• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud

Webmastery

Social Media & Webredactie

  • Social media & webredactie
    • Communitymanagement
    • Socialmedia-redactie
    • Webredactie
  • Social enterprise
    • Onze impact
    • In de media
    • Opdrachtgevers
    • Dag van de Thuiswerker
    • Toolkit
    • Jaarverslagen
  • Medewerkers
    • Medewerkers
    • Vacatures
  • Nieuws
    • Nieuws
    • Gratis nieuwsbrieven
  • Contact
    • Onze tarieven
  • Privacybeleid
  • Show Search
Hide Search

Socialmedia-gebruik in 2021: TikTok en Pinterest zijn de grote winnaars

Door: Cathelijne Feenstra

Wil jij meer inzicht in het socialmedia-gebruik in 2021? Om zo mensen te verrassen, te inspireren én te verbinden aan jouw missie en organisatie? Door je socialmedia-strategie te baseren op veldonderzoek, bereik je jouw doelgroep nóg beter. Het Nationale Social Media Onderzoek van Newcom.nl is een goed startpunt.

In januari 2021 werd voor de elfde keer op rij het grootste socialmedia-onderzoek gehouden. Meer dan 7.000 Nederlanders uit alle leeftijdscategorieën beantwoordden vragen over hun socialmedia-gebruik. Op welke platformen moet je zijn? En wat zijn de stijgers en dalers?

Socialmedia-gebruik in 2021

In 2021 wordt intensiever gebruik gemaakt van de socialmediakanalen dan vorige jaren. Er zijn in totaal 13,7 miljoen gebruikers te vinden op de socials. De grote platforms zijn in 2021 stabiel gebleven of lichtjes gestegen.

Met 149% is TikTok de allergrootste stijger. Pinterest volgt met een stijging van 10%. Instagram en LinkedIn zijn van de grote platforms procentueel het hardst gestegen. Facebook en Whatsapp zijn nagenoeg stabiel gebleven. Twitter is een van de lichte stijgers. Waar het eerder op leek dat het aantal gebruikers afnam, zagen we vorig jaar al een stijging van 13%. Dit jaar is daar nog 5% bijgekomen.

Zoals je hierboven al las is TikTok met 149% (!) gestegen. En nee, dit is geen tikfout. 🤭 Het aantal gebruikers is ook gestegen: het aantal TikTokkers ligt 2.5 keer zo hoog in 2020.

Dagelijks gebruik social media

In het dagelijks gebruik zijn vooral LinkedIn, YouTube en TikTok gegroeid. Onder jongeren tussen de 15 – 19 jaar oud is het gebruik van TikTok vervijfvoudigd en inmiddels Facebook gepasseerd. Leuk weetje: ook bij mensen in de leeftijd van 20 – 24 jaar groeit TikTok hard.

WhatsApp is nog steeds een belangrijk middel om met elkaar in contact te blijven. Dagelijks maken ruim 9,8 miljoen mensen gebruik van deze app.

Waar het dagelijkse gebruik van Facebook vorig jaar weer licht toenam, is het dit jaar nagenoeg stabiel gebleven. De top-3 van de dagelijks meest gebruikte kanalen zijn WhatsApp, Facebook en YouTube.

Weet jij al hoe je deze resultaten gaat inzetten?

Er ligt weer een mooi jaar met veel ontwikkelingen op het gebied van socialmedia-gebruik op ons te wachten. Weet jij al op welk medium je gaat inzetten? Hoe je socialmedia-strategie eruit gaat zien? Of ben je nog zoekende en kun je wel wat hulp gebruiken? Samen met mijn collega’s zet ik mijn kennis en expertise graag in om jou hierbij te helpen. Neem vrijblijvend contact met ons op en we helpen je met plezier verder. 

Ben je benieuwd naar het volledige rapport? Deze download je op de website van NewCom.

Interessant? Deel de blog met vrienden en collega's.
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Whatsapp
  • Email

Gepost op 27 januari 2021
Categorie: Facebook, Featured, Instagram, LinkedIn, Nieuws, Social Media, statistieken, Tips, Twitter, Whatsapp

Over Cathelijne Feenstra

Als socialmedia-redacteur bedenkt en schrijft Cathelijne graag teksten met de juiste tone of voice. Een tekst die daadwerkelijk weergeeft wat jij als organisatie wilt zeggen of uitstralen. Ze kan makkelijk schakelen tussen verschillende opdrachtgevers en tone of voice.

Neem contact op voor meer informatie

Webmastery is een social enterprise

  • Social media & webredactie
  • Social enterprise
  • Medewerkers
  • Nieuws
  • Contact
  • Privacybeleid
  • Zoek jij een baan op maat? Vanuit huis, met flexibele uren en werkzaamheden waar je energie van krijgt?Check onze vacatures >>