• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud

Webmastery

Social Media & Webredactie

  • Social media & webredactie
    • Communitymanagement
    • Socialmedia-redactie
    • Webredactie
  • Social enterprise
    • Onze impact
    • In de media
    • Opdrachtgevers
    • Dag van de Thuiswerker
    • Toolkit
    • Jaarverslagen
  • Medewerkers
    • Medewerkers
    • Vacatures
  • Nieuws
    • Nieuws
    • Gratis nieuwsbrieven
  • Contact
    • Onze tarieven
  • Privacybeleid
  • Show Search
Hide Search

De kunst van meer volgers op Twitter

Door: Janneke Kaim

Hoe krijg je meer volgers op Twitter? En hoe zorg je dat deze volgers relevant zijn? Ga zelf actief aan de slag met accounts volgen, maar besteed ook aandacht aan het (weer) ontvolgen daarvan. Hoe en waarom legt Janneke uit in dit artikel.

Veel volgers op Twitter, dat wil elk bedrijf wel. Maar net als op Facebook is het belangrijk dat je relevante volgers hebt. Een actieve volger die tot de doelgroep van jouw organisatie behoort, is nuttiger dan iemand die bijna nooit op Twitter zit of niets heeft aan jouw tweets. En nooit reageert op jouw tweet of deze retweet. Meer relevante volgers bereik je door actief accounts te zoeken en volgen. Want eenmaal gevolgd, volgt men vaak terug.

Relevante accounts volgen op Twitter

Actieve Twitteraars vinden die ook nog tot jouw doelgroep behoren: hoe pak je dat aan? Enkele tips:

  • Gebruik de zoekfunctie in Twitter. Typ een trefwoord in en kies daarna voor ‘personen.’ Je ziet dan alle accounts waarin dat trefwoord voorkomt in de bio. Dit zijn meestal mensen die geschikt zijn voor jou om te volgen. En grote kans dat ze jou dan terugvolgen.
    Voorbeeld: wij tweeten vooral nieuwtjes en tips over social media voor communicatieprofessionals. Ik zoek dan regelmatig op ‘communicatieprofessional’, ‘communicatie’, ‘social media medewerker’, ‘webredacteur’ etc.
  • Zoek een account op van een soortgelijk bedrijf als dat van jou. Hun volgers zijn voor jou ook relevant. Dus volg daar gerust een aantal van, en je zal zien dat ze jou terugvolgen.
    Voorbeeld: omdat wij vooral social media tips tweeten, kijk ik wel eens bij de volgers van een aantal grote websites die regelmatig schrijven over social media. Daar zitten relevante mensen tussen.

Let op: volg geen honderden nieuwe accounts op een dag, want dan kom je in ‘Twitter jail.’ Je account wordt dan tijdelijk geblokkeerd, omdat Twitter je als mogelijke spammer ziet. Hou maximaal honderd nieuwe accoounts per dag aan om te volgen en verspreid dit het liefste over de dag.

Accounts op Twitter ontvolgen

Twitteraars weer ontvolgen, waarom zou je dat doen? Dit klinkt misschien wat onlogisch, maar heeft zeker wel zin. Mensen die al maanden niet meer ingelogd zijn op Twitter, zijn sowieso niet relevant om te volgen. Maar ook mensen die jij bent gaan volgen in de hoop dat ze terug zouden volgen, maar dat niet doen, kun je ontvolgen.

Want het staat nogal raar als jij zelf bijvoorbeeld duizend accounts volgt en slechts gevolgd wordt door enkele honderden. Het is mooi als beide getallen in balans zijn. Ook is er een limiet van het aantal accounts dat je kunt volgen en deze is gebaseerd op de verhouding tussen het aantal volgers en het aantal volgenden van je eigen account. Door accounts te ontvolgen, creëer je weer ruimte om nieuwe te volgen. Dus: een nieuwe groep potentiële volgers voor jou!

Hoe filter je op een eenvoudige manier deze inactieve accounts en mensen die niet terugvolgen eruit? Dat kan met de tool Crowdfire. In onderstaande video leg ik uit hoe dit werkt.

In het filmpje gebruik ik de gratis versie van Crowdfire. Helaas is deze inmiddels nog meer beperkt in functies.

Door regelmatig tijd te besteden aan het actief volgen en ontvolgen van accounts op Twitter, breid je efficiënt de hoeveelheid volgers van jouw account uit. Het is de moeite waard om er aandacht aan te besteden!

Interessant? Deel de blog met vrienden en collega's.


  • Facebook


  • Twitter


  • Linkedin


  • Whatsapp


  • Email

Gepost op 13 oktober 2017
Categorie: Social Media, Tips, Twitter

Over Janneke Kaim

Janneke is communicatieadviseur en verzorgt de interne en externe communicatie van Webmastery. Ze laat graag zien dat mensen met een aandoening hier de kans krijgen om te werken. En dat we steengoed werk leveren en altijd op de hoogte zijn van de laatste trends op social media.

Neem contact op voor meer informatie

Webmastery is een social enterprise

  • Social media & webredactie
  • Social enterprise
  • Medewerkers
  • Nieuws
  • Contact
  • Privacybeleid
  • Zoek jij een baan op maat? Vanuit huis, met flexibele uren en werkzaamheden waar je energie van krijgt?Check onze vacatures >>