🪦 #RIPTwitter. De recente overname van Twitter door Elon Musk heeft heel wat teweeg gebracht in het land van social media. Wat een soap! Het deed me denken aan die ene keer dat ik door alle paniek om me heen en in de media ben overgestapt van WhatsApp naar Telegram, want Meta zou met je privacy aan de haal gaan en Telegram niet. OMG 😱!
Achteraf bleek het een storm in een glas water. We zijn gewoontedieren. Een enkeling bleef hangen bij Telegram, de overgrote meerderheid maakt nog steeds gebruik van WhatsApp en accepteert daarmee de eventuele privacy-issues. (9,7 miljoen gebruikers in NL, vs. 1,6 miljoen op Telegram).
Maar, hoe zit het nu met Twitter? Is dat ook een storm in een glas water, of moeten we toch afscheid gaan nemen van dit onderscheidende socialmediakanaal?
De Twitter soap
Elon Musk en de overname van Twitter. Het was lange tijd een welles-nietes-spelletje, maar 28 oktober was het dan toch zo ver. Elon Twitterde het veelzeggende:
Door de voorgeschiedenis van Elon en de overname, bleef er niet veel vertrouwen meer over in Twitter. Elon blies eerst hoog van de toren met de aankoop, daarna wilde hij met alle geweld van de aankoop afzien, maar uiteindelijk is deze toch doorgezet.
Ook na de overname maakte Elon niet de indruk dat hij Twitter beter of zelfs maar draaiende kon houden. Hij hield een massaontslag per mail, om daar vervolgens op terug te komen en een groot aantal van deze medewerkers weer terug te vragen.
Inmiddels volgt nieuwsbericht na nieuwsbericht. De terugkeer van Trump. Het betaalde vinkje. Journalisten die worden geband en vervolgens weer terug mogen komen. Verwijdering wanneer je een link plaatst naar een ander socialmedia-platform. 🍰 En als kers op de taart: Elon die een poll houdt over of hij wel de frontman van Twitter zou moeten blijven, die poll verliest en vervolgens de uitslag van de poll accepteert: hij zal aftreden wanneer hij iemand zo gek gevonden krijgt dat diegene zijn baan wil overnemen.
Twitter en jouw organisatie
🤔 Ja, en nu? Hoor ik je denken. Wat heeft al dit nieuws voor effect op de socialmedia-activiteiten van jouw organisatie?
We volgen deze gang van zaken als socialmedia-bureau natuurlijk op de voet. Ja, we zien bij sommige van onze opdrachtgevers nu (en eerder ook al) een terugloop in het aantal volgers. Maar, en dit is een belangrijke maar, het interactiepercentage blijft bijna gelijk. Dit doet ons vermoeden dat het vooral de al inactieve accounts zijn die nu Twitter verlaten. De actieve gebruikers en volgers blijven trouw. En díe moet jij als organisatie aan je zien te binden.
Ons advies
#RIPTwitter is nog niet van toepassing. Het blijft een uniek socialmedia-platform, waar velen hun draai hebben gevonden en ondanks al het nieuws rondom Elon, het platform trouw blijven.
Ga daarom niet halsoverkop van Twitter af. Bekijk je statistieken. Kijk naar het interactiepercentage. Kijk naar de klikken op links. Kijk naar retweets, reacties. Trek op basis daarvan conclusies, niet op basis van het aantal volgers.
Alternatieven voor Twitter?
Als alternatieven voor Twitter komen de namen van platformen als Mastodon, Hive Social, Post.News en Counter.Social voorbij. Ook Reddit, Tumblr en Discord worden genoemd.
Ons advies: verken deze socialmedia-platformen en claim alvast je plek op het platform dat het beste bij jouw organisatie past. Maar besef je wel: dit zijn alternatieven, geen vervangers.
Er is maar één Twitter. En dat is vooralsnog het Twitter van Elon Musk…