Een contentkalender voor je social media-kanalen geeft overzicht en inspiratie. Maar waar moet een goede contentkalender aan voldoen? Wij geven 9 tips.
Dagelijks berichten plaatsen op je social media-kanalen is een aanrader als je ze actief wilt houden en in contact wilt blijven met je doelgroep. Soms is dat best lastig. Want je hebt niet elke dag een nieuwtje te melden. En op sommige dagen ben je inspiratieloos, of heb je geen tijd om een onderwerp te zoeken. Een contentkalender kan de oplossing zijn.
In een contentkalender hou je bij welke content je op welke dag gaat delen. Je plant van te voren welk onderwerp er aan bod komt en je verdeelt de content zo goed mogelijk over de week of maand. Bovendien geeft een contentkalender in één oogopslag overzicht van de planning, dit is zeker handig als je met meerdere mensen je social media-kanalen bijhoudt.
Bij Webmastery werken we met contentkalenders, zowel voor onze eigen social media-kanalen als die van onze opdrachtgevers. Wij maken gebruik van Trello, een gratis online tool voor het bijhouden van to-dolijstjes, die je ook terug kunt zien in een kalender. Handig aan Trello is dat je met een team werkt in de kalender en de mogelijkheid hebt elkaar taken toe te schuiven. Margaret laat zien hoe het werkt:
Tips voor het maken van je planning in de contentkalender:
- Bedenk van te voren hoeveel keer per week je op elk kanaal een bericht wilt plaatsen.
- Kies je strategie: bepaal wat voor soort content je op welk kanaal deelt.
- Maak gebruik van momenten dat je veel inspiratie hebt. Verschiet dan niet al je kruit in één keer. Veel onderwerpen zijn tijdloos. Verdeel deze over een aantal weken (of zelfs maanden).
- De planning is niet heilig. Bij een actuele gebeurtenis schuif je het oorspronkelijk geplande bericht van die dag gewoon door. De planning staat niet vast, maar kan last minute stress voorkomen omdat je altijd onderwerpen ‘op voorraad’ hebt.
Hoe vul je de contentkalender voor social media?
- Vul als eerste feestdagen en inhakers in. Een inhaker haakt in op actuele gebeurtenissen of gelegenheden. Maak bijvoorbeeld gebruik van de issuekalender. Vul alle dagen in die voor jouw bedrijf of organisatie relevant zijn. Later besluit je of je wel of geen social media-bericht wijdt aan zo’n gebeurtenis.
- Zet daarna alle activiteiten en evenementen van je eigen bedrijf of organisatie in de kalender. De kans is groot dat je hieraan aandacht wilt besteden op social media. Door ze te vermelden in de kalender, kun je ruim op tijd bedenken op welke manier je dit gaat doen.
- Bedenk vaste rubrieken. Dit kan helpen ter inspiratie en je doelgroep kan naar het volgende bericht in het terugkerende thema uitkijken.
- Plan regelmatig een bericht met verwijzing naar een artikel of blog op je website. Zoals nieuwe artikelen, maar af en toe een artikel herhalen is niet erg, mits je een ander detail uitlicht.
- Laat je inspireren door de reacties van je volgers op je social media-berichten. Vaak komen je volgers zelf met ideeën en suggesties voor onderwerpen.