• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud

Webmastery

Social Media & Webredactie

  • Social media & webredactie
    • Communitymanagement
    • Socialmedia-redactie
    • Webredactie
  • Social enterprise
    • Onze impact
    • In de media
    • Opdrachtgevers
    • Dag van de Thuiswerker
    • Toolkit
    • Jaarverslagen
  • Medewerkers
    • Medewerkers
    • Vacatures
  • Nieuws
    • Nieuws
    • Gratis nieuwsbrieven
  • Contact
    • Onze tarieven
  • Privacybeleid
  • Show Search
Hide Search

Week van de Toegankelijkheid: excelleer in digitale toegankelijkheid

Door: Claudia Grannetia

Dat een site er overzichtelijk en prettig leesbaar uitziet, vindt iedereen, inclusief ikzelf, belangrijk. Voor veel mensen met een auditieve of visuele beperking is het echter noodzakelijk. Daarom wil én moet je werk maken van digitale toegankelijkheid. Maar hoe doe je dat? Dat zit ‘m niet alleen in de vorm, maar ook in de inhoud van je website.  

Gemist overzicht

Wist je dat mensen met een visuele beperking geen beeldscherm kunnen gebruiken? Zij hebben vaak een schermleesprogramma of schermlezer die de tekst van een website voorleest of uitvoert in braille. Hieraan kleeft wel een groot nadeel: gebruikers krijgen geen context mee. Ze zien niet in één oogopslag hoe de pagina is ingedeeld. Om de inhoud te scannen kunnen ze wel een lijst met alle koppen of alle links opvragen.

Gedefinieerde koppen voor betere toegankelijkheid

Dit wetende maak je jouw website al een stuk toegankelijker door in je CMS te werken met de stijlen. Gooi de quick-and-dirty opmaak dus maar overboord en maak nooit meer een subtitel even vet of cursief. Kies liever voor een voorgedefinieerde kop(titel). Meestal is dat een kop 2 (of in HTML h2); een kop 3/h3 is een niveau lager. Wil je deze stijlen ook gebruiken om bepaalde woorden of zinnen uit te lichten? Vergeet het maar! Hiervoor hebben we de ‘blockquote’-functie.

Voorbeelden van kopstijlen in ons CMS

Betekenisvolle links

Daarnaast is het goed om eens stil te staan bij je linkteksten. Een bekende valkuil is om overal ‘klik hier’ of ‘lees meer’ te schrijven. Voor mij niet erg: even teruglezen en ik zie al snel wat ik kan verwachten als ik op een link klik. Voor mensen met een schermlezer niet handig: zij krijgen een hele lijst met allemaal dezelfde teksten! Beter is om de link in de lopende tekst te zetten en zo betekenisvol en specifiek mogelijk te maken. Dus: bekijk alle webrichtlijnen voor een toegankelijke site.

Afbeeldingen, video’s en geluid toegankelijk maken

Een ander struikelblok zijn afbeeldingen, video’s en audio (podcasts). Zij fleuren je website mooi op en zijn een welkome afwisseling in lange teksten. Voor veel mensen met een zintuigelijke beperking zijn ze echter niet te begrijpen. Hoe ga je daarmee om? Zorg in ieder geval altijd voor een alternatief voor geluid en beeld: geef afbeeldingen een goede alternatieve tekst, ondertitel video’s, gebruik voice-overs en voorzie eventueel in transcripten (uitgetypte verslagen van wat er wordt gezegd). In een vorige blog vertelde ik hoe je toegankelijke video’s maakt.

Toegankelijke taal

Tenslotte zit digitale toegankelijkheid voor een deel in de tekst. Je tilt de toegankelijkheid van jouw website naar een hoger niveau door begrijpelijke taal te gebruiken. Dit kun je het best omschrijven als verzorgde spreektaal. Concreet betekent het:

  • Nederlandse woorden en minder Engels. Zo kun je ‘pilot’ ook schrijven als ‘proef’.
  • Geen jargon en vaktaal: kies liever voor alledaagse woorden die je doelgroep vaak gebruikt.
  • Geen beeldtaal: dit soort taal verhult de echte betekenis en mensen met minder goede taalvaardigheden, een migratieachtergrond of autisme nemen het letterlijk.
  • Korte, actieve zinnen zonder allerlei bijzinnen. Zo gebruik je zo min mogelijk de passieve vorm met ‘worden’ en beperk je het aantal hulpwerkwoorden zoals ‘kunnen’ en ‘zullen’. Pluspunt is dat je dan ook gelijk to-the-point komt.
  • Afkortingen de eerste keer uitschrijven en daarna om de 2 alinea’s herhalen, want de betekenis blijft niet altijd even lang hangen.
  • Zo min mogelijk ‘niet’ en geen dubbele ontkenningen.
  • Geen modale woorden zoals misschien, enigszins, in principe, in het algemeen. Ze zwakken niet alleen de betekenis af, maar maken ook je tekst slechter leesbaar.
  • Beperk het aantal voorzetselcombinaties; gebruik liever enkele voorzetsels. Dus ‘over’ in plaats van ‘met betrekking tot’.
  • Cijfers voor getallen en symbolen als €: een schermlezer leest cijfers en symbolen ook als zodanig voor.

Hopelijk helpen deze tips om je website beter toegankelijk te maken voor iedereen. Kom je er niet helemaal uit? Neem contact met ons op. We helpen je graag!

Interessant? Deel de blog met vrienden en collega's.


  • Facebook


  • Twitter


  • Linkedin


  • Whatsapp


  • Email

Meer lezen

Waarom jij video's moet willen ondertitelen op LinkedIn
Verkeerde ondertiteling op YouTube? Zo pas je hem zelf makkelijk aan

Gepost op 5 oktober 2020
Categorie: Blog, Tekst, Websitebeheer Tags: digitale toegankelijkheid, ondertiteling

Over Claudia Grannetia

Claudia is een social media medewerker en webredacteur met één missie: teksten schrijven die lezers woord voor woord verslinden.

Neem contact op voor meer informatie

Webmastery is een social enterprise

  • Social media & webredactie
  • Social enterprise
  • Medewerkers
  • Nieuws
  • Contact
  • Privacybeleid
  • Zoek jij een baan op maat? Vanuit huis, met flexibele uren en werkzaamheden waar je energie van krijgt?Check onze vacatures >>