Steeds meer organisaties worstelen met de vraag: moeten we stoppen met X (voorheen Twitter) en overstappen op een ander platform zoals Bluesky? En zo ja, past Bluesky dan het beste bij ons? Of past een ander alternatief beter? De cijfers laten zien dat het gebruik van X in Nederland daalt. Maar wat betekent dit voor jouw organisatie? Hoe kun je hier strategisch op inspelen?
Het dalende gebruik van X
Uit cijfers van Newcom blijkt dat het aantal actieve X-gebruikers in Nederland is afgenomen van 3,2 naar 2,8 miljoen in slechts een jaar tijd. Dit duidt op een neerwaartse trend, wat sommige organisaties aanzet om na te denken over hun aanwezigheid op dit platform.
Alternatieven voor X: Bluesky, Mastadon of Threads
Tegelijkertijd groeit Bluesky snel en lijkt het een interessante optie als alternatief. 31 miljoen gebruikers hebben zich inmiddels geregistreerd en 1,2 miljoen mensen gebruiken het dagelijks.
Bluesky is een voor de hand liggend alternatief voor X. Je plaatst er relatief korte berichten (max. 300 tekens) met een afbeelding of video. Veel organisaties en mensen stappen over of zijn dat van plan te doen. Van Villamedia tot de Groene Amsterdammer. Van schrijver Ronald Giphart tot universiteiten. We weten niet of het medium blijvend succesvol is. Het is absoluut de moeite waard om nu alvast een plek te claimen!
Threads, het alternatief van Meta, biedt ook kansen, vooral voor organisaties die al een Instagram-account hebben. De koppeling tussen Instagram en Threads maakt het eenvoudig om een publiek op te bouwen en te onderhouden. We hebben het idee dat na eerdere groei het aantal volgers nu stagneert. Wellicht dat moederbedrijf Meta nog wat in petto heeft om het tij te keren.
Ook Mastodon, een ander social medium, was vorig jaar heel erg in opkomst maar krimpt nu juist weer in populariteit.
Welke strategie moet ik volgen?
Mijn advies: claim je naam op deze alternatieve platforms en hergebruik content om zichtbaar te zijn en te ontdekken of jouw mensen ook op het relatief nieuwe platform zijn. Zo ontdek je of je in contact komt met volgers en profiteer je van de vroege groei van het kanaal. Het voorkomt ook dat iemand anders je naam claimt. Inmiddels hebben 123 van de 700 erkende goede doelen dit al gedaan. Meerdere organisaties denken dus strategisch na over hun online aanwezigheid.
Moet ik X direct verlaten?
De keuze om op andere platforms een achterban op te bouwen, betekent niet per se dat je meteen het X-account moet opzeggen. Wat je kunt doen:
- Blijf actief als je merkt dat de doelgroep er aanwezig is en er positieve ‘energie’ zit.
- Wil je stoppen met X? Laat je account inactief staan en plaats een verwijzing naar je nieuwe platform in je bio. Mochten er andere ontwikkelingen aankomen, dan kun je zo weer je X-account in gebruik nemen.
- Vergeet niet dat er op X over je organisatie en relevante thema’s wordt gesproken. Veel journalisten en politici gebruiken het platform. Monitoren met webcare blijft belangrijk.
Wil je sparren over de beste strategie voor jouw organisatie? Neem gerust contact op met onze contentstrateeg Willemijn: willemijn@webmastery.nl.