• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud

Webmastery

Social Media & Webredactie

  • Social media & webredactie
    • Communitymanagement
    • Socialmedia-redactie
    • Webredactie
  • Social enterprise
    • Onze impact
    • In de media
    • Opdrachtgevers
    • Dag van de Thuiswerker
    • Toolkit
    • Jaarverslagen
  • Medewerkers
    • Medewerkers
    • Vacatures
  • Nieuws
    • Nieuws
    • Gratis nieuwsbrieven
  • Contact
    • Onze tarieven
  • Privacybeleid
  • Show Search
Hide Search

Maak het verspreiden van je boodschap makkelijk: acht gelegenheden om een online toolkit aan te bieden

Door: Janneke Kaim

Heeft jouw organisatie een evenement, campagne of project op de planning staan? Of heeft je bedrijf meerdere vestigingen of afdelingen in verschillende landen of regio’s? Overweeg dan eens om een online toolkit aan te bieden. Hiermee maak je het makkelijker voor betrokken partners of medewerkers om jouw boodschap te verspreiden… En bespaar je hen een hoop tijd!

Een online toolkit is een speciale pagina op de website van jouw organisatie, die al het materiaal biedt dat je partnerorganisaties of medewerkers nodig hebben om jouw product of evenement (online) te promoten.

Bij welke gelegenheden zet je een online toolkit in?

Wanneer is het eigenlijk handig om een online toolkit te gebruiken? Denk bijvoorbeeld aan:

  • Als jouw organisatie een (sport)evenement organiseert, waarbij er sprake is van mede-organisatoren of sponsoring;
  • Wanneer medewerkers van jouw bedrijf als team meedoen aan een (sport)evenement;
  • Jouw campagne of project dat zeker extra aandacht verdient;
  • Een themadag of -week waarop je als organisatie actief aanhaakt en die dag activiteiten organiseert;
  • Wanneer je organisatie werkt met regionale afdelingen en/of vrijwilligers;
  • Wanneer je als bedrijf verschillende (franchise)vestigingen hebt;
  • Wanneer je als bedrijf afdelingen in verschillende landen hebt (in dit geval kunnen afdelingen de standaardberichten vertalen naar de voertaal in hun eigen land);
  • Als je een petitie hebt waarvoor je zoveel mogelijk mensen wilt laten tekenen.

Wat moet er in een online toolkit staan?

Door een online toolkit neer te zetten, bespaar je andere organisaties en medewerkers een hoop werk! Hiermee kunnen ze namelijk snel en makkelijk online aandacht creëren voor jouw product, evenement, campagne of project. Zo’n toolkit bevat bijvoorbeeld:

  • Jouw logo en afbeeldingen om (in hoge resolutie) te downloaden;
  • Algemene informatie over jouw product of evenement;
  • De hashtag voor jouw product of evenement en jouw gebruikersnamen op de diverse social media-kanalen, zodat partners of vestigingen jou eenvoudig kunnen mentionen/taggen;
  • Kant- en klare (voorbeeld) berichten voor op social media, in de nieuwsbrief of op de website;
  • Digitale brochures of e-books om verder te verspreiden.
  • Videomateriaal om te delen. Tip: bied deze als download aan en niet als linkje naar YouTube. Het zelf uploaden van het bronbestand levert namelijk meer bereik op op social media. En… Vergeet de ondertiteling niet!

Online toolkit in de praktijk

Is dat nou echt nodig, zo’n online toolkit aanbieden? Wij vinden van wel! Je maakt het anderen namelijk makkelijker om jouw boodschap te verspreiden!

Vorig jaar hebben we bijvoorbeeld, voorafgaand aan de Kinderpostzegelactie, voorbeeldberichten op het Scholenportaal geplaatst met het gebruik van hashtags en natuurlijk een mention naar @kinderpostzegels. Ook boden we daarbij afbeeldingen aan, per kanaal in het juiste formaat. Scholen konden zo snel en makkelijk op social media laten weten dat zij meededen aan de Kinderpostzegelactie. Zij creëerden hiermee veel aandacht en bereik voor de actie, maar ook voor de kanalen van Kinderpostzegels zelf. Daarmee kregen we er veel nieuwe volgers bij!

Onze opdrachtgever Samen Dementievriendelijk pakt het ook slim aan. Zij hebben op hun website een aparte pagina met promotiemateriaal. Hiermee worden het bedrijven, maar ook particulieren, makkelijk gemaakt om online aandacht te schenken aan de campagne.

Ook je regionale afdelingen of vrijwilligers kun je het makkelijker maken. Het Vrijwilligersplein van onze opdrachtgever Alzheimer Nederland is daar een mooi voorbeeld van. Naast relevant nieuws voor vrijwilligers, bevat deze website ook veel materiaal om te delen op de kanalen van de regio-afdelingen of Alzheimercafés. Sinds kort beheren wij zelfs een speciale Facebookgroep voor deze vrijwilligers, zodat de lijntjes met hen nog korter worden en zij altijd op de hoogte zijn wat er in de organisatie speelt, en wat zij kunnen delen.

Kost een online toolkit maken te veel tijd?

Zo’n online toolkit maken, dat is toch heel veel werk? Ja, misschien wel. Maar deze tijd en moeite worden jouw partners, medewerkers of vrijwilligers dan bespaard. En hoe makkelijker je het voor hen maakt, hoe groter de kans is dat ze (veel) van jou willen delen en op die manier aandacht creëren voor jouw product, evenement of campagne.

Kom je er echt niet aan toe om een online toolkit te maken? Dan denken wij graag met je mee. Neem gerust contact met ons op.

Interessant? Deel de blog met vrienden en collega's.
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Whatsapp
  • Email

Gepost op 11 maart 2019
Categorie: Blog, e-mailmarketing, Social Media, Tekst, Tips

Over Janneke Kaim

Janneke is communicatieadviseur en verzorgt de interne en externe communicatie van Webmastery. Ze laat graag zien dat mensen met een aandoening hier de kans krijgen om te werken. En dat we steengoed werk leveren en altijd op de hoogte zijn van de laatste trends op social media.

Neem contact op voor meer informatie

Webmastery is een social enterprise

  • Social media & webredactie
  • Social enterprise
  • Medewerkers
  • Nieuws
  • Contact
  • Privacybeleid
  • Zoek jij een baan op maat? Vanuit huis, met flexibele uren en werkzaamheden waar je energie van krijgt?Check onze vacatures >>