Wist je dat social media nóg meer worden gebruikt dan vorig jaar? Met veertigplussers als hoofdschuldigen. Platforms die groeien in populariteit zijn TikTok en Instagram, terwijl Facebook en Twitter bijna een half miljoen gebruikers verliezen. Zo toonde hét Nationale Social Media Onderzoek van Newcom aan. Een mooi onderzoek naar de socialmedia-trends van 2023. Laten we die eens onder de loep nemen. 👇
Allereerst: best shocking, want de tijd die we er doorbrachten was al veel. Maar ook dit jaar gebruiken we social media nog meer. We vertoeven er gemiddeld 7 minuten meer per dag dan in 2022.
Bij alle leeftijden zie je een stijging, maar bij 20 tot 39-jarigen is die het grootst. Zij zitten maar liefst 9 minuten meer door tijdlijnen te scrollen. In totaal besteden we 114 minuten per dag, bijna 2 uur, aan het gebruik van alle socialmedia-platforms.
Hieronder de socialmedia-platforms die we dagelijks het vaakst gebruiken. WhatsApp staat met stip op 1, gevolgd door Facebook. Facebook neemt nu wel een duikvlucht, we zijn benieuwd waar die gaat eindigen! Het dagelijks gebruik van TikTok neemt in een steil stijgende lijn toe.

Instagram grote stijger
Zoals gezegd is één van de socialmedia-trends van 2023 dat Instagram maar doorknalt in die lift. Van de grote platforms stijgt ze het hardst in aantal gebruikers. Met een groeipercentage van maar liefst 18%!
Met name bij veertigplussers neemt het gebruik heel erg toe. Deze doelgroep lijkt sowieso de wondere wereld van social media meer én meer te ontdekken, want we zien deze leeftijdscategorie pieken bij meerdere kanalen.
Voor tieners is het TikTok, Snapchat en BeReal
Onder tieners verliest Instagram juist terrein. Zij hebben meer interesse in Snapchat, BeReal en natuurlijk TikTok. Vooral laatstgenoemd platform is en blijft BOOMING.
De socialmedia-app met Chinese roots heeft een groei van maar liefst 34% in dagelijks gebruik én het aantal gebruikers ligt 1/3 hoger dan in 2022. Richt jouw organisatie zich op de jongere doelgroep? Dan is het raadzaam om ook content te maken voor TikTok.
BeReal nieuw in top-10
Een andere socialmedia-trend van 2023 is dat BeReal een serieuze positie heeft weten te verwerven onder tieners en vroege twintigers. Dus de categorie 15-24 jaar. Hierdoor komt het op 9 binnen in de top-10 van socialmedia-kanalen.
Twitter grote verliezer
Zoals we eerder al zeiden, verliezen Facebook en Twitter grote aantallen gebruikers. Bij Twitter gaat dit om een krimp van 13%, tegenover een groei van 22% in 2022. Vooral hoogopgeleide vrouwen van 20-39 jaar gaan er weg. Vaak omdat een ander kanaal ‘leuker’ is, omdat het kanaal hen niet oplevert wat ze zoeken of omdat ze zich er niet meer thuis voelen.
Veel Twitter-gebruikers maken de overstap naar Mastodon (met nu 286.000 gebruikers). Facebook verliest vooral gebruikers van 15-29 jaar.
De redenen om bij een platform weg te gaan:


Nieuwsgierig naar het hele rapport? Download deze gratis op de website van Newcom. Heb je hulp nodig bij de strategie van jouw socialmedia-kanalen? Wij denken graag met je mee.