen blikjes, muren en flessen. Vaak is het een pingpongbal, maar sommigen gebruiken een basketbal, voetbal of golfballetjes.
Wat maakt die challenges op social media zo populair?
Organisaties proberen ook een graantje mee te pikken van het succes van de challenges, zoals Diabetes Fonds met de Nationale Suiker Challenge en Bewegen voor Cerebrale Parese met Steptember. Het succes van ALS is echter ongeëvenaard, vandaar dat ik de factoren wil aanstippen die het succes van een socialmedia-challenge verklaren.
Uitdagingen zijn op de eerste plaats populair, omdat mensen niet willen verliezen en liever kiezen voor een mogelijke winst. Zo zegt de Prospect Theorie, die ontwikkeld is door Kahneman en Tversky, twee psychologen.
De bedenker is onbekend
Het bijzondere aan challenges die viraal gaan, is dat de oorspronkelijke bedenker of maker een mysterie is voor de meesten. Dit verlaagt de drempel om zelf mee te doen, omdat het nu niet voelt als verhulde reclame. Mensen volgen eerder vrienden en bekenden dan een bedrijf of organisatie waarmee ze geen sociale binding hebben. Een (in ieder geval op het eerste gezicht) spontane actie dus!
Tips:
- Luister goed naar je fans. Wat vinden zij leuk? Beter nog is om de challenge zelf te laten bedenken door hen. Wie weet popt er wel een heel bruikbare uitdaging op in je commentaren!
- Vraag vrienden, bekenden en collega’s om het voortouw te nemen en een challenge te delen op hun privé-social media.
- Vraag een influencer of beroemdheid – die gelieerd is aan jouw organisatie – om mee te doen aan de challenge.
Uniek, niet-alledaags, grappig, maatschappelijk en motiverend
Andere succes-ingrediënten van socialmedia-challenges zijn:
- Ze zijn uniek! Stel je eens voor: een emmer ijsblokjes over iemands hoofd tussen alle baby- en kattenfoto’s: dat valt wel op. Probeer dus als organisatie iets unieks te bedenken.
- Daar vloeit gelijk het volgende ingrediënt uit voort: niet-alledaags. Je ziet ze niet op een normale werkdag in je thuiskantoor of in het park. Ze zijn uniek, gedurfd of dwaas. Wat komen de volgers van jouw organisatie niet iedere dag in hun tijdlijn tegen?
- “Fun”: ik noemde het net al, maar dit is echt een belangrijke factor. Zoals de “No shave November” waarbij mannen hun baarden niet scheren om bewustzijn te creëren voor kanker en No make-up selfie challenge om geld in te zamelen voor kankeronderzoek. Dit kan hilarische beelden opleveren, maar dient een maatschappelijk doel! Kun jij humor in de boodschap of motto van jouw organisatie stoppen?
- Als hij het kan, waarom ik dan niet? Een uitdaging moet motiveren, een natuurlijk instinct in ons wekken om het aan te gaan. Om onszelf te bewijzen tegenover anderen, want ja, mijn buurman kan het toch ook?!
- Tenslotte blinken succesvolle challenges op social media vaak uit in eenvoud. Er zijn nauwelijks regels en grenzen; niemand wordt buitengesloten.
Wil jij ook een succesvolle challenge op social media?
En nu? Plan een brainstorm met je collega’s over mogelijke challenges en kies een uitdaging die aan bovenstaande voorwaarden voldoet. Vraag je collega’s, bekenden en fans om de challenge te starten.
Komt er niks uit de brainstorm? Wij gebruiken graag onze kennis en praktijkervaringen om jouw organisatie vooruit te helpen. Neem contact met ons op voor een digitaal kopje koffie.