Scoren op LinkedIn met persoonlijke verhalen? Ik kan het nog altijd niet geloven. 5 maanden geleden bereikte ik meer dan 200.000 mensen met een LinkedIn-post over mezelf. Een post die ik helemaal niet vond passen bij het karakter van dit medium, want LinkedIn is toch zakelijk en formeel? Het gaat toch altijd over je business en niet over jezelf?
De eerste jaren droeg het inderdaad dat jasje, maar tegenwoordig lijkt het netwerk meer te gaan voor casual. Een perfecte kledingcombinatie, want dit kanaal groeit en groeit. Hoe liften wij mee op die groei? Lees snel verder voor tips om te scoren op LinkedIn. 👇
LinkedIn groeit
Al langer heb ik het vermoeden dat LinkedIn in de lift zit, want keer op keer zie ik in analyses terug hoe opdrachtgevers langs de hele linie nieuwe volgers binnenkrijgen. Van Alzheimer Nederland tot Deltaplan Alvleesklierkanker; van Ruimte voor Lopen tot Kansfonds. Op andere kanalen raakt die groei wat verzadigd en zien we ‘m op Twitter af en toe zelfs in de min schieten. Maar op LinkedIn blijven de cijfers verbazen.
Daarbij zie je duidelijk dat dit platform de laatste jaren actief is geworden: na een jarenlange winterslaap worden veel gebruikers nu wakker. Zo zien we dat in 2021 84.000 extra gebruikers het platform dagelijks gaan gebruiken.
Tip: maak gelijk een LinkedIn-bedrijfspagina aan als je die nog niet hebt. En maak hem compleet: LinkedIn heeft hiervoor een eigen ‘profile completeness tool’. Een meter die je laat zien hoever jij bent met je profiel en die je stap-voor-stap door de stappen heen loodst om een sterke bedrijfspagina te maken.
Scoren op LinkedIn met storytelling en emoties
Waar je in de begintijd vooral las over nieuwe functies en hoogtepunten op zakelijk gebied, is de kledingstijl nu meer casual. Nog niet het huispak, maar wel de comfortabele legging met maxi-dress. Vooral persoonlijke verhalen scoren hoog. Verhalen over zwakten, hindernissen die genomen moesten worden en successen. Een bijdrage met een ‘personal touch’ doet het écht vele malen beter dan droge kennis delen. Niet alleen bij persoonlijke profielen, maar ook op bedrijfspagina’s.
Zo weet ik nog dat het vorig jaar een eye-opener was bij Alzheimer Nederland dat persoonlijke verhalen zo goed scoren op LinkedIn, zóvéééél mensen bereiken. Keer op keer. Door verhalen raken mensen geïnteresseerd en gaan ze verder kijken naar wat jouw organisatie precies inhoudt.
Onze tip is daarom om humor of emotie in je post te gebruiken. “Wat tof dat iemand iets heeft gedaan!” en “Wat zijn wij ontroerd / trots / onder de indruk.”
Een bonustip: deel dus mooie verhalen met een goede spanningsboog, maar blijf wel consistent. Gebruik bijvoorbeeld vaste thema’s. Zo weten je volgers wat ze bij jou kunnen halen.
Trigger, trigger en trigger
Daarbij is het vooral belangrijk om de aandacht van mensen te vangen, in één klap. Hoe je dit doet? Op LinkedIn heb je een virtuele vouw, een vouw waar tekst wordt afgekapt. Om een hele bijdrage te weergeven, moeten lezers op de knop ‘meer weergeven’ drukken. Zorg ervoor dat de eerste drie regels daarboven aansprekend zijn. Een belofte inhouden, spanning opbouwen, nieuwsgierigheid opwekken. Het toffe is dat dit het bereik op meerdere manieren vergroot:
- Zodra iemand jouw post liket, zien zijn of haar volgers de bijdrage ook.
- Klikken op de link ‘meer weergeven’ telt zwaar in het algoritme van LinkedIn. Hiermee laat je zien relevant te zijn en je bericht wordt dan aan nóg meer mensen getoond.
- Dwell-time heeft ook veel invloed op je bereik. Blijven mensen wat langer hangen bij jouw bericht? Da’s ook een belangrijk signaal voor het algoritme. Win-win dus!
Tip: benader een LinkedIn-bericht als een soort microblog: compleet stuk tekst met kop, lijf en staart. Doorverwijzen naar een andere website is overbodig en minder goed voor je cijfers. Zorg daarom dat je hele boodschap in de tekst staat. En anders gebruik je de comments voor een link of verduidelijking.