Sinds de Presidentsverkiezingen in de Verenigde Staten van Amerika popt de naam op steeds meer plaatsen op: Bluesky. Het socialmedia-platform dat zich positioneert als een alternatief voor X. Met een focus op autonomie, veiligheid en innovatie, want het is gedecentraliseerd. Wat is dat? In deze blog vertel ik je meer over Bluesky, wat je ermee kunt en of het een waardevolle toevoeging is voor jou als organisatie.
Wat is Bluesky?
Bluesky is een socialmedia-platform. Net als TikTok, Facebook, Instagram, LinkedIn… en X. In 2021 zag het platform het levenslicht, met aan het roer onder andere Jack Dorsey. Inside-informatie: een medeoprichter van Twitter. Het creëert een open omgeving voor gebruikers, waar ze meer controle hebben over hun data en interacties. Het is gedecentraliseerd, zoals dat heet. Er is niet één centrale server zoals bij Meta, maar je kunt zelf jouw gegevens beheren of een server naar keuze hosten. Dat betekent kortweg dat jouw content je eigendom blijft en niet in handen komt van een centrale entiteit.
Wat kun je met Bluesky?
Net als X draait het bij Bluesky om korte berichten, het beste te vergelijken met tweets. Je deelt er tekst, afbeeldingen en video’s mee. De interface heeft zelfs heel veel weg van X, wat de overstap makkelijk maakt. Maar wat is er dan anders aan dit medium? Dat is de fantastische mogelijkheid om algoritmen aan te passen! Je kunt zelf bepalen welke inhoud prio krijgt in jouw feed en er filters mee bouwen. Hierdoor heb je meer zelf in handen wat je te zien krijgt. Daarnaast zijn er enorm uitgebreide functies voor contentmoderatie: je kunt vervelende of schadelijke reacties en/of inhoud effectiever beheren dankzij de blokkeer- en meldopties. Een belangrijk verschil met X, dat steeds meer kritiek krijgt op de manier waarop fakenieuws en discriminerende uitspraken hun weg naar de openbaarheid vinden.
Wat voor content vind je op Bluesky?
Bluesky is nog volop in opkomst, daardoor is de content er nog beperkt. Je vindt er in grove lijnen een fijne mix van persoonlijke verhalen, opiniestukken, creatieve uitingen en discussieforums. Early adoptors delen veel content. Dit zijn met name tech-experts, activisten en journalisten. Ook zie je kunstenaars en creatieve professionals Bluesky gebruiken om hun werk te delen, omdat ze hier meer vrijheid hebben. Groot voordeel vinden gebruikers dat het relatief klein is op het moment, waardoor het platform persoonlijk aanvoelt. Met minder massale content en meer gefocuste en kwalitatieve interactie. In ons land groeit de interesse vooral onder tech-lovers en progressieve organisaties die veel waarde hechten aan privacy en autonomie. Zeker na de onrust op X stappen meer Nederlanders over. Dit maakt het een interessante niche voor organisaties die zich willen richten op een meer betrokken publiek.
Kansen voor organisaties
Welke kansen zien we in Bluesky voor organisaties? We denken dat het op dit moment voor het gros van onze opdrachtgevers nog niet interessant en relevant is. Toch adviseren we altijd om een account aan te maken en die voor lange of korte tijd ‘slapend’ te houden. Zo kunnen mensen je wel alvast vinden en je volgen. En krijg je alvast de kans om achter de schermen een achterban op te bouwen, zonder er ook maar iets voor te hoeven doen. Voor de meeste non-profits, goede doelen en gezondheidsfondsen wordt Bluesky pas interessant als meer mensen zich aansluiten, en niet alleen de mensen die vooroplopen op het gebied van technologie en innovatie.
We schatten in dat er vooral kansen zijn voor organisaties die zich richten op innovatie, technologie of duurzaamheid. Voor onze opdrachtgever Social Enterprise NL en andere sociale ondernemingen kan het dus wel waardevol zijn om hier berichten te plaatsen. De kansen die wij in dat geval zien:
- In contact komen met een specifiek, betrokken publiek;
- Door de aanpasbare algoritmen kun je je contentstrategie verfijnen en berichten alleen zichtbaar maken voor mensen met interesse in die thema’s;
- Directe interactie met de volgers;
- Opbouwen van een community.
Toekomstverwachting
Heeft Bluesky de potentie om een belangrijke speler te worden in de wereld van sociale media of verdwijnt het geruisloos van het toneel zoals vele voorgangers? De tijd zal het ons leren. Voor nu is het raadzaam om een account aan te maken en het te verkennen, om zo een voorsprong te nemen. Als het aantal gebruikers blijft groeien, groeien en groeien, kan het een serieus alternatief worden voor X.