Ondertussen is het vaste prik. Iedere eerste helft van de maand buig ik me over de socialmedia-statistieken van flink wat opdrachtgevers. Bereik, interactie, wat wèl en wat juist nìet werkt: ik breng het in kaart. Daaruit rollen een aantal aanbevelingen, waarmee we de content op social media nog scherper maken. Nóg beter laten aansluiten op je volgers. In deze blog beantwoord ik de vraag die je ongetwijfeld hebt: ‘Wat kan ik met socialmedia-statistieken?’
Inzicht in populaire thema’s dankzij socialmedia-statistieken
Heul veel! Ze zeggen niet voor niets: meten is weten. Kort door de bocht laten ze zien wat jouw volgers interessant vinden om te lezen. Hoeveel mensen bereik jij met ieder bericht? Welk bericht heeft het hoogste bereik? Daaruit lees je af welke thema’s populair zijn.
Bij Alzheimer Nederland zagen we dat ervaringsverhalen en berichten over zorginnovaties in goede aarde vallen. Deze thema’s nemen we daarom nu vaker mee in de planning. En we hebben er zelfs een aparte rubriek voor in het leven geroepen: #slimbedachtbijdementie! Een rubriek die écht vers van de pers is, maar wel eentje om in de gaten te houden. Word vervolgd, wordt zeker aangevuld!
Wat voor type content vinden jouw volgers leuk?
Ook op deze vraag geven socialmedia-statistieken een goed antwoord. Zo kun je bij berichten met het hoogste bereik monitoren wat voor type content het is: kale tekst, een afbeelding met tekst eronder, een linkpreview, tekst op afbeelding, een quote in een template (zonder foto), een gedicht op een foto of een video. Een hele mondvol, maar zoveel keus heb je tegenwoordig!
Tof trouwens om hier te noemen dat Facebook de drie meestgebruikte contenttypen showt met gemiddelde bereik en betrokkenheid. Zie je zoals bij Alzheimer Nederland dat een linkpreview het goed doet? Besteed dan veel aandacht aan mooie previews waaraan alles klopt: de titel, de afbeelding, een triggerende ondertekst. En een geheimpje: linkpreviews zijn perfect om te gebruiken bij (kranten)artikelen met megasterke foto’s waar auteursrecht op rust.
De drie belangrijke typen content bij Alzheimer Nederland.
Onze ervaringen uit de praktijk: het verschilt een beetje van organisatie tot organisatie wat ‘t goed doet. Keer op keer zien we wel dat fotoredactie cruciaal is. Eén sterke foto kan een bericht maken. Gouden zet op social media zijn (bijna) altijd relevante, treffende gedichten.
Effectieve inzet socialmedia-statistieken voor meer interactie
Een andere interessant getal is de ‘interactieratio’ of simpeler gezegd: het aantal keer dat iemand iets met een post doet. Het aantal likers, commentators, doorklikkers en mensen die jouw bericht op hun eigen tijdlijn delen.
Leuk om over op te scheppen, maar nog belangrijker: het is een mooi vertrekpunt voor je verder socialmedia-strategie. Het vertelt je immers welke berichten de meeste interactie opleveren. Werpt het z’n vruchten af als je volgers vraagt een bericht te delen? Wanneer wel, wanneer niet? Op wat voor vragen reageren volgers? Of: reageren ze juist sneller als je geen vraag stelt. Deze variabele is echt een goudmijn aan informatie.
Wij werken voor de socialmedia-statistieken met de fantastische tool Coosto die laat zien wat de interactieratio voor iedere post is en of de reacties een positief of negatief sentiment hebben. Erg interessant! Zo houd je makkelijk in de gaten of er een relatie is tussen een bepaald sentiment, het bereik en het aantal interacties. Soms zorgen negatieve opmerkingen ervoor dat meelezers sneller en vaker reageren.
Beste tijd om berichten te plaatsen
Tot slot een uitsmijter. Socialmedia-statistieken geven inzicht in welke tijdstippen populair zijn. Op welke dag en welke tijd je het beste je content kunt delen. Wij hielden eerst 16.00 uur aan met het idee: dan zien mensen de berichten als ze klaar zijn met werk. Maar het eerste uur na plaatsing is juist cruciaal en dan werken al die hardwerkende Nederlanders nog! Daarom houden wij nu vaak ‘s avonds aan, het tijdstip dat de meeste mensen met een volle buik op de bank neerploffen.
Ook meer mensen bereiken met je content op social media?
Maak gebruik van deze krachtige socialmedia-statistieken. En ik weet het: het is misschien niet het leukste werk. Hoewel, ik vind van wel! Dus kom je er zelf niet uit? Mijn collega Jessica en ik (= Claudia) maken graag een kloppende analyse voor je, boordevol nuttige adviezen. Neem snel contact op voor de mogelijkheden.