Als diëtist ga je natuurlijk met de tijd mee. Door actief te zijn op social media, laat je zien wat je in huis hebt. Dit is goed voor je naamsbekendheid en je kunt mensen motiveren tot een gezonder voedingspatroon. Hoe pak je dat aan, je profileren op social media? En kost dat niet heel veel tijd naast je toch al drukke praktijk?
Rubriek: het stokpaardje van…De medewerkers van Webmastery hebben allemaal zo hun stokpaardje. Een onderwerp waar we extra interesse in en ervaring mee hebben. Die kennis nemen we mee in ons werk, en kunnen we inzetten tijdens opdrachten. Anna Teresa schreef eerder over duurzame inzetbaarheid.
Blijf actief, post met regelmaat
Drie op de vier diëtisten maken zakelijk gebruik van social media. Maar niet iedereen plaatst met regelmaat berichten. Hoe kun je efficiënt te werk gaan? En waar doe je inspiratie op voor elke keer weer een nieuw bericht?
- Kies het juiste kanaal. Het is leuk om zichtbaar te zijn op Facebook, mee te praten op Twitter, mooie foto’s te plaatsen op Instagram en ook nog te vloggen op YouTube, maar hoe haalbaar is dat? Kies eerst voor één of twee kanalen, zodat het behapbaar blijft. Zo is Instagram geschikt als je veel mooie foto’s maakt en je een jonge doelgroep wilt bereiken. Met Facebook kun je juist een trouwe doelgroep opbouwen.
- Met een contentkalender maak je snel een goede planning voor jouw berichten. Voordeel: je kunt vooruit werken en berichten alvast inplannen voor later. Handig is om een vaste ‘rubriek’ steeds terug laten komen. Denk bijvoorbeeld aan elke twee weken een gezond recept, een lifestyle-tip of een kijkje in de keuken van jouw praktijk. Lees mijn 9 tips hoe je een goede contentkalender maakt en bijhoudt.
- Mis je inspiratie voor leuke berichten? Je hoeft niet zelf het wiel opnieuw uit te vinden. Kijk eens in de top 100 van diëtisten op social media hoe jouw collega’s het aanpakken.
- Denk niet te moeilijk. Juist eenvoudige recepten voor doordeweekse dagen vinden mensen heel bruikbaar. Net als een tip die makkelijk toe te passen is, zonder dat mensen hun hele lifestyle meteen hoeven om te gooien.
Onderscheid je als diëtist op social media
Voeding is momenteel helemaal hot. Instagram staat vol met foodporn, je kunt niet meer om foodbloggers heen. Hoe onderscheid je je als diëtist en hoe word je interessant om te volgen?
- Als diëtist ben je dé specialist op het gebied van voeding. Iedereen heeft wel een mening over wat gezond is of niet, maar jij kunt dat onderbouwen. Laat je kennis zien op social media. Plaats feiten of leg duidelijk uit waarom een bepaald advies voor iemand geldt.
- Als diëtist begeleid je niet alleen mensen die willen afvallen. Met ziektespecifieke diëten of mensen die juist moeten aankomen, weet jij ook wel raad. Het kan interessant zijn je op een specifieke doelgroep te richten.
- Benadruk je specialiteit. Zie jij veel mensen met een glutenintolerantie? Zet je graag het koolhydraatbeperkt dieet in bij mensen met obesitas en diabetes of behaal jij goede resultaten met het FODMAP-beperkte dieet bij mensen met PDS? Jouw kennis over zo’n onderwerp is enorm en ik kan me voorstellen dat je juist over jouw specialiteit heel enthousiast bent. Breng dit ook over in jouw berichten op social media.
Vraag hulp
Vind je het toch moeilijk om te starten? Of kun je er echt geen tijd voor vinden? Vraag dan om hulp of laat je social media-kanalen uitbesteden. Bijvoorbeeld bij Webmastery.
Ik denk graag met jou mee vanuit mijn kennis en ervaring. In 2013 ben ik afgestudeerd als diëtist aan de Hogeschool van Amsterdam. Ik heb stage gelopen in een diëtistenpraktijk, ziekenhuis en verpleeghuis. Ik ben ervaringsdeskundig in het volgen van een koolhydraatbeperkt dieet en in sporten met een chronische aandoening. Bovendien heb ik ruime ervaring in het beheren van social media-kanalen voor organisaties op het gebied van gezondheid, zoals Alzheimer Nederland, het Nederlands Kenniscentrum Angst en Depressie en Borstkanker Vereniging Nederland.
Het lijkt mij geweldig mijn passie voor voeding en social media te combineren. Neem gerust contact met mij op.