• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud

Webmastery

Social Media & Webredactie

  • Social media & webredactie
    • Communitymanagement
    • Socialmedia-redactie
    • Webredactie
  • Social enterprise
    • Onze impact
    • In de media
    • Opdrachtgevers
    • Dag van de Thuiswerker
    • Toolkit
    • Jaarverslagen
  • Medewerkers
    • Medewerkers
    • Vacatures
  • Nieuws
    • Nieuws
    • Gratis nieuwsbrieven
  • Contact
    • Onze tarieven
  • Privacybeleid
  • Show Search
Hide Search

Roep nee tegen Black Friday! Dit is waarom je beter meedoet aan Fair Friday of Giving Tuesday

Door: Janneke Kaim

In Amerika bestaat Black Friday al jaren. Het is de vrijdag na Thanksgiving, waarop winkels stunten met enorme kortingen en flinke aanbiedingen. Sinds enkele jaren is dit ook overgewaaid naar Nederland. Maar zoveel mogelijk kopen voor een zo laag mogelijke prijs, is dat eigenlijk wel wat we willen? Bij Webmastery, waar wij werken voor social enterprises en goede doelen, roepen we heel hard: NEE!

Massaconsumptie, dat is toch niet meer van deze tijd? Want heb jij wel eens nagedacht over wie die korting eigenlijk betaalt? Zijn dat de winkels, of de makers en producenten? En al die nieuwe spullen, zijn die nu echt nodig, of kun je oudere spullen nog repareren of hergebruiken? En die haastige en vele aankopen, besef je je wel tot hoeveel retouren dat leidt en hoe slecht het vervoeren daarvan is voor het milieu? Het is tijd voor een tegengeluid. 💪

Deze winkels doen ook niet mee aan Black Friday

Gelukkig zijn wij niet de enige die steil achterover slaan van het alsmaar populairder worden van Black Friday. Er komt ook steeds meer kritiek op, en terecht! Zo sluit Dille & Kamille op vrijdag 25 november, de dag waarop Black Friday dit jaar valt, de deuren van hun fysieke winkels én webshop. Een duidelijker signaal kun je haast niet afgeven: wij doen hier niet aan mee!

Ook Ikea is goed bezig en heeft de dag omgedoopt tot ‘Bring Back Friday’ en stimuleert hiermee hergebruik van meubels die mensen zat zijn of niet meer nodig hebben. In ruil voor je Kallax-kast of Lack-tafel ontvang je een tegoedbon, die je weer in de winkel kunt besteden. De tweedehands spullen worden door Ikea aangeboden in de Circular Hub.

Verder maakt ook Bever Zwerfsport een duidelijk statement. In plaats van kortingen of verleiden tot aankopen, overtuigen zij mensen om langer met hun spullen te doen onder het motto ‘De beste keuze, is kiezen wat je al hebt’. Want die bergschoenen of afritsbroek gaan best nog een jaartje langer mee. Ze bieden als alternatief een gratis kledingreparatie of schoenonderhoudsbeurt aan voor hun vaste klanten.

Alternatieven voor Black Friday

Kopen, kopen, kopen? We moeten juist gaan voor duurzamer, socialer en bewuster. Dat geldt voor elk bedrijf! En zeker als social enterprise of goed doel is het nu belangrijk om een statement te maken tegen Black Friday. Door niet mee te doen aan deze koopgekte, laat je je achterban zien dat je hier een bewuste keuze in maakt. En daar bouw je fans mee op!

Maar… Je wilt niet de boot missen, want Black Friday biedt toch ook enorm veel?! Dat vraag je je misschien af. Wij maakten met onze tool Coosto een analyse van het gebruik van #BlackFriday op social media. Vorig jaar is de hashtag in Nederland 8.693 keer gebruikt en dat is zeker heel veel. Maar wat blijkt? Coosto labelt slechts 17 % van de berichten hierover als positief sentiment. Dus meeliften op Black Friday kan juist ook averechts werken op je reputatie en aantal volgers.

