Wil jij meer inzicht in het socialmedia-gebruik in 2020? Om zo mensen te verrassen, te inspireren én te verbinden aan jouw missie en organisatie? Door je socialmedia-strategie te baseren op veldonderzoek, bereik je jouw doelgroep beter. Het Nationale Social Media Onderzoek van Newcom.nl is een prima vertrekpunt.

In januari 2020 werd dit grootste socialmedia-onderzoek voor de tiende keer op rij gehouden! Meer dan 7.000 Nederlanders uit alle leeftijdscategorieën beantwoordden vragen over hun socialmedia-gebruik. Welke platformen zijn in? En wat zijn de stijgers en dalers?
Socialmedia-gebruik in 2020
Ik zet graag alle belangrijke conclusies op een rijtje. Zo weet jij wat écht belangrijk is. Over de hele linie is te zien dat het gebruik van social media blijft toenemen.

Met 14% is Instagram de grootste stijger, terwijl LinkedIn, Facebook en Whatsapp genoegen moeten nemen met 2%. Twitter lijkt na een daling vorig jaar weer populairder te worden en stijgt van 2,5 naar 2,8 miljoen gebruikers (13%).
Een interessante nieuwkomer in socialmedia-land is TikTok dat 700.000 Nederlanders van 15 jaar en ouder trekt. Met TikTok kun je korte muziekvideo’s maken en delen. Vooralsnog is het vooral bij kinderen onder de 12 populair; daarna keldert de interesse.
Dagelijks gebruik social media
Een leuk feitje: gemiddeld zitten we dagelijks 98 minuten op social media, dus meer dan anderhalf uur. Jongeren van 15 tot en met 19 jaar spannen de kroon met maar liefst 143 minuten, terwijl 65-plussers niet boven de 82 minuten uitkomen.

We kunnen vooral niet zonder Whatsapp: nog géén 10% van de 15 tot 65-jarigen heeft het niet op zijn of haar telefoon staat. Waar het dagelijkse gebruik van Facebook vorig jaar kelderde, neemt het nu weer licht toe. Opvallend is dat het dagelijks gebruik van Instagram veel lager is dan dat van Facebook. Alleen onder de jongste leeftijdscategorie is het fotomedium belangrijker.

Groei Instagram stagneert
Een laatste conclusie is dat de groei van Instagram afvlakt. Vooral onder jongeren, terwijl zij er zoveel waarde aan hechten! Alleen in de oudste regionen lijkt er ruimte te zijn voor groei.

Weet jij al hoe je deze resultaten gaat inzetten?
Er ligt weer een mooi jaar met vele ontwikkelingen op socialmedia-gebruik in het verschiet. Weet jij al op welk medium je gaat inzetten? Hoe je socialmedia-strategie eruit gaat zien? Of ben je nog zoekende en kun je wel wat hulp gebruiken? Samen met mijn collega’s zet ik mijn kennis en expertise graag in om jou hierbij te helpen. Neem vrijblijvend contact met ons op en we helpen je met plezier verder.