• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud

Webmastery

Social Media & Webredactie

  • Social media & webredactie
    • Communitymanagement
    • Socialmedia-redactie
    • Webredactie
  • Social enterprise
    • Onze impact
    • In de media
    • Opdrachtgevers
    • Dag van de Thuiswerker
    • Toolkit
    • Jaarverslagen
  • Medewerkers
    • Medewerkers
    • Vacatures
  • Nieuws
    • Nieuws
    • Gratis nieuwsbrieven
  • Contact
    • Onze tarieven
  • Privacybeleid
  • Show Search
Hide Search

Meer volgers op Facebook: ga niet alleen voor kwantiteit, ook voor kwaliteit

Door: Janneke Kaim

Hoe krijgen wij meer volgers op Facebook? Dit is een veelgehoorde vraag van bedrijven en organisaties, waar wij graag over adviseren. Eén van onze adviezen? Staar je niet blind op kwantiteit. Wat minstens even belangrijk is, is dat de de kwaliteit van je volgers hoog is. 

Meer volgers op Facebook is volgens ons dus niet een ultiem streven. Want niet elk bericht wordt op Facebook immers aan alle volgers van je pagina getoond. Alleen mensen die de interactie aangaan blijven berichten zien. Wanneer iemand nooit een bericht leuk vindt of erop reageert, wordt je content minder vaak aan diegene getoond en wordt je bereik steeds lager. Wij beantwoorden daarom hier de vraag: hoe wordt je pagina zoveel mogelijk gevolgd door de juiste doelgroep, die ook voor veel interactie zorgt?

Tips voor meer volgers op Facebook

  • Nodig uit. Wist je dat je mensen actief kan uitnodigen om je pagina te volgen? Het gaat om mensen die een bericht van jou hebben geliked (of met een andere emotieknop hebben gereageerd), maar nog niet jouw pagina liken. Erg effectief, want interesse in het onderwerp van jouw pagina hebben ze al getoond! In deze Howto-video van Margaret zie je hoe je dit aanpakt:

  • Vraag concreet te delen. Het kan helpen om expliciet in je bericht te vragen of mensen het eens willen delen. Een ‘delen=top!’ volstaat aan het eind van je berichtje. Doe dit vooral bij een lief of herkenbaar bericht of een bericht waarbij mensen het gevoel krijgen dat ze ergens bij kunnen helpen. Je vergroot het bereik van je bericht en daarmee vaak ook het aantal nieuwe volgers.
  • Vermeld je Facebookpagina overal. Het klinkt logisch, toch wordt dit nog regelmatig vergeten. Zorg ervoor dat mensen makkelijk kunnen doorklikken naar je Facebookpagina vanuit de handtekening onder je e-mail, nieuwsbrief of website. Op websites is een Page Plugin zelfs nog effectiever, want je krijgt er een volger bij zonder dat mensen je website hoeven te verlaten.
  • Adverteer. Een klein bedrag investeren in een advertentie kan heel effectief zijn. Wij hebben goede ervaringen met zogenaamde pagina-likes-advertenties. Zelfs een kortlopende campagne kan al voor veel nieuwe fans zorgen. Start met zo’n advertentie wanneer jouw sector of onderwerp veel in het nieuws is. Haak bijvoorbeeld in op een nieuwsbericht of themadag.
  • Kies een unieke URL. Je kunt zelf een URL maken voor je Facebookpagina (doe dit in één keer goed, want je kunt deze niet meer wijzigen!). Op deze manier kunnen mensen beter jouw pagina onthouden en wordt deze eerder getoond in zoekmachines.

Oké, meer volgers van je pagina gaat hiermee zeker lukken, maar het bereik van je content behouden of vergroten is des te belangrijker. Hoe zorg je voor interactie, zodat je berichten ook aan veel mensen in hun nieuwsoverzicht getoond (blijven) worden? 

Tips voor meer interactie op Facebook

  • Plaats berichten die je volgers interessant vinden. Voorkom veel berichten met aanbiedingen. Plaats ‘likeable content’ zoals gedichten, een grappig plaatje of een bruikbare tip. Zet er sowieso altijd een goede afbeelding bij! Alleen tekst krijgt vaak weinig aandacht. 
  • Tag een andere Facebookpagina. Dit doe je natuurlijk alleen als het relevant is, bijvoorbeeld bij een bericht over een gezamenlijk project. Het bericht wordt vaker getoond aan mensen die beide pagina’s volgen. Bovendien komt je bericht op de tijdlijn van de andere pagina te staan (afhankelijk van hun instellingen). 
  • Stel eenvoudige vragen. Bijvoorbeeld een ja/nee-vraag of – beter nog – als antwoordmogelijkheid bijvoorbeeld de keuze geven tussen een ‘like’ of een ‘hartje.’ Reageren is voor mensen zo gepiept en levert veel interactie op. Ook weer een mooie kans om de tip uit het filmpje toe te passen 😉

Er zijn volop tips en trucs te noemen. Maar het allerbelangrijkste: laat je pagina nooit stilvallen. Plaats meerdere berichten per week of het liefst zelfs elke dag. Veel? Je kunt ze van te voren inplannen of je social media uitbesteden. Aan ons bijvoorbeeld!

Interessant? Deel de blog met vrienden en collega's.


  • Facebook


  • Twitter


  • Linkedin


  • Whatsapp


  • Email

Gepost op 15 juni 2017
Categorie: Facebook, Social Media, Social media advertenties, Tekst, Tips, Video

Over Janneke Kaim

Janneke is communicatieadviseur en verzorgt de interne en externe communicatie van Webmastery. Ze laat graag zien dat mensen met een aandoening hier de kans krijgen om te werken. En dat we steengoed werk leveren en altijd op de hoogte zijn van de laatste trends op social media.

Neem contact op voor meer informatie

Webmastery is een social enterprise

  • Social media & webredactie
  • Social enterprise
  • Medewerkers
  • Nieuws
  • Contact
  • Privacybeleid
  • Zoek jij een baan op maat? Vanuit huis, met flexibele uren en werkzaamheden waar je energie van krijgt?Check onze vacatures >>