Ook als social enterprise of goed doel wil je groeien, maar niet ten koste van alles. Je kunt best meeliften op het succes van #BlackFriday op de socials! Door te vertellen dat je er niet aan mee doet… Gelukkig zijn er alternatieve dagen waar je op in kunt haken én je voordeel mee kunt doen. Haak bijvoorbeeld in op #FairFriday of #GivingTuesday. Beide hashtags worden steeds vaker gebruikt én hebben een 100% positief sentiment.

Fair Friday

Voor social enterprises is Fair Friday dé dag om aan mee te doen. Dit initiatief van onze opdrachtgever Social Enterprise NL vond vorig jaar voor het eerst plaats met deelname van maar liefst vijftig sociale ondernemingen. Fair Friday staat volledig in het kader van duurzaamheid. Koop minder of kies voor beter, is het devies. Geef bijvoorbeeld korting (of gratis verzendkosten) op eerlijke producten die je aanbiedt, om die in de kijker te zetten. Organiseer een winactie (met natuurlijk een fair product als prijs) of deel duurzaamheidstips in je stories. Of doneer aan een goed doel of fonds bij elke aankoop in jouw webshop en vertel ook waarom je dit doet.

Koop minder of kies voor beter.

Doe jij dit jaar mee aan Fair Friday? Van 21 tot en met 27 november 2022 helpt Social Enterprise NL sociaal ondernemers om het alternatief voor overconsumptie te laten zien. Tag hen op LinkedIn of Instagram en gebruik #FairFriday, dan zorgen zij voor extra exposure via de socials.

Giving Tuesday

De dinsdag na Black Friday, dit jaar op 29 november, staat in het teken van Giving Tuesday. Want het is zoveel beter én leuker om te geven in plaats van te nemen! Elke daad van vrijgevigheid telt. En daar kun je als goed doel heel goed op inhaken. De behoefte om een ander te helpen is gelukkig nog steeds groot – ondanks, of misschien wel dankzij, de moeilijke tijd met crisis en oorlog.

Leg de focus op het mooier maken van de wereld en je inzet voor de ander.

Haak je in op Giving Tuesday, leg de focus dan niet op het inzamelen van geld, maar op het mooier maken van de wereld en je inzet voor de ander. Op GivingTuesday.nl meld je je actie aan als non-profitorganisatie. Maak eventueel gebruik van de toolkit of vermelde ideeën. Sterker is het om je eigen actie te bedenken en uit te zetten met #GivingTuesday. Zo biedt onze opdrachtgever Alzheimer Nederland bijvoorbeeld een gratis setje ansichtkaarten aan, die je kunt sturen aan een mantelzorger of iemand waar jij aan denkt. Tip: gebruik de hashtag #GivingTuesday en niet #GivingTuesdayNL, want die laatste wordt erg weinig gebruikt.

Black Friday, of…?

En, wat wordt het dit jaar? Black Friday of toch Fair Friday of Giving Tuesday? Hopelijk hebben we je overtuigd… Hoe dan ook, laat dit moment in het jaar zeker niet voorbij gaan voor het bereiken van jouw marketingdoelen én het in de spotlights zetten van jouw duurzame producten of inzet voor een ander.

Interessant? Deel de blog met vrienden en collega's.
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Whatsapp
  • Email

Gepost op 17 november 2022
Categorie: Goede doelen, Inclusief ondernemen, Opdrachtgevers, Social Media, Tips

Over Janneke Kaim

Janneke is communicatieadviseur en verzorgt de interne en externe communicatie van Webmastery. Ze laat graag zien dat mensen met een aandoening hier de kans krijgen om te werken. En dat we steengoed werk leveren en altijd op de hoogte zijn van de laatste trends op social media.

Neem contact op voor meer informatie

Webmastery is een social enterprise

  • Social media & webredactie
  • Social enterprise
  • Medewerkers
  • Nieuws
  • Contact
  • Privacybeleid
  • Zoek jij een baan op maat? Vanuit huis, met flexibele uren en werkzaamheden waar je energie van krijgt?Check onze vacatures >>