• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud

Webmastery

Social Media & Webredactie

  • Social media & webredactie
    • Communitymanagement
    • Socialmedia-redactie
    • Webredactie
  • Social enterprise
    • Onze impact
    • In de media
    • Opdrachtgevers
    • Dag van de Thuiswerker
    • Toolkit
    • Jaarverslagen
  • Medewerkers
    • Medewerkers
    • Vacatures
  • Nieuws
    • Nieuws
    • Gratis nieuwsbrieven
  • Contact
    • Onze tarieven
  • Privacybeleid
  • Show Search
Hide Search

De stip op de horizon

Door: Margaret Massop

“Hoeveel mensen zijn er in Nederland die je volgens het concept van Webmastery aan het werk kunt helpen?” Deze vraag stelden de mensen achter de Koning Willem 1 prijs mij na mijn bedrijfspresentatie. “Waar staat jouw stip op de horizon?”, vulden ze aan. Twee inspirerende vragen die mij aan het denken zetten.  

Deze Koning Willem 1 prijs, oftewel ‘de Oscar voor het bedrijfsleven’, wordt uitgereikt aan ‘innovatieve en creatieve bedrijven die durf, daadkracht, duurzaamheid en doorzettingsvermogen tonen’. Ik had de eer om als eerste van alle kanshebbers mijn bedrijf te mogen presenteren aan de Regionale Selectiecommissie Zuid in de categorie MKB.

Het nieuwe werken als kans

SkypeIk vertelde de commissie over Webmastery: hoe bij ons huisgebonden mensen volgens het nieuwe werken social media en websites beheren voor organisaties. En dat we in 3 jaar gegroeid zijn van 2 naar 6 medewerkers, waarvan de meesten door een arbeidsbeperking niet op kantoor kunnen werken, bijvoorbeeld door rugklachten of een angststoornis. De commissie vond mijn verhaal inspirerend en stelde belangstellend vragen. Over waar mijn stip op de horizon staat bijvoorbeeld.

Nadenkend over het antwoord op hun vragen, zie ik in eerste instantie vooral beren op de weg. In aantal medewerkers groeien met Webmastery lijkt me goed, maar hoeveel medewerkers kan ik begeleiden voordat ik fulltime manager word? Twintig? Dertig? Wil ik niet liever meewerkend voorman blijven? Op de vraag hoeveel mensen er in Nederland zijn om aan te nemen, heb ik ook geen antwoord paraat. Het UWV registreert mensen niet op type beperking en ook nog niet op talent.

Eenmaal thuis, kan ik de vragen niet loslaten.

Aantallen huisgebonden mensen

Op zoek naar het antwoord op de vraag hoeveel potentiële medewerkers er zijn, vind ik interessante statistieken  bij het CBS. In 2014 blijken er 99.000 mensen met een arbeidshandicap én een arbeidsongeschiktheidsuitkering te zijn, die aangeven dat ze wel wíllen werken, maar dat nog niet doen. 15.000 daarvan zijn hoog opgeleid.

Uit een andere tabel blijkt dat 30% van alle hoogopgeleide Nederlanders een opleiding heeft in de categorieën waar communicatie en marketing toe behoren. Als ik dit percentage (niet geheel wetenschappelijk verantwoord, maar toch) loslaat op de groep mensen met een arbeidshandicap kom ik op een groep van 4.500 mensen.

Binnen deze groep zullen er zeker mensen zijn die niet per se huisgebonden zijn en niet gelukkig worden van werken vanuit huis. Of mensen die geen talent hebben voor het beheren van social media. Aan de andere kant zijn er wellicht evenveel mensen die buiten de officiële groep ‘hoogopgeleide Nederlanders met een arbeidshandicap’ vallen, maar wel geschikt zijn. Bijvoorbeeld mensen die nooit een officieel etiket hebben gekregen. Of mensen die geen hbo-diploma hebben, maar wel op hbo-niveau functioneren.

Knuffel beren op de weg

Knuffel beren op de wegIk vraag me af: wat als ik de beste 10% van deze groep zou kunnen aannemen? De crème de la crème. Journalisten die tijdens hun ziekte blijven bloggen. Communicatie-adviseurs die aan huis gekluisterd zijn en leven op Facebook en Twitter, omdat ze hun communicatieve ei toch kwijt moeten. Webbies die al jaren vrienden en familie helpen met websites, vanuit hun huis omdat ze chronisch ziek zijn. Mensen die na bijscholing van onschatbare waarde zijn voor onze opdrachtgevers.

Dan heb ik het over een bedrijf met 450 medewerkers. Ondenkbaar? Laat ik de beren op de weg even knuffelen en beseffen dat de rol die ik in een bedrijf met 450 medewerkers heb aan mij is. Misschien geniet ik van directeurschap, en anders blijf ik eigen opdrachtgevers houden en neem ik voor de dagelijkse aansturing iemand aan. Of kies ik voor een andere organisatiestructuur, bijvoorbeeld een op basis van de franchiseformule of het celdelingsprincipe.

Kwaliteit staat voorop

Ik vind het een inspirerende gedachtepuzzel. Ik besef dat wat voor mij voorop staat, is dat ik mijn bestaande en nieuwe opdrachtgevers de kwaliteit wil blijven bieden die we nu bieden. Als (te snelle) groei dat in gevaar brengt, dan kies ik ervoor een klein bedrijf te blijven. Maar als dat in de toekomst kan met 450 medewerkers? Dan lijkt me dat een prima stip op de horizon :).

Interessant? Deel de blog met vrienden en collega's.


  • Facebook


  • Twitter


  • Linkedin


  • Whatsapp


  • Email

Gepost op 15 februari 2016
Categorie: Over Webmastery

Over Margaret Massop

Margaret is eigenaar van Webmastery en beheert websites en social media voor organisaties, waaronder Alzheimer Nederland. Met passie en visie helpt ze organisaties doelstellingen te behalen via internet.

Neem contact op voor meer informatie

Webmastery is een social enterprise

  • Social media & webredactie
  • Social enterprise
  • Medewerkers
  • Nieuws
  • Contact
  • Privacybeleid
  • Zoek jij een baan op maat? Vanuit huis, met flexibele uren en werkzaamheden waar je energie van krijgt?Check onze vacatures >>