• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud

Webmastery

Social Media & Webredactie

  • Social media & webredactie
    • Communitymanagement
    • Socialmedia-redactie
    • Webredactie
  • Social enterprise
    • Onze impact
    • In de media
    • Opdrachtgevers
    • Dag van de Thuiswerker
    • Toolkit
    • Jaarverslagen
  • Medewerkers
    • Medewerkers
    • Vacatures
  • Nieuws
    • Nieuws
    • Gratis nieuwsbrieven
  • Contact
    • Onze tarieven
  • Privacybeleid
  • Show Search
Hide Search

Social media inzetten bij onderzoek: 5 tips

Door: Sabine Banda

Social media inzetten bij onderzoek: waarom, welk kanaal en wat kan je delen? Samen met Astrid Hooghiemstra van het VUmc Alzheimercentrum gaf ik de workshop ‘social media bij onderzoek’ tijdens de Mix&Match netwerkbijeenkomst van Alzheimer Nederland. Dit is een bijeenkomst voor dementieonderzoekers. Wij delen graag een vijftal tips uit deze workshop. Na het lezen van deze blog (nog steeds) enthousiast? Go for it!

#1 Bepaal je kanaal

Je eerste stappen op social? Kies je kanaal. Stel jezelf de vraag wie je wil bereiken en wat je doel is. Wie is je doelgroep en op welke social media kanalen zitten ze? Misschien wel op Facebook en op Twitter. Kies dan het kanaal dat jij het leukst vindt en je het meeste aanspreekt. Je zal er de komende periode veel mee bezig zijn, dus dan kan het maar beter leuk zijn. Toch? Beperk je in eerste instantie tot dat ene kanaal. Beter een goede focus op eentje, dan twee half.

#2 Contenttips: wat, wanneer en hoe

Wat wil je delen? En wat kan allemaal content zijn? Denk bijvoorbeeld aan:

  • De resultaten van je onderzoek
  • Een publicatie van een artikel
  • Een bezoek aan een congres of workshop
  • Je dagelijkse bezigheden: wat doe je eigenlijk als onderzoeker?
  • Je team: wie zijn je teamleden en wat doen ze?
  • Uitlegvideo’s: bijvoorbeeld ‘hoe werkt een MRI?’ ‘Wat is een NPO’?

Wanneer deel je iets?

Het werkt niet om de ene week iedere dag iets te plaatsen en de volgende drie weken niets. Zorg voor continuïteit. Kies een vast moment in de week voor het maken van een planning en houd zo het overzicht. Kijk bijvoorbeeld wat er in je agenda staat en wat zich leent om te posten op social media. Bedenk hoeveel berichten je per week wil en vooral kan plaatsen en probeer je daar aan te houden.

Hoe schrijf je?

  • Schrijf voor leken. Iedereen moet je bericht kunnen begrijpen, anders heb je iets niet goed gedaan.
  • Schrijf zoals je het zegt: doe net alsof je het vertelt en schrijf het op. Neem hierbij iemand uit je doelgroep in gedachten. Je vertelt een collega een heel ander verhaal dan iemand op een verjaardag.
  • Houd je aan één boodschap per bericht. Heb je er twee? Gebruik die dan in een nieuw bericht.

#3 Maak gebruik van beeld

Maak gebruik van beeld in je berichten. Een beeld zegt tenslotte meer dan 1000 woorden. Laat zien waar je mee bezig bent. Voor jou gesneden koek misschien, maar je volgers hebben vaak geen idee. Die denken, net als ik, dat je de hele dag in een witte jas rondloopt met in je ene hand een pipet en met je andere hand stel je de microscoop scherp. Just saying. Eigen foto’s en video’s werken het best. Wees creatief! Overleg wel even met de communicatieafdeling wat wel en vooral niet mag.

#4 What’s in it for me?

Je onderzoek leidt tot resultaten. Yes! Delen op social dan. Probeer niet te denken vanuit jezelf maar vanuit je likers. Kruip letterlijk in de huid van je volgers en bedenk wat zij graag willen lezen. Wat betekenen deze resultaten voor hen? Schrijf daar je bericht over. Deze tip geldt natuurlijk voor al je berichten.

#5 Gebruik hashtags en mentions

#Hashtags en @mentions zijn niet meer weg te denken op social. Zet ze in, met name op Twitter.Een # gebruik je om een onderwerp of thema te benoemen in je bericht. Denk bijvoorbeeld aan #onderzoek of specifieker, bv #dementieonderzoek. Vaak zoeken mensen op een #. Als ze dan op #onderzoek zoeken, dan komt jouw post op deze manier omhoog. Het kan daarom handig zijn om te kijken welke hashtags anderen in jouw vakgebied gerbuiken.
Ben je op een congres? Vaak is er een hashtag gekozen om te gebruiken. Gebruik deze bij elke tweet die je schrijft over het congres.

Een @ gebruik je om een ander account specifiek te noemen in je bericht. Je noemt een ander account door direct na het apenstaartje, zonder spatie, de accountnaam te typen. Denk bijvoorbeeld aan het benoemen van een samenwerkingspartner, een spreker op een congres of een locatie waar je was. Diegene die je noemt krijgt een melding, wat weer kan leiden tot interactie zoals het delen of liken van je bericht of een nieuwe volger.

#Extra tip: hoe doen anderen het in je vakgebied? Kijk en leer!

Meer tips of heb je nog vragen? Neem contact met ons op. Wij helpen je graag!

Interessant? Deel de blog met vrienden en collega's.


  • Facebook


  • Twitter


  • Linkedin


  • Whatsapp


  • Email

Gepost op 3 juli 2018
Categorie: Blog, Social Media, Tips

Over Sabine Banda

Sabine is social media manager. Het schrijven en plaatsen van online teksten: daar ligt haar passie. De juiste toon vinden met de juiste opmaak. Goochelen met woord en beeld. Totdat alle puzzelstukjes op de juiste plek vallen.

Neem contact op voor meer informatie

Webmastery is een social enterprise

  • Social media & webredactie
  • Social enterprise
  • Medewerkers
  • Nieuws
  • Contact
  • Privacybeleid
  • Zoek jij een baan op maat? Vanuit huis, met flexibele uren en werkzaamheden waar je energie van krijgt?Check onze vacatures >